Alleen de evangelist Lukas vertelt
ons van de arme Lazarus en de rijke vrek. Dat is op zichzelf al een
vraag, waarom slechts één evangelist het ons vertelt.
Voor ons is nu iets anders belangrijk. In de lutherse liturgie is deze
evangelielezing vast verbonden aan de zondag die het vandaag is. We
hebben het Pinksterfeest gevierd, twee weken geleden, en vorige week
was het feest Trinitatis, de Drie-eenheid. Nu vandaag begint een lange
reeks zondagen in de kleur groen.
Het is eigen aan de lutherse liturgie om juist vandaag, de Eerste zondag
na Trinitatis, te luisteren naar het verhaal van de arme Lazarus en
de rijke vrek.
Tja, allemaal christelijke en kerkelijke feesten gevierd, maar vergeet
niet de arme die in uw nabijheid is....
Met deze woorden lijkt het de kant van het appèl op te gaan:
een preek die u eens flink inpepert, hoezeer u tekort schiet in milddadigheid
jegens de armen.
Nee, zo doen wij dat hier niet, want dat is geen evangelieverkondiging.
Eer dat we het beseffen, gaan we gebukt onder schuldgevoel. De meeste
kerkgangers zijn niet in staat om afdoende oplossingen te geven voor
de armoede in ons land.
Een paar jaar geleden heeft een jong kerkgenootschap in ons land dat
wel geprobeerd. Op zondag waren er bij de warme maaltijd thuis daklozen,
letterlijk door de kerkgangers van de straat geraapt.
Zou dit de oplossing geweest zijn van de armoede van Lazarus: dat
hij mocht aanzitten aan de tafel van de rijke vrek?
Het zal u niet verbazen dat het project ‘daklozen bij de gezinsmaaltijd'
geen lang leven beschoren was. Het is slecht voor de saamhorigheid
en het evenwicht in een gezin. Bovendien, een echte óplossing
van het armoedeprobleem is het beslist niet.
Wat moet de Kerk dan doen? Misschien moeten de kerkbestuurders in
actie komen.
Onze kerkelijke leiders kunnen natuurlijk niet elke week bij onze
overheid op de stoep staan. Wat zou een andere mogelijkheid zijn?
De kerkleiders zouden zich kunnen wenden zich tot óns met aanbevelingen
en adviezen. Bijvoorbeeld met een stemadvies, ten gunste van een politieke
partij die krachtig de armoede bestrijdt.
Zoiets kan weer gebeuren, nu wij van onze hoogste kerkbas-kerkbaas
een advies gekregen hebben: voor de Europese grondwet te stemmen.
Hoe u over een stemadvies van een kerkleider denkt, weet ik niet,
maar hier in de lutherse gemeente Dordt zijn we er niet gelukkig mee.
Het vóór of tegen is hier niet in het geding. Wat er
op het spel staat, is de vrijheid van het Evangelie !
Lutheranen zijn in het algemeen tegen het gebruik van het Evangelie
om een politieke mening te ondersteunen. Want zo wordt het Evangelie
bezit van mensen, waarmee zij hun eigen mening uitdragen. In dat geval
verliest het zijn troostende, bemoedigende kracht.
Zelf die arme Lazarus met zijn honger en zweren kan niet buiten een
woord van troost en opbeuring. Hij weet ook wel dat hij, en zo vele
lotgenoten, telkens het kind van rekening zijn. Maar serieus genomen
worden, ook wanneer er geen echte oplossing is, dát is wat
waard..
Het christelijk geloof moet de balans bewaren tussen dienst aan de
armen én prediking van Gods beloften.
Beloften, zijn die nodig dan? Ja zeker wel, want wie durft de pretentie
te voeren, door sociaal dienstbetoon de armoede de wereld uit te helpen?
Waarschijnlijk zal deze hulpverlening altijd tekortschieten. Vorige
week was in het economische nieuws, dat de armoede in China en Zuid-Oost
Azië terugloopt dankzij.... de sterk groeiende economie ! Waar
blijft de Kerk dan met haar diaconale pretentie?
De Kerk moet voorzichtig en terughoudend zijn in haar adviezen en
aanbevelingen. Schoenmaker houd je bij je leest, aldus het gezegde.
Eerst de verkondiging van de opgestane Christus; en van hem zeggen
wij dat hij altijd lotsverbonden met de armen is geweest.
Dit te prediken is ook onze opdracht jegens de landsregering. Als
Kerk mengen wij ons niet in partij-politieke schermutselingen.
Luther heeft gewaarschuwd tegen het gebruik van het Evangelie als
handleiding voor politiek en bestuur. Nee, zegt hij, daar is het Evangelie
niet voor. Het Evangelie is de belofte van vergeving, verzoening en
voltooiing. Het geeft de kracht om de moed niet te verliezen daar
waar wij verantwoordelijkheid dragen.
Maar aanwijzingen hoe wij afspraken en compromissen moeten maken,
zoals in de politiek gebeurt, nee, zulke aanwijzingen geeft het Evangelie
niet.
