De kerkenraad is bijzonder ingenomen met het spontane formeren van
schoonmaakploegen en de eveneens spontane bereidwilligheid van gemeenteleden
om kosterswerkzaamheden te verrichten. Maar er moet continuïteit
zijn. Aan die activiteiten komt immers ooit een einde.
De
kerkenraad heeft uitgebreid gesproken over 'het profiel' van de
toekomstige huisbewaarder. Duidelijk is dat zo iemand veel vrijheid
van handelen zal krijgen, maar dat hij/zij ook met die vrijheid
moet kunnen omgaan. Ervaring is prima, maar minder belangrijk dan
de vaardigheid om onze Gemeente passend te representeren. De permanente
bewoning van het huis hoort bij het huisbewaarderschap.
Overige
agendapunten waren o.a.: de financiën. De tekst werd vastgesteld
van de brief die u ontvangt ter gelegenheid van de Actie Kerkbalans.
Verder deed onze kerkrentmeester verheugd melding van het ontvangen
van een mooi legaat.
Aan
de fa. Gertenbach zal worden gevraagd om de hijsinstallatie van
de adventskrans te verbeteren, om het risico van ongelukken weg
te nemen.
De
kerkenraad wenst allen die tobben met hun gezondheid of met eenzaamheid
Gods zegen toe.
En
aan u allen een hartelijke groet.
Uw
kerkenraad
Van
de kerkenraadsvergadering op 16 februari is als belangrijkste
onderwerp te melden: de officiële aanstelling van dhr J.A.
Lokhorst als huisbewaarder. De kerkenraad heeft met hem afgesproken,
dat hij de zondagse kosterswerkzaamheden voor zijn rekening neemt.
Ook voor doordeweekse taken kunnen wij een beroep op hem doen.
Gedurende
enkele maanden zal hij werkzaamheden die hij in het verleden aan
de Grote Kerk heeft toegezegd, afbouwen. Dit werk zal, zo heeft
dhr Lokhorst beloofd, niet dermate veel tijd in beslag nemen dat
het de taken in onze gebouwen in de weg zal zitten. Uiteindelijk
zal hij dagelijks in het gemeentecentrum of in zijn winkel te vinden
zijn. De telefoonaansluiting van ons gemeentecentrum is zonodig
doorgeschakeld naar de winkel, waar zij een apart toestel doet overgaan.
Zo kan dhr Lokhorst een telefoontje naar het gemeentecentrum met
een gepaste begroeting beantwoorden.
De
heren Van Leeuwen en Saris gaan met dhr Lokhorst een arbeidscontract
opstellen waarin ook een huurprijs voor de woning is opgenomen.
betrokkenheid
Minstens
zo belangrijk als de kosterswerkzaamheden vindt de kerkenraad de
betrokkenheid van de nieuwe huisbewaarder bij onze Eredienst en
ons gemeenteleven. Zelf heeft dhr Lokhorst aangegeven dat hij het
als vanzelfsprekend beschouwt dat hij aan onze Eredienst deelneemt.
Regelmatig zullen ook zijn kinderen aanwezig zijn. Dit heeft weer
een stimulerende invloed op het starten van jeugdwerk. Dhr Wim van
den Bos en Alice Kramer, sinds kort leden van onze Gemeente, hebben
toegezegd een steentje bij te dragen aan dat jeugdwerk.
Verder
is dhr Lokhorst zeer gemotiveerd om mee te helpen bij het organiseren
van activiteiten in onze mooie historische kapel. Het gebouw moet
opnieuw bekendheid krijgen bij Dordtenaren en toeristen die de binnenstad
bezoeken. Hierover zult u elders op deze website meer kunnen lezen.
Nog
niet zeker is of in de Goede Week weer vespers worden gezongen ter
voorbereiding van het Paasfeest. Zij worden vanouds georganiseerd
door de Gemeenschap Kerken Binnenstad, maar de kerkenraad heeft
er nog niets over gehoord.
Bij
het agendapunt financiën deed dhr Van Leeuwen verslag van de
stand van zaken over het pasbegonnen jaar. Op 13 februari jl. zijn
28 reacties binnengekomen op de formulieren van de Actie Kerkbalans.
Alles bijelkaar gaat het om € 4.324,00 - een mooi bedrag waarvoor
uw kerkrentmeester u dankbaar is. Hij verzoekt u om toch de terugzendbriefjes
te posten of bij de kerkenraad in te leveren, ook als u een trouwe
bijdrager bent. Ze zijn nodig om de hoogte van het te verwachten
totaalbedrag te becijferen.
Een
laatste belangrijk punt was het nemen van een principebesluit over
de plaats van brood en wijn vóór het avondmaalsgebed.
