Leven met fiets en zonder auto

Inhoud:

Waarom doe je dat?
Financieel
Een geschikte woonplaats kiezen
Kost het niet erg veel tijd?
Fietsen en gezondheid
Boodschappen
Vakantie
Hoe gaan de kinderen naar school?
Fietsdiefstallen
Andere informatiebronnen

new.gif (6271 bytes)Zie ook mijn weblog: Fiets en trein, geen auto nodig

 

Op deze web pagina praktische informatie over de gevolgen van het niet hebben van een auto. Grotendeels op eigen ervaring gebaseerd. In veel situaties van harte aanbevolen.


Waarom doe je dat?

Eigenlijk heel simpel. Autorijden is een vervelende bezigheid. Daarnaast is het gewoon slecht voor het milieu en het kost erg veel geld, waarmee je ook leukere dingen kunt doen. Voor kinderen vormen auto's een regelrechte ramp. Met name in de grote steden zijn er veel plaatsen waar kinderen niet meer zonder direct toezicht buiten kunnen spelen en niet alleen naar school kunnen gaan avnwege het gevaar dat auto's veroorzaken. Dit vind ik echt heel erg.


Financieel

Deskundigen vertellen dat het bezit van een auto minimaal EUR 300 per maand kost aan vaste kosten. Hierover kun je eindeloos discussiėren, maar ik denk dat dit in essentie waar is. Ik woon in Zoetermeer en werk in Den Haag. Ik ga tegenwoordig met de fiets naar mijn werk (20 km per dag). Op dat bevalt? Zie onder gezondheid.

Mijn totale reiskostenplaatje voor het hele gezin ziet er als volgt uit (per jaar in Euro's):

Afschrijving fietsen 700
Onderhoud fietsen 250
Rail-actiefkaart 99
Uitstapjes, familiebezoek enz. 600
Vakantie 1000
Extra bezorgkosten, taxi's enz. 100

In totaal dus alles bij elkaar toch goedkoper dan een auto. Je ziet ook dat de meeste kosten door woon-werkverkeer worden veroorzaakt. Dicht bij het werk gaan wonen levert dus flink geld op. Het voordeel is natuurlijk weg als je er voor kiest om wel een auto te hebben, maar deze heel weinig te gebruiken. Uit de berekening blijkt dat het huren van een auto dan een goede optie is.


Een geschikte woonplaats kiezen

Hierboven kun je al zien dat in de buurt van het werk wonen erg aantrekkelijk is. Reizen met openbaar vervoer kost gemiddeld iets meer tijd dan reizen met de auto. Het lokale openbaar vervoer speelt daarbij een belangrijke rol. Daarom is een huis op fietsafstand van een station erg belangrijk. Een beter alternatief is om op fietsafstand van je werk te gaan wonen. Daarnaast is het slim om er op te letten dat de frequentie van treinen voldoende hoog is.


Kost het niet erg veel tijd?

Nee en ja. Voor lokaal vervoer ben je met de fiets meestal beter af. Ik merk dit op mijn werk regelmatig, wanneer ik op de fiets ergens naar toe ga en collega's tegelijk met de auto vertrekken. Meestal win ik dat wel, zonder overmatig zweet.
Voor grotere afstanden is de reistijd per auto korter. Er is wel een belangrijk verschil: tijd in de trein kun je nuttig of prettig gebruiken voor andere zaken: de krant lezen, een spelletje met de kinderen, lezen van documenten voor het werk. Voor mijn woon-werkverkeer bedraagt de totale reistijd 40 minuten met de fiets. De trein doet er 10 minuten over, maar daar moet je nog 2x 15 minuten lopen bij optellen. Met de auto ben je zeker 45 minuten kwijt. De echte reistijd maakt dus niet zoveel uit. Toen ik nog in Utrecht werkte, maakte trein+fiets of auto ook al geen verschil in reistijd.


Ik heb eens een andere beschouwing gelezen van een econoom. (Ik weet niet meer wie). Deze man stelt dat je de meerkosten voor een auto moet verdienen door te werken. Het gaat daarbij toch om een flink aantal uren. Eigenlijk is dit een soort verborgen reistijd.


