Hoe
evalueer je?
Wat is
evalueren?
-
Evalueren is het
achteraf bespreken van een bepaalde handeling of gebeurtenis.
-
Je kunt het doen
met iedereen die bij de handeling of gebeurtenis betrokken was.
-
Door te
evalueren krijg je een beter inzicht in de handeling of gebeurtenis.
-
Hierdoor zul je
in de toekomst misschien anders gaan handelen of anders omgaan met een bepaalde
gebeurtenis.
Hoe ga je
aan het werk?
-
Werk in
groepjes.
-
Zorg voor pen en
papier.
-
Bepaal welke
handeling of gebeurtenis je wilt evalueren.
-
Iedereen vertelt
hoe hij of zij de handeling of gebeurtenis heeft ervaren. Je geeft dan aan wat
je gevoel was bij de handeling of gebeurtenis.
-
Maak hier
aantekeningen van!
-
Dan ga je het
handelen van één van de groepsleden bespreken.
-
Toon respect
voor iemand met een andere mening!
-
Iedereen krijgt
de kans om zijn eigen handelen toe te lichten.
-
Ga zo iedereen
van de groep af.
-
Rond de
evaluatie af door iedereen van de groep te laten vertellen of hij of zij in de
toekomst hetzelfde zal handelen als er weer hetzelfde gebeurt.
-
Maak hier ook
aantekeningen van.
Evaluatie/reflectie:
-
Vul in:
Je hebt: |
Voldoende |
Onvoldoende |
Niet in orde |
De besproken handeling of gebeurtenis bijgewoond. |
|
|
|
Goed naar de anderen
geluisterd. |
|
|
|
Aantekeningen gemaakt van
elk verhaal. |
|
|
|
De andere leerlingen uit
laten praten. |
|
|
|
Respect getoond aan iemand
met een andere mening. |
|
|
|
De leerling die besproken
werd de ruimte gegeven om zijn handelen toe te lichten. |
|
|
|
Je bent aan de beurt
geweest. |
|
|
|
Verteld hoe de evaluatie
je gedrag in de toekomst zal veranderen. |
|
|
|
Een duidelijk aandeel aan
de evaluatie geleverd. |
|
|
|