"Dit beginsel der tekenen heeft Jezus gedaan -"
In preken door mij gehouden in het afgelopen kalenderjaar, is de schepping
verkondigd. Verkondigd, dat moet de schepping worden, want het gaat
daar niet over beschrijving van feiten of van tijdstippen. Het is
geen interessante informatie die u krijgt.
Prédiking, dat wil het zijn, en dat is de opdracht die de Kerk
heeft. Hier wordt de God van Israël verkondigd door zijn grote
daden uit te meten in woord en liturgisch gezang. Deze Heere-God
staat aan het begin; In den beginne schiep God... In den beginne was
het Woord...
Denk bij de term ‘begin' niet aan een punt in de tijd. Het Hebreeuwse
begrip dekt iets anders. Daarom dat veel vertalers schrijven: ‘In
eerste instantie,' of ‘In hoofdzaak.'
Hier is de aansluiting met de evangelielezing van deze zondag. Het
zondagsevangelie sluit met de woorden: ‘Dit beginsel der tekenen
heeft Jezus gedaan.' Zo staat het in de Statenvertaling. Moderne vertalingen
bederven dat door er van te maken: ‘het begin van zijn tekens'.
Jammer, want het is iets anders dan begin. Beginsel is het uitgangspunt,
de grondslag, het belangrijkste startpunt waardoor de rest gestempeld
wordt.
Gemeente, dat zouden we toch moeten willen horen, wat Gods beginsel
is.
Ook de Johannes besteedt hier de eerste woorden van zijn evangelie
aan. ‘In den beginne was het Woord' – die Johannestekst
grijpt terug op de Schepping, Gods begin met de wereld en de mensen.
Begin is beginsel, en zo noemt Johannes de verandering door Jezus
Christus van water in wijn:
het beginsel der tekenen.
Epifanie, de stralende verschijning van onze Heer
Jezus Christus aan de mensen. Hij begint zijn werk onder de mensen.
Ook Jezus was op de bruiloft te Kana genodigd.
Wie het Johannes-Evangelie leest als een levensbeschrijving van Jezus,
gaat als vanzelf nadruk leggen op Jezus' deelname aan dat bruiloftsfeest.
Zo wordt er nog steeds over gepreekt, bijvoorbeeld dat Jezus positief
staat jegens het huwelijk en op een feest de consumptie aanmoedigt
van flink wat bekers wijn.
Maar daar is het verhaal van Kana-Zondag niet voor geschreven, als
een stukje privé in het Evangelie! Heel het Evangelie is verkondiging,
zelfs ogenschijnlijk onbelangrijke tijdsaanduidingen.
Wij horen: op de derde dag was er een bruiloft te Kana. De derde dag,
hé, waar doet ons dat ook al weer aan denken?
De opstanding ten derde dage.
Het bruiloftsfeest te Kana is een opstandingsfeest.
Waar is dan de eerste dag, de dag van Jezus' dood ? Heel gemakkelijk
is die te vinden in het eerste hoofdstuk van het Johannes-Evangelie.
Op die dag werd Jezus gedoopt in de Jordaan. Toen ging hij onder in
de doods-jordaan.
Op de derde dag verschijnt Jezus in heerlijkheid ter bruiloft. Dat
is een hoofdgedachte van het Epifaniën-feest.
De overgang van water naar wijn is als de opstanding uit de doden.
Daarom mag dit heten: het ‘beginsel der tekenen.'
Water heeft ook een symbolische meerwaarde in de h. Schriften. Dat
gewone water ...
Wij zijn allen gedoopt met water. Water kan leven geven, water kan
verstikken, én..., water kan reinigen.
Wat voor soort water was er op de bruiloft te Kana? Waswater.
Het zat in vaten, elk met een inhoud van meer dan 100 liter.
Waswater, om je mee te reinigen. Zoals ook bij de voetwassing,
door Jezus zelf gedaan bij zijn discipelen,
Hier is verwantschap met de H. Doop, de afwassing van de smetten
van schuld en zonde. Ook de zondvloed, die reusachtige Doop,
overstroming die de aarde reinigde.
Hier reinigt water, en geeft nieuw leven.
Jezus gaat het beginsel van zijn tekenen verrichten. Waswater
verandert hij in wijn. Beginsel, dus uitgangspunt, grondslag,
principe. Begrijpt u dit principe, dan kent u héél
zijn evangelie!