Fietsen en gezondheid

Niet zo lang geleden heb ik een artikel gelezen waarin wordt beweerd dat iedereen elke dag tenminste een half uur stevige lichaamsbeweging nodig heeft. Twee keer per weeek sporten is dus niet genoeg. Fietsen helpt daar fantastisch bij. Ik ga elke dag op de fiets naar mijn werk. Ik krijg per dag alleen daardoor ruim een uur lichaamsbeweging cadeau. In de weekeinden fiets ik ook al gauw 15-20km voor boodschappen, blibliotheekbezoek enzovoort. Ook dat is eigenlijk gewoon tijdbesparing!


Boodschappen

Op zaterdag doe ik net als veel mensen boodschappen voor een flink deel van de volgende week. Dit is meestal wel een vol karretje bij Albert Heijn. Hoe krijg je dat thuis? Heel eenvoudig, met een fietskar. De inhoud van een boodschappenkarretje past hier makkelijk in. De fietskar past gekanteld in de schuur. De fietskar is ook goed bruikbaar voor een bezoek aan het tuincentrum. Drie zakken zandbakzand gaat nog net. Een kar vol keien wil niet meer, maar voor de meeste auto's is dat ook niet zo geslaagd.
Echt grote dingen zoals meubels, gipsplaten enz. laat ik bezorgen. Soms moet je daarvoor betalen, maar dat past binnen de planning.


Vakantie

Onze favoriete vakantie is met een fiets en tent op pad gaan. Met de fietsbus is het prima mogelijk om het vervoer hiervoor te regelen. Gewoon in Nederland rondtrekken is ook heel leuk. Toen onze kinderen klein waren, hebben we een aantal keren een reis geboekt bij Cycletours, speciaal voor ouders met kinderen. Alle bagage wordt dan vervoerd, er wordt gezamenlijk gekookt en gegeten en voor de kinderen is het heel erg leuk. Ook hebben we in Nederland gefietst met de fietskar mee voor de bagage. Dit vraagt enige voorbereiding, want je moet zelf een koppeling voor de fietskar regelen die gecombineerd kan worden met een kinderzitje. Om ook nog fietstassen op de fiets te zetten, hebben we bovendien de bagagedrager langer gemaakt.


Hoe gaan de kinderen naar school?

Lopend of op de fiets. Toen ze klein waren, moesten helaas wel weggebracht  worden (wel lopend of achterop de fiets!) vanwege de vele moeders en vaders die zo nodig hun kinderen met de auto naar school brengen. Het is erg jammer dat zoveel ouders hun kinderen met de auto naar school brengen. Lopen helpt erg bij het leggen van sociale contacten en het is beter voor de conditie. Ook is het belangrijk dat kinderen aan verkeer wennen. Tenslotte: soms regent het, dan wordt je een beetje nat. Eigenlijk is dat niet zo heel erg.


Fietsdiefstallen

Diefstal van fietsen is de grote plaag. Heel vervelend als je afhankelijk bent van de fiets. De politie doet helemaal niets. Uit onderzoeken van de ENFB blijkt dat fietsendieven heel openlijk kunnen werken. Bij simpele controles bij de fietsenhandel kun je bosjes gestolen fietsen terug vinden. Dit vind ik echt een grof schandaal. De overheidsdienaren die dit lezen, moeten zich nu diep gaan schamen en daarna in actie komen. Dat het ook anders kan bewijst de gemeente Harderwijk. Daar zijn twee stadswachten permanent bezig met het opsporen van gestolen fietsen. En met uitstekend resultaat.


Andere informatiebronnen

Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover)
Utrechtseweg 59
Amersfoort
Postadres: Postbus 2132
3800 CC Amersfoort

Fietsersbond
Postbus 2828
3500 GV Utrecht
telefoon (030) 291 81 71

Mijn weblog: Fiets en trein geen auto nodig


Het digitale fietspad (het adres voor alle informatie over fietsen)


Hoofd pagina

R.J.Heijink@ieee.org

Bijgewerkt op 25-6-2006

Copyright © 2001, 2006 Rudolf Jan Heijink