De Geschiedenis van de Conga.

In 1513 wordt voor het eerst melding gemaakt van de aanvoer van enkele negerslaven op Cuba, vanaf deze periode tot aan 1763, zijn er zo'n 60.000 negerslaven uit Afrika naar Cuba gehaald. Deze slaven werden uit zeer uiteenlopende stammen gehaald, van de eenvoudig georganiseerde stammen, tot perfect georganiseerde koninkrijken, waardoor er een groot verschil was in taal, gewoontes en denkwijzen.

Van grote invloed in Cuba waren de Yorubas of Lucumis, deze waren afkomstig van een stam Soedannegers (tussen de rivier van de Volta en de Niger-delta). Dit is nog steeds terug te vinden in allerlei rituelen waarbij op 3 in toon verschillende Bata-drums (2-vellige trommels) wordt gespeeld.

De conga lijkt afkomstig te zijn van een Bantoestam uit de Congostreek, zij waren het die een uitgeholde boomstam meenamen naar Cuba. Deze uitgeholde boomstam was bespannen met huid, die met touwen, wiggen of spijkers was vastgemaakt en het zou nog tot 1930 duren tot de conga voor het eerst zou worden gehoord in de Newyorkse jazzorkesten. De traditionele conga-patronen bestaan vaak uit ritmes gespeeld op 3 verschillend gestemde conga's

Toen de conga meer populariteit verkreeg, en de industrie zich er meer voor ging interesseren is de conga een andere vorm gaan aannemen. Naar het schijnt zijn de stembare conga's (met ijzeren spanranden) pas rond 1950 'uitgevonden'. Uitvinder hiervan is Carlos "Patato" Valdéz, wellicht de congaspeler met de meeste invloed op de huidige toepassing van de conga. Voordat het makkelijke metalen spansysteem op de conga werd toegepast was de congaspeler genoodzaakt op een alternatieve manier de vellen op toon te krijgen en te houden (b.v. met vuur of warmte van de zon) Hij (Patato) schijnt het melodisch congaspelen (spelen op meer dan 1 conga) te hebben geďntroduceerd). Buiten de nieuwe stijlen voor het congaspel en de  nieuwe dansen die door Patato werden uitgevonden, danste hij ook OP zijn conga's. Dit laatste stukje acrobatiek heeft als enige weinig navolging gekregen, maar het waren ongetwijfeld hilarische momenten, zowel bij goede als slechte uitvoeringen.

De conga zoals wij hem nu kennen heeft een span systeem met een ring, bouten en moeren, om het vel over een houten, fiberglas body (of zelfs een mix van beide) te spannen. Het vel van de conga is door de jaren altijd van runderen verkregen, alhoewel er de laatste tijd ook synthetische vellen op de markt zijn die beter bestand zijn tegen ons klimaat en dus ook niet snel ontstemmen als je in een zweterig deinende massa staat te spelen met een paar hete lampen boven je.

Over de klank van deze vellen mag je zelf oordelen. ; >

 

Terug naar de conga pagina