Water verandert in wijn wijn is ook een symbool.
|
|
De eerste keer dat er in het boek Genesis, dat eerste Torahboek,
wijn wordt gedronken, is na de zondvloed. Hoort u: éérst
water, vernietigend en reinigend over de aarde. Vervolgens, op de
nieuwe aarde, een wijngaard. Noach, de arkschipper, drinkt de wijn.
Dronken wordt hij. Opnieuw sinds de zondvloed, de vaste grond onder
de voeten kwijt.
Dat kwam door dit eerste product van de wijngaard.
Noach kon blij zijn om de nieuwe, gereinigde aarde. De aarde had eigenlijk
altijd zo schoon en nieuw moeten blijven! De hoop daarop heeft in
het oude Israël altijd bestaan. Een symbool van het geluk op
zulk een aarde is een maaltijd met overvloedig veel wijn.
Gereinigd door het water, en dan is er wijn! Dat is de strekking van
het beginsel van Jezus' tekenen. Water in wijn veranderd!
Ter onderstreping van Jezus' Doop in het Jordaanwater bevat het Johannes-Evangelie
deze symbolische vertelling. We horen hoe Jezus als soevereine Heer
het waswater herschept tot wijn. Het beginsel, het principe van de
Evangelie-verkondiging is hier: de reiniging en vergeving der zonden,
de verzoening en de vernieuwing – zij worden beeldend en aanschouwelijk
ons voorgesteld.
Heel de h. Schrift klinkt mee, want waar de wijn overvloedig stroomt,
daar wordt een teken opgericht. Een teken van de nieuwe aarde, van
het Rijk Gods. Een nieuwe schepping! Op deze gereinigde aarde is de
vergeving van zonde compleet.
Het beginsel der tekenen – een teken is het, want het heeft
de aard van een wonder.
Wijn komt natuurlijk uiteindelijk van water, want uit water bestaat
het overgrote deel van een wijndruif.
Maar zo snel gaat het niet, dat het druivennat door gisting tot wijn
wordt. Alleen bij de Christus Jezus is dat zo, dat wordt ons verkondigd.
Het laat zien wat de kracht van zijn scheppende Woord is.
Beginsel der tekens, dus dat geldt voor alle andere tekenen en wonderen.
Zieke mensen worden van het ene op het andere moment beter, wanneer
Christus tot hen spreekt. Voor ons heel leerzaam. Niemand moet denken,
hoe gelovig hij/zij ook is, dat genezing zo maar in eens hup
een feit is. Net zo goed als niemand 700 liter waswater in een keer
kan veranderen in wijn.
Deze tekenen horen exclusief bij de Christus in zijn epifanie op aarde,
zijn stralende verschijning als de mens der opstanding.
Maar het beginsel der tekenen krijgen wij, als de wijn die Christus'
bloed is.
Wanneer Christus Jezus Avondmaal viert met zijn leerlingen, reikt
hij hun de beker, Hij zegt: "Deze wijn is mijn bloed. Het wordt
voor u vergoten tot vergeving van zonden".
Christus zelf geeft de wijn bij de Paasmaaltijd een nog diepere zin.
Hij wil, dat zijn discipelen de wijn zo drinken dat daardoor het bloed
van Christus hun éigen gemaakt wordt. Volgens het Johannes-
Evangelie zegt Christus: "Voorwaar, voorwaar, ik zeg u, tenzij
u het vlees van de Zoon des mensen eet en zijn bloed drinkt, heeft
u geen leven in uzelf.
Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en ik
zal hem opwekken ten uiterste dage. Want mijn vlees is ware spijs,
en mijn bloed is ware drank. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt,
blijft in mij en ik in hem."
De eerste brief van Johannes zegt: Christus is niet gekomen enkel
met het water, maar met het water en het bloed.
Zichtbaar verkondigd wordt het u, wanneer de Avondmaalsbeker u wordt
aangereikt. Christus komt tot u met zijn bloed. Zijn leven geeft Hij
u.
De wijn is daarvan een teken, om ons te brengen tot blijdschap over
de vergeving van zonden. Dat wijst ons ook naar het land van melk
en honing, symbool van de nieuwe aarde. Daar zal de wijn overvloedig
stromen.
van Christus’ hartebloed zingen wij, in het vijfde vers staat
dat, van Gezang 74
TERUG
NAAR DE INHOUDSOPGAVE |