Ode aan Miguel 'Anga' Diaz (1961-2006)

 

Op deze pagina wil ik graag even stilstaan bij (voor mij) een van de grootste conquero's die de wereld ooit gekend heeft.

Op 9 augustus 2006 overleed Anga in zijn huis te Barcelona op de veel te jonge leeftijd van 45 jaar.

Ik en ik denk velen met mij hebben dit als een enorme schok ervaren, Anga was een congaspeler met  een zeer herkenbare stijl. Zijn timing was echt fantastisch en als je Anga nog nooit gehoord hebt raad ik je echt aan eens een cd van hem te gaan beluisteren. Ik heb op deze pagina een aantal artikelen over Anga verzameld en hoop op deze manier zijn muziek en nagedachtenis levend te houden.

Met een diep respect

rust in vrede

Samen met contrabassist Orlando “Cachaíto” López vormde conguero (congaspeler) Miguel 'Angá' Díaz het ritmisch fundament van de Buena Vista Social Club. Op 9 augustus overleed hij geheel onverwacht in zijn huis te Barcelona. Met 45 jaar is Angá het jongste groepslid dat de Buena Vista Social Club heeft verlaten.
Angá was gezegend met een eigenzinnige benadering van latin muziek. Binnen dit veelal geformaliseerde genre had Angá een uitzonderlijk kosmopolitische blik, waarmee hij verder keek dan dwingende vormconventies. Onlangs nog (18 december j.l.) bood hij samen met de Cubaanse jazzpianist Omar Sosa in het Bimhuis een avontuurlijk staaltje van percussieve vrijmetselarij. Nooit ontaardde dit in virtuositeit louter om te imponeren: altijd bleef het smaakvol.
Percussionist, componist en arrangeur Miguel Aurelio Díaz Zayas
'Angá' wordt in 1961 geboren in de Cubaanse provincie Pinar del Rio, een regio die bekend staat om zijn levendige rumbacultuur. Onder muzikanten en “latinwatchers” begint zijn faam in 1987. In dat jaar treedt hij toe tot de gelederen van Irakere, de belangrijkste latin-jazz groep in Cuba, onder leiding van pianist Chucho Valdés. Als jongste lid doet Angá alle internationale jazzfestivals aan.
Angá perfectioneert in navolging van zijn leraar Tata Guïnes een unieke techniek, waarmee hij de conga van een begeleidend in een solo-instrument transformeert. Door vijf conga's verschillend te stemmen creëert hij een melodiepotentieel. Angá's handtekening is uit duizenden te herkennen: zo speelt hij mee op veel Buena Vista Social Club cd's. Terwijl eind jaren negentig deze hype een ongekende interesse voor Cubaanse muziek veroorzaakt, neemt Angá tegelijkertijd belangrijke albums op met zwaargewichten uit de jazz, zoals trompettist Roy Hargrove (Habana, 1997) en saxofonist Steve Coleman (The Sonic Language of Myth, 1999). Ook de bekende Cubaanse rapgroep Orishas breken door met Angá in de gelederen: dankzij hem behoort hun cd A lo Cubano (2000) tot de betere Cubaanse rapalbums.
Typerend voor Angá's creativiteit is dat hij van alle Buena Vista-cd's Cachaíto (2001), een zoektocht naar de ultieme groove die hij samen met Cachaíto López onderneemt, als het meest inspirerend ziet. Maar de laboratoriumsfeer van dat album komt pas tot perfectie op Angá's eerste volwaardige solo-album Echu Mingua (2005). Deze sprankelende cd, geïmpregneerd met de Cubaanse religiositeit die santería heet, bevat één van de laatste opnamen van pianist Rubén Gonzalez en geslaagde interpretaties van A love supreme en Round midnight. In laatstgenoemde jazzstandard tart Angá de grenzen van het betamelijke door op zeven conga's te spelen. Krankzinnig, maar het werkt prachtig.
Het repertoire van Echu Mingua heeft helaas nooit een Nederlands podium bereikt: Angá was nog maar net begonnen met deze tournee.
(ingekort verschenen in het parool, vrijdag 11 augustus 2006)

 

Op http://www.youtube.com/watch?v=5aBuFXnICHY is een prachtige solo van Anga te zien

 

This is just awful. Echu Mingua was a fantastic album and I was looking forward to hearing what else he would do as a solo artist, and maybe seeing him perform live some day with the dancers he was working with. The album implied several possible directions that could have been developed in more depth. This is a big loss.


Miguel 'Angá' Díaz
1961 - 2006

World Circuit are shocked and saddened to announce the death of the
great Cuban
conga player Miguel 'Angá' Díaz who died unexpectedly at his home in
Barcelona
on 9th August 2006, he was 45.

With his explosive soloing and inventive five conga patterns, Angá'
was widely
regarded as one of the world's great congueros. He was committed to
the
development of the conga drum, breaking down traditional percussion
barriers to
perform traditional latin rhythms, jazz, jungle and hip-hop, whilst
retaining
his distinctly Cuban roots.

Angá began playing prodigiously early, performing and recording
professionally
whilst still at college. He made his name as part of the pioneering
Latin jazz
group Irakere and it was with them he perfected his five drum
technique.
Emerging in the mid-nineties as an independent musician Angá was
free to
diversify and pursue a variety of different projects - from the
experimental
jazz of Steve Coleman and Roy Hargrove, to hip hop with Orishas, to
his tours
with Omar Sosa, and numerous side projects with musicians from all
over the
globe, Angá's musical journey was a personal quest to explore and
create new
sounds and rhythmic fusions.

More than just a performer, Angá further demonstrated his commitment
to the
development of his instrument by teaching master classes at various
schools and
universities across North America and Europe. Angá produced a
tuition video in
2000 which explained many of his techniques and his philosophy
behind playing,
it won Percussion Video of the Year from Drum Magazine. Angá would
continue to
teach on a regular basis and built up a network of students from his
base
outside of Barcelona.

Angá's first project with World Circuit was the hugely influential
Afro Cuban
All Stars album recorded in 1996 which showcased the depth and
vitality within
Cuban music. Angá became an integral part of World Circuit's
extended Buena
Vista family adding his trademark sound to albums from Rubén
González, Ibrahim
Ferrer, Omara Portuondo, Guajiro Mirabal, and the second Afro Cuban
All Stars
record. Angá's own musical vision would emerge with the release of
the album
'Cachaíto' an inspired union of Afro-Cuban jazz, reggae, hip hop and
funk which
he recorded with the Cuban bass legend Cachaíto López. Building from
the
foundations laid by Cachaíto's record, and incorporating elements of
his own
Santeria religion, Angá would finally fulfil his dream in 2005 with
the release
of his critically acclaimed album 'Echu Mingua', an exciting fusion
of styles
blended together the 'Cuban way' and is a fitting testament to the
career of
one of the great musical innovators.

Angá was an irrepressible character with a larger than life
personality, whose
beaming grin and booming laugh were matched by a warmth and humility
that
touched all of those lucky enough to know him. He will be sorely
missed.

-- Rockist_Scientist (Al__suca...), August 11th, 2006.

1

 

Terug