Uitleg met voorbeelden,  Foto's,  Contact Verticaal staat de frequentie in kHZ, horizontaal het tijdstip, kleur geeft intensiteit weer in logarithmische schaal (dus Decibellen) van blauw,groen,geel naar rood.
Ruis wordt softwarematig gefilterd.
De onderste witte grafiek geeft de Decibellen aan (inclusief ruis). Het bereik loopt van 30 to 90 DB, als het goed is.
Het lijkt er op dat decibellen per frequentie veel beter overeenkomt met de geluidsoverlast die ondervonden wordt.
Daarom de bovenste grafiek waarin een gewogen gemiddelde (wortel van de som van de kwadraten, hoog volume telt zwaarder mee) van het volume per freqentie staat.
Microfoon (doodgewoon PC ding) staat in slaapkamer op zuid-oosten bij het dichte ventilatierooster van een raam, dus binnen.
Vliegtuigen zijn meestal te herkennen aan minimaal 20 seconden geluid tussen 0 en 2 KHZ.
Landende vliegtuigen zijn vaak te herkennen aan het aanwezig zijn van in frequentie aflopende strepen (Doppler effect). Is dat het enige dat te zien is, dan is er sprake van een ideale glijvlucht.
Het is mogelijk dmv bepaalde karakteristieken vliegtuiggeluid te herkennen en een relatieve geluidbelasting te berekenen door de geluidsterkte over het oppervlak op te tellen.
Elke pagina is ongeveer 400 KiloByte groot.
Laatst geplaatste plaatje. Automatische update elke 11 minuten tussen 7.15 en 23.00