Voor regeringsleiders kan het geen handleiding tot bestuur zijn. De
strekking van het Evangelie is liefde en verdraagzaamheid, vertrouwen
en aanvaarding.
Herhaaldelijk heeft Luther gezegd: ‘Je kunt een land niet besturen
met behulp van het Evangelie. Vooral de liefde en de aanvaarding.
Heel mooi, maar... :
De regeringsleider die dit alles voorop zet, geeft de beren en de
wolven vrij spel,' aldus Luther. ‘Kwaadaardige onderdanen zullen
misbruik maken van het vertrouwen van hun koning. In plaats van met
behulp van het Evangelie moet de vorst regeren met behulp van zijn
gezond verstand.'
Gewoon menselijk zijn, daar gaat het toch uiteindelijk om? Menselijk,
dat had ook die rijke vrek moeten zijn in het evangelieverhaal van
deze zondag. Hij had de arme Lazarus makkelijk wat kunnen geven, met
een vriendelijk woord er bij.
Je lost daarmee het armoedeprobleem niet op. Maar het is een kleinschalige
manier om iets te doen.
Wat kunnen kerkgenootschappen doen, gezamenlijk misschien, in een
adres aan de overheid? Zij kunnen oproepen om niet wreed te zijn,
geen nodeloze vernielingen aan te richten. Eerlijk zijn in de berichtgeving,
mededogen met de toevallige slachtoffers, och, er is zoveel waartoe
de Kerk kan oproepen op grond van de strekking van het Evangelie....
Dan kan de afloop van een oorlog nog wel eens verrassend zijn. Daarin
zie je dan de werking van Gods koningsregering. Die is altijd verrassend
en wonderlijk. Daar hebt u die bemoediging en troost.
We horen het in die evangelielezing: daar eindigt het probleem in
het dodenrijk – een metafoor, een zinnebeeld van een situatie
waar wij niet meer uitkomen.
Alleen God is gezaghebbende over het dodenrijk. Opnieuw metaforische
taal waarmee gezegd wil zijn: het is de Allerhoogste die deze wereldeeuw
uit de impasse zal halen. De Kerk gelooft en verkondigt dat het niet
blijven zal bij deze schijnbaar noodlottige gang van zaken, de kloof
tussen armen en rijken.
Wij laten het zover komen dat wij wegzakken in een onderwereld waar
enkel de dood regeert. De Heere-God
daarentegen laat ‘Mozes en de profeten' tot ons spreken; ‘die
moeten jullie horen,' aldus Christus aan het slot van dit verhaal.
Zij moeten zeggenschap over ons hebben, en ze hébben ons ook
iets te zeggen.
Niet moralistisch, maar ook, maar juist: verkondigend, vol van belofte.
De letterlijke betekenis van de naam ‘Lazarus' is: ‘God
helpt.' Een naam als een belofte.
Niet meteen zichtbaar, niet door mensen te bewerkstelligen.
Hoor de prediking van de opgestane Heere
Christus en leer daaruit, dat dit het nieuwe leven is dat echt telt.
De Heere-God is ten
eerste een helper van de armen. De armen en de zieken en de doden,
de hulpelozen, de weduwen en de wezen uit wier midden de Christus
is opgestaan. Volstrekt uniek en radicaal
is deze prediking!
Wij kunnen nog zo begaafd zijn, nog zo'n succes hebben, geluk hebben
— we kunnen misschien erg veel zelf — toch hebben wij
een mensenleven lang tijd nodig om te leren wat precies de doorslag
geeft: God helpt.... en ook de verkondiging van de opstanding uit
de doden en de komst van Gods koningsregering.
Deze evangelische beloften hebben de voorrang op alle welgemeende
oproepen tot de rijken om te delen met de armen.
Eerst is er de verkondiging dat de hulpelozen een helper hebben, en
dat deze de Heere-God
is.
De evangelist Lukas schrijft juist vanuit de geopenbaarde werkelijkheid
van de opstanding.
Christus opgestaan uit de doden... allen die niet meer mogen of kunnen
leven – zoals Lazarus – die mogen deel hebben aan dit
nieuwe bestaan.
De Heere-God legt een
totaal andere maatstaf aan, dan waarmee wij ons leven beoordelen.
Hij laat ons verkondigen dat Hij de Christus Jezus uit de doden heeft
opgewekt. Daarom hoeven wij ons niet meer angstvallig vast te klemmen
aan ons leven, en zeker niet het in eigen hand willen houden.
Als rijken zich bekeren tot de armen, dan krijgt Gods hulp gestalte.
Rijken en armen krijgen daarin hun eigen plaats. Dat is het leven
van de toekomende wereldeeuw, opstandingsleven dat ons wordt verkondigd,
Gods werkelijkheid. Dan is het Evangelie dat in de naam Lazarus vervat
ligt, dan is dat Evangelie ook voor ons!
Dit evangelie vertolken wij lofprijzend, met
Gezang 21 , waarvan vs 4 een orgelvers is.