Hierover kunt u een artikel lezen getiteld 'Het
aanbrengen van de gaven.'
De
kerkenraad wenst u een zinrijke paasvoorbereidingstijd, in het bijzonder
wanneer u door ziekte of hoge ouderdom aan huis gebonden bent.
De
kerkenraad
De kerkenraad
heeft vergaderd op woensdag 13 maart 2002.
Een aantal onderwerpen op de agenda waren al op een vorige vergadering
aan de orde geweest, zoals het arbeidscontract met dhr Lokhorst en
de plaats van de dienstwoning in de afspraken met hem. Het is geen
standaardprocedure maar maatwerk, waarbij juridische hulp niet overbodig
is. Die komt er dan ook, van een jurist die in aangelegenheden als
deze goed thuis is.
Het belangrijkste echter is een goede verstandhouding en efficiënte
communicatie.
De kerkenraad is van mening dat hieraan prioriteit moet worden gegeven.
Een contract is daarvoor geen automatische waarborg, maar, het moet
er t.z.t wel komen.
publiciteitscampagne voor de openstelling
Veel tijd en aandacht heeft de kerkenraad tot dusver gestoken in de
publiciteitscampagne. Deze campagne is begonnen onder invloed van
het aanstekelijke enthousiasme van onze nieuwe huisbewaarder. Dhr
Van Leeuwen en ds Baan hebben een bezoek gebracht aan het reclameproductie
bureau D'armand. Want willen wij ons kerkgebouw en luthers-zijn meer
bekendheid geven, dan moet dat gebeuren op een manier die niet al
te zeer uit de pas loopt van wat in deze tijd van reclame mag worden
verwacht. D'armand wordt geleid door mevr. Caty Kroon. Zij is ouderling
in de hervormde wijkgemeente Grote Kerk, zodat wij een gesprekspartner
hebben die weet hoe het toegaat in een kerkelijke omgeving.
Een
eerste vrucht van de samenwerking hebt u al in 'De Dordtenaar' kunnen
zien: de opvallende interieurfoto van ons kerkgebouw. Hij hangt nu
achter het raam van het gemeentecentrum. Het is verrassend hoe vaak
met waardering over deze foto wordt gesproken.
Andere
drukwerken die op stapel staan zijn:
een
uitnodigingsbrief voor de start van de kerk-openstelling vanaf 6 april.
Deze brief zult u inmiddels hebben ontvangen.
een
folder over ons kerkgebouw en de geschiedenis en de aard van onze
Gemeente
een
raamposter die elke maand (van april tot en met september) wordt voorzien
van een nieuw maandprogramma
Op
zaterdag 6 april, om 11.00u., zal ds Baan met een korte toespraak
de folder overhandigen aan de burgemeester van Dordrecht, dhr R. Bandell.
De
kerkenraad is blij met de toezegging van de burgemeester, aanwezig
te zijn. Hij is in de periode van de hernieuwde openstelling als het
ware de eerste bezoeker van ons kerkgebouw.
De
kerkenraad steekt veel tijd in de voorbereiding van deze campagne.
Wat kunnen u, de inwoners van Dordrecht en alle mensen die als toerist
of belangstellende op zaterdagmiddag in ons kerkgebouw komen, verwachten?
Niet
elke keer 'activiteiten'. Die zijn niet telkens nodig, want ons gebouw
heeft van zichzelf uitstraling genoeg. Wat u minimaal verwachten kunt
is dit:
op
de tweede zaterdagmiddag van de maand zullen om 16.15 of 16.30u. vespers
volgens het lutherse dienstboek worden gezongen;
op
één andere zaterdagmiddag zal er een bepaalde activiteit
zijn, zoals het uitvoeren van muziek of het houden van een presentatie
Er
moeten natuurlijk ook mensen aanwezig zijn om toezicht te houden en
uitleg te geven. Sommigen, zoals de predikant, zullen er in principe
altijd zijn. Er hebben zich al een aantal gemeenteleden opgegeven.
Bent u daar nog niet bij, bedenk dan dat het u misschien nog geen
middag per maand kost. Geeft u zich op bij dhr Slinger, tel.no. 6123352.
Hij is bezig een rooster te maken.
De kerkenraad hoopt van harte dat u allen positief en enthousiast
staat jegens de zatermiddag-openstelling van ons kerkgebouw, en waar
mogelijk uw steentje bijdraagt!
'Aanpassingen'
Er
gaan stemmen op om het Christus-medaillon dat naast de kansel hangt,
een andere plaats in ons gebouw te geven. In het verleden zijn er
'vakmensen' geweest, zoals de architecten die restauratie leidden
en een cameraploeg van een televisieprogramma, die hebben gezegd dat
de plaats voor deze schildering ongelukkig gekozen is.
Nu
het kerkgebouw weer regelmatig voor de 'buitenwereld' open zal zijn,
zal deze schildering een andere plaats krijgen. Suggesties voor die
plaats zijn welkom.
Ook
ons fraaie antieke collectebusje dat al jaren her en der in het kerkgebouw
op de grond staat,
zal nu een vaste plaats krijgen: aan
de muur achter in de kerk, vlak bij de ingang!
Overige
mededelingen uit de vergadering kunnen wachten en leest u in het mei-kerkblad.
De
kerkenraad wenst u een gezegende paastijd toe en veel vreugde in de
beginnende lentetijd!
De
kerkenraad
berichten in mei 2002
Op woensdag 22 mei 2002 is de kerkenraad
bijeengekomen.
Uit deze vergadering zijn twee onderwerpen te noemen die interessant
voor u zijn. Ten eerste: het voorbereiden van de ‘Gemeentedag' die
de bestemming Kalenberg heeft. Hieronder leest u de details. Ten
tweede: de bespreking van het op te stellen contract met onze huisbewaarder.
Dhr Van Leeuwen had veel cijferwerk verricht, om een goede verhouding
te creëren tussen inkomen en huur voor de dienstwoning. Ook de vast
te leggen werkzaamheden kwamen aan de orde. Kort daarna is een extra
vergadering belegd, op 28 mei jl., met de huisbewaarder.
Dhr Lokhorst presenteerde een eigen voorstel dat de kerkenraad ingewikkeld
cijferwerk volledig uit handen nam en zelfs nog gunstiger was dan
de kerkenraad aanvankelijk voor ogen had. Daarom ging de kerkenraad
met dat voorstel akkoord. Besloten werd, de werkzaamheden vast te
leggen volgens een inventarisatie d.d. 1 september 1993. Een maal
per jaar zullen de aard en de hoeveelheid werkzaamheden worden geëvalueerd,
om te zien of ze nog stroken met de afspraken. Over het gebruik
van de telefoon en het schenken van koffie en thee werden afzonderlijke
afspraken gemaakt: dhr Lokhorst betaalt alle gesprekskosten en regelt
de financiën voor de koffie en de thee zelf. Aan dhr Saris zal worden
gevraagd, het contract op te stellen. Wanneer dat is ondertekend,
is de samenwerking officieel!
Ds Baan is opgebeld door de nieuwe Oud-katholieke pastoor, K.J.
Homan. Hij is de opvolger van pastoor Kamp die met pensioen gaat.
Pastoor Homan is reeds een goede bekende van de lutheranen in Zierikzee.
Dat komt ook omdat hij al in Goes werkzaam is en in de lutherse
kerk van Zierikzee Diensten gedaan heeft. Pastoor Homan staat voor
100 procent achter de klassieke, kerkelijke Liturgie en is van mening
dat lutheranen moeten uitkomen voor hun liturgische identiteit.
Op zondag 30 juni wordt de pastoor geïnstalleerd in een middagdienst.
Het is goed als een aantal van ons daar zijn om onze verbondenheid
met de Oud-katholieke parochie te onderstrepen.
De zieken in onze Gemeente worden Gods nabijheid toegebeden. Zo
ook allen die eenzaam zijn of rouw dragen.
Uw kerkenraad en predikant wensen u een goed begin van de zomer.
Een hartelijke
groet van uw kerkenraad
berichten
in juli 2002
Op
woensdag 10 juli is de kerkenraad bijeengekomen.
Bij de behandeling van de notulen van de mei-vergadering konden
de kerkenraadsleden met blijdschap constateren, dat de bestelde
Liedboeken inmiddels waren aangekomen. Aanschaf was nodig omdat
uit de oude exemplaren de liturgische katern was losgeraakt. Die
was in het verleden uit zuinigheidsoverweging niet ingebonden in
de band. Een voordeel is nu, dat we behalve een keurig ingebonden
katern ook het Liedboek in de nieuwste druk hebben. Een exemplaar
kost € 17,00 excl. verzendkosten. De kerkenraad vraagt beleefd
uw financiële steun, want dit is een extra uitgave die niet gering
is.
Laat uw waardering voor deze mooie nieuwe bundels blijken en stort
tenminste € 17,00 op de kerkrekening. Alvast hartelijk dank!
Van verschillende organisatorische werkzaamheden vermelden wij de
voorbereiding van ‘Dordt Monumenteel' in ons kerkgebouw. U kunt
elders daarover meer lezen.
Het is de kerkenraad een grote vreugde om aan te kondigen, dat onze
gemeenteleden Alice Kramer en Willem van den Bos de huwelijkszegen
zullen ontvangen op zaterdag 7 september. Zij zijn eerder dit jaar
getrouwd ‘voor de wet.' Wij zingen op 7 september de vespers, waarin
de huwelijkszegen en een korte verkondiging zullen plaatsvinden.
De aanvang is 19.30u., en daarna is er een feestelijk samenzijn
in onze gemeentezaal waar u hartelijk bent uitgenodigd.
Onze huisbewaarder, dhr Lokhorst, wordt uitgenodigd om de kerkenraadsvergadering
op 2 september as. bij te wonen. Dan kunnen de werkzaamheden worden
geëvalueerd en kan het beleid voor de toekomst zo nodig worden bijgesteld.
De zieken en de door ouderdom verzwakten in onze Gemeente wil de
kerkenraad u in uw gebeden aanbevelen. Te denken valt o.a. aan br.
Jaap van Driel en mevr. A. Kampman. Ook hun partners hebben het
niet gemakkelijk!
Uw kerkenraad en predikant wensen u een goede nazomer en begin van
de herfst.
De
kerkenraad wenst u mooie zomerdagen.
Op
maandag 2 september 2002 heeft de kerkenraad vergaderd.
In de septembervergadering komt – traditiegetrouw – het huisbewaarderschap
aan de orde. Daarom was nu aan het begin van de vergadering dhr
Lokhorst in de vergadering aanwezig.
Zowel dhr Lokhorst als de kerkenraad stellen zonder overdrijving,
dat wij nog steeds heel blij zijn dat wij 'elkaar gevonden hebben.'
Onze huisbewaarder bevalt de combinatie wonen-werken erg goed. Hij
streeft naar uitbreiding van de culturele activiteiten in kerkgebouw/gemeentecentrum,
en stimuleert de verhuur t.b.v. huwelijksvieringen. Een bijzonder
nieuwtje: burgemeester Bandell is van plan in de toekomst gebruik
te maken van onze gebouwen wanneer hij gasten of delegaties heeft
te ontvangen.
Dit is een mooie vrucht van zijn aanwezigheid op zaterdag 6 april
bij de heropenstelling van het kerkgebouw op de zaterdagmiddagen.
De kerkenraad waardeert de inzet van de gemeenteleden die op de
afgelopen zaterdagmiddagen de 'welkomstcommissie' hebben
gevormd. Het werk is erg belangrijk: gesprekken gingen niet alleen
over het kerkgebouw, maar ook over het lutheranisme en het gemeenteleven.
Enkele bezoekers zijn op een zondagochtend teruggekomen om aan de
Liturgieviering deel te nemen.
De vespers op zaterdagmiddag zullen – eens per maand – met ingang
van april weer gezongen worden. Het was dit jaar een initiatief
van de predikant, nu wordt het door de kerkenraad officieel gesteund.
Het is nuttig om zo voor onze liturgische identiteit uit te komen.
Bespreking van de financiën was een tijdrovend onderdeel
van deze vergadering. Twee dingen: de kerkenraad dankt de zes gemeenteleden
die al € 17,00 hebben gegeven voor de pas aangeschafte Liedboeken.
Overigens: is het genoemde bedrag te groot voor uw beurs, dan is
elk kleiner bedrag ook welkom. U bent er te allen tijde vrij in.
Het andere onderdeel van het agendapunt was de behandeling van de
jaarrekening over 2001. Dhr A.J. Vermeulen heeft al het cijfermateriaal
duidelijk gegroepeerd en afgedrukt. Dhr Van Leeuwen lichtte ter
vergadering alles toe.
Opnieuw is er een nadelig saldo voor Kerkbeheer. Over 2001 bedraagt
dat ƒ 25.859,75 (in guldens), opnieuw een fors bedrag. Dat het niet
hoger was, is ondermeer te danken aan uw vrijwillige bijdragen,
die bijna ƒ 1.000,00 hoger waren dan in 2000: ƒ 16.937,00. Dit is
voor een kleine Gemeente als de onze, waar sinds 2000 zo vele gulle
leden zijn overleden, een mooi bedrag.
Collecten/giften zijn met een vergelijkbaar percentage gestegen
tot ƒ 6.018,66. Ook dit is 'levend geld' dat door u wekelijks wordt
opgebracht, en waarvoor de kerkenraad u dankbaar is.
Jammergenoeg wordt dit positieve resultaat meer dan teniet gedaan
door sterk gedaald inkomen op ons rentedragend spaargeld. Daar hebben
wij geen schuld aan, maar we kunnen er