HOE HERKEN JE VALSE PROFETEN ? |
||||||||||
De verkondiging op de op Twee na Laatste Zondag van het Kerkjaar |
||||||||||
Tekst:
Mattheüs 24:26-28 |
preek
in de Evang.-Lutherse Gemeente Dordrecht op 11 nov 2007 |
|||||||||
Dit is toch een opzienbarend stukje
Evangelie! Geen prettige taal op het eerste gehoor; je zou zeggen: is
dát die Jezus die altijd zo zachtmoedigheid was?
Even heel kort - want we hebben daarover in het verleden al gesproken - : die uitverkorenen zijn niet mensen wier zaligheid vastligt in een goddelijk eeuwig besluit. De uitverkorenen zijn de élite, de keurtroepen, zij die zich geheel toewijden aan de verwachting van Gods Koningschap en daar ook naar leven. De Heere-God zelf staat
garant voor deze dienaren. Het is, wat Hem betreft, niet mogelijk
dat zulke élite-dienaren verloren gaan... . Maar als het aan
de valse christussen ligt, zouden ook dezen verleid worden. Ze zullen grote tekenen en wonderen doen, zegt Jezus. Er is dus iets
te zien bij hen, iets mee te maken waarbij je ademloos staat, met
stomheid geslagen. Het heet, dat Nederlanders nogal nuchter zijn,
zich niet snel in vervoering laten brengen. Het zal waar zijn, maar
er gingen - en gaan - tienduizenden naar Jomanda. Wat te denken van
de honderdduizenden, vaak voormalige kerkgangers, die hun oren laten
hangen naar predikers die genezingen verrichten en andere buitengewone
verrichtingen? Wij mogen niemand veroordelen of zelfs maar oordelen. Wel stellen
we ons de vraag die Jezus zelf bij ons oproept: Wonderdoeners en andere, meer christelijke getinte genezers komen
met een oplossing voor zorgen en ziekten, problemen die ons het leven
zwaar maken. Ook om tekenen en wonderen alszodanig was het Hem niet begonnen. Hoor een uitspraak van Jezus: 'Indien u geen tekenen en wonderen ziet, zult gij niet geloven.' Ook de apostel Paulus waarschuwt voor demonische machten die grote tekenen doen. Een Lutherse epistellezing in deze tijd van het kerkjaar zegt, dat wij geen strijd hebben te leveren tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden en geestelijke boosheden in de lucht. Een voor ons wat buitenissige gedachte, maar best goed om serieus te nemen. Want wat weten wij van al wat er tussen hemel en aarde zich ophoudt, van allerhande geestelijke wezens die het contact tussen de Heere-God en ons hinderen? De valse profeten en de valse christussen zullen grote tekenen en wonderen doen. Zij zullen daarmee grote groepen gelovigen achter zich aan krijgen. Jezus laat er op volgen: 'Ze zullen tot u zeggen: zie, daar is de Christus, Hij is in de binnenkamer, Hij is in de woestijn!' Wat daar op tegen is? Dat je er zó naar toe kunt gaan. Dat
je hem kunt zien, achter hem aan kunt lopen. Hij is in de conferentiekamer,
of misschien in 'het achterkamertje', maar je weet waar hij is. Of
hij is in de woestijn - in het antieke oosten de plek om zich voor
te bereiden - maar misschien ook om troepen achter zich aan te krijgen. Paulus bedoelt: onze Heer Jezus Christus is niet meer op aarde; wij moeten als het ware alleen verder, geleid door zijn Heilige Geest, door zijn Woord. Dat Woord omvat héél wat meer dan een wonder of een teken. Misschien denken sommigen nu: ja, dat zal allemaal wel, maar nu worden
ook christelijke genezers in de hoek van de valse profeten gezet. Al vaak heeft hier de verkondiging van de lijdende Christus geklonken. Luther heeft maar twee zinnen nodig om het verschil tussen de Christus Jezus en de valse christussen onder woorden te brengen; hij zegt: 'Christus is niet in de woestijn, en niet in de binnenkamer, maar is uit de maagd Maria geboren, en heeft geleden. Dat is de weg.' Wat Luther zeggen wil, is: de Christus is geen aanvoerder die komt met plannen en oplossingen. Hij heeft op het kritieke moment zijn leven gegeven voor zijn volk. Wie heeft dat ooit gehoord van een Christus die zich terugtrekt in de binnenkamer om daar plannen uit te broeden; of van een Christus in de woestijn die daar volgelingen achter zich verzamelt? De valse profeten wijzen de mensen op valse christussen. De valse christussen op hun beurt bieden de mensheid oplossingen; ze spelen handig in op gevoelens van onbehagen die er onder de mensen leven. De steeds weerkerende oorlog, het kwaad van de honger en de natuurramp, de onveiligheid en de problemen in de gezondheidszorg, de buitenlanders die auto's in brand steken, en noem maar op, al wat mensen angstig en onzeker maakt. Gevaarlijk wordt het pas écht, wanneer zich mensen aandienen die pretenderen dit alles op te lossen. Profeten en christussen die streven naar grote macht, in een land, of op wereldschaal. Ze zijn er in de politiek. Het is toch griezelig wanneer iemand roept: ik word de nieuwe minister-president en ik kom met echte oplossingen...! Ze zijn er ook in de kerk: geestelijke leiders die u beloven dat hun prediking en de genezende kracht die via hen komt, voor u de oplossing is. Het is maar hoe aantrekkelijk dit wordt gepresenteerd, en duizenden lopen achter zulke leiders aan. Oplossingen - bood (en biedt) de Christus Jezus oplossingen? Anders gezegd, concreet gevraagd: kunt u, door het geloof in Jezus Christus, uw problemen oplossen? Denkt u ook dat door het christelijk geloof de wereld-problematiek kan worden opgelost? Ik vermoed dat u dááraan twijfelt, wat voor waarde u ook hecht aan het christelijk geloof. Die overgrote problemen van deze tijd, en ook de smartelijke ziekten die ongeneeslijk zijn - nee... . Zelfs Jezus heeft de pretentie niet, met zijn genezingen zich als wereldredder op te werpen. Maar dat doen de valse profeten en de valse christussen wél. 'Zij zullen grote tekenen en wonderen doen', waarschuwt Jezus. De vraag is dan: wat doet Hij dan, wat hebben we aan Hem? Denk nog eens aan dat citaat van Luther: 'Christus is niet in de
woestijn, en niet in de binnenkamer, maar is uit de maagd Maria geboren,
en heeft geleden. Dat is de weg.' Wij geloven in de levende Heer die zich heeft laten slaan aan een kruis. Dat zegt ook iets over Jezus' houding jegens lijden en dood. Hij heeft niet zelf ingegrepen om als Gods Zoon een einde te maken aan het lijden in deze wereld. Hij heeft het kwaad bij de wortel aangepakt en moest er daaarom zelf aan kapot gaan. Op het eerste gehoor lijkt Jezus nogal passief. Volgens Hem moeten
oorlogen, rampen en wereldwijd lijden er zijn. Ze horen bij de voleinding
van deze wereldeeuw, dat is niet anders. Daarom is het zo gevaarlijk
om te werken aan oplossingen, oplossingen die de valse profeten en
de valse christussen te bieden hebben door middel van hun tekenen
en wonderen. Zonder de menselijke verantwoordelijkheid uit te schakelen, predikt
Jezus, dat God zelf zal ingrijpen. Is Hij niet Koning? 'Zoals de bliksem komt van het Oosten en licht tot het Westen, zo
zal de komst van de Zoon des mensen zijn!' - dat kan alleen duiden
op de onthulling van Gods koningschap. U hoeft dan niet te twijfelen,
zo duidelijk is het. Waar het voer is, daar zijn de kippen - het Nederlandse
gezegde dat achter Christus' woord staat: waar het aas is, komen de
gieren... |