Informatie zoeken en verwerken:

 

Wat is een goede manier van informatie zoeken?

-                     Bedenk van te voren goed: wat zoek ik precies?

-                     Vraag je ook af: wat zijn goede informatiebronnen?

-                     Selecteer alle informatie die je krijgt.

 

Hoe ga je aan het werk?

 

-                     Vraag aan je docent of je alleen moet werken of met een groepje.

-                     Als je informatie gat zoeken in boeken of tijdschriften, moet je van te voren goed bedenken wat je wilt.

-                     Tijdschriften hebben vaak een inhoudsopgave waar je kunt vinden waar alles in het tijdschrift over gaat. Verder kun je het tijdschrift gewoon doorbladeren op zoek naar de juiste informatie.

 

 

-                     Om in boeken te zoeken, kun je twee dingen doen:

-                     1= voor in het boek in de inhoudsopgave kijken of daar dingen staan die je kunt gebruiken.

-                     2= achterin het boek kijken in het register of daar dingen staan die je kunt gebruiken.

 

 

-                     Als je het internet gaat gebruiken, kun je het volgende doen:

-                     Geef een zo duidelijk mogelijke zoekterm op (als je een site weet waar je de informatie kunt vinden, ga je gelijk naar die site).

-                     Bekijk alle informatie die je aangeboden krijgt.

-                     Lees de informatie goed door.

-                     Bedenk nog eens wat je precies wilt weten.

-                     Vraag je af of de informatie betrouwbaar is. (klopt alles wat er op de site staat?) Je kunt informatie zoeken via zoekmachines Ilse en Google, maar je kunt ook zoeken via de Davindi zoekmachine. Deze zoekmachine wordt regelmatig bekeken door docenten en is iets betrouwbaarder dan Ilse en Google. Bovendien zorgen die docenten er ook voor dat je gelijk de goede informatie krijgt en niet teveel informatie waar je eigenlijk niets mee kunt. Een andere site die je vaak via Google vaak krijgt is Wikipedia, maar bedenk wel dat Wikipedia door iedereen aangepast mag worden en dat daardoor de informatie op die site ook minder betrouwbaar wordt!

-                     Vraag je ook af of de informatie nog goed is. Is de informatie die je krijgt nog actueel genoeg? Je kunt onderaan een site kijken wanneer de site voor het laatst is bijgewerkt. Dan weet je of je iets met de informatie kunt gaan doen.

-                     Ook moet je goed opletten wie de informatie geeft. Is het een officiële instantie of een werkstuk van een scholier. Heeft degene die de informatie geeft er ook echt verstand van?

-                     Als je alle informatie hebt geselecteerd, ga je de informatie die je nodig hebt uitprinten of overschrijven in je eigen woorden.

-                     Let er goed op dat de informatie nuttig is voor de opdracht en maak geen lange verhalen over iets wat niet wordt gevraagd!

-                     Schrijf de stukken tekst altijd in je eigen woorden op, zoek de betekenis van moeilijke woorden of woorden die je niet kent op in een woordenboek!

-                     Zet alle informatie in een goede volgorde en print ze uit.

 

Evaluatie/reflectie:

-                     Beantwoord de volgende vragen:

 

1.      Wat heb ik gedaan?

2.      Wat ging er goed?

3.      Wat ging er niet goed?

4.      Wat ga ik de volgende keer anders doen?

5.      Wat heb ik geleerd?

6.      De samenwerking ging wel/niet goed, omdat…..