GEEN OBSTAKELS VOOR DE VERZOENING |
|||
|
|||
Mattheüs
18 : 23 - 35 zeventig maal zeven keer de broeder vergeven
|
|||
Het
sleutelwoord is vandaag: vergeving. Preken over de vergeving van zonde kunnen
we her en der in protestantse kerkgebouwen horen, en zeker in een lutherse. De vraag van Petrus had Luthers' vraag kunnen zijn. Alle twee wilden zo graag goed doen. "Hoe vaak moet ik mijn broeder vergeven?" Heel menselijk, om te beginnen bij jezelf: hoe moet ik dat dóén, hoe vaak moet ik mijn broeder vergeven? Maar is het wel goed, te beginnen bij de mens? Een extra probleem is de precieze betekenis van het woord vergeving; dat is zo'n woord dat overbekend is, zó bekend dat het inslijt. Wat betekent het eigenlijk? Letterlijk is het: loslaten, vrij laten gaan. Zo staat het in de Torah, dat in het Jubeljaar (dat is elk 50ste jaar) alle Joodse slaven in Israël moeten worden vrijgelaten. De profeet Jesaja noemt dit jaar van vrijlating: het aangename jaar des Heeren. Jezus actualiseert deze Jesaja-text als volgt: "Heden is dit Schriftwoord in uw oren vervuld." Jezus bedoelt: nu Gods koningsregering zich ontplooit zullen alle gebondenen en verdrukten losgelaten worden. Zelf brengt Jezus deze uitleg in de praktijk, als zijn opdracht: Hij geneest zieken, en zegt tevens tot hen: uw zonden zijn u vergeven. Jezus verkondigt zulke mensen met gezag vrijlating van hun ziekten en vergeving van hun zonden. Vrijlating en vergeving zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De verschillen zijn ook leerzaam. Vergeven doe je volgens de heilige Schriften allereerst mensen. Je laat hen los; je maakt hen vrij. Maar de heilige Schriften spreken ook van vergeving van zonden. Dikwijls heb ik u al gezegd, dat zonde niet allereerst met goed en kwaad te maken heeft. Zonde vinden we eerst op het terrein van relatie. Relatie: hoe wij mensen met God omgaan, hoe wij mensen met elkaar omgaan. Verstoring van relatie is zonde. Vergeving van de broeder die tegen u zondigt, en vergeving van zijn zonde, dat zijn twee kanten van dezelfde zaak. Als vergeving loslating is, wat is dan vergeving van zonde? Het moet dus zoiets zijn als het laten gaan van de zonde op het terrein van de relatie. Duidelijker nog: vergeving is het aan de kant zetten van zonde. Zo is het herstel van relatie weer mogelijk. |
|||
Hoe vaak moet ik mijn broeder vergeven? Een vraag die je kan achtervolgen
wanneer uw broeder u keer op keer onrecht doet. 'Broeder' is een ruimer begrip dan bij ons. Niet enkel nauwe bloedverwantschap, ook nauwe relatie duidt het aan. Een relatie intiemer dan met uw naaste. De broeder, man of vrouw dat is om het even, de broeder kan uw levenspartner zijn. U bent van elkaar afhankelijk om samen sterk te staan tegenover de eisen van de tijd. Dan bent u ook kwetsbaar ten opzichte van elkaar. Afhankelijk zijn blijft moeilijk. Daarom is het des te pijnlijker, wanneer uw broeder u kwaad doet. Zonde van de kant van uw broeder, maar ook zonde jegens onze broeders, berokkenen schade aan de relatie. Petrus vraagt: Hoe vaak moet ik mijn broeder vergeven? Hoe vaak moet ik dan onrecht mij aangedaan, op zij zetten? Tot zeven keer? Zeven lijkt Petrus heel veel; het is het heilige getal. Dan heb ik het geduld van een heilige opgebracht. Zeven keer, meer hoef ik de zonde van mijn broeder toch niet opzij te zetten? Hoe reageert Jezus? Jezus houdt niet van tellen en berekenen. Hij vangt Petrus met zijn eigen vraag en zegt: 70 x zeven keer moet je vergeven! Dit is onmetelijk in de praktijk. Dit laat ons geen enkele ruimte; geen ruimte aan die gemelijk-cynische instelling van ons, zo van: ja, ik blijf niet aan de gang, zeven keer vergeven is mooi genoeg, meer dan van mij verwacht kan worden! |
|||
Ach, wat redeneren wij dan van onszelf uit, met onszelf in het middelpunt.
Dit is de rechte vergeving niet, met zulk een instelling.... . Vergeven
betekent toch: wegnemen van obstakels in de weg naar verzoening. |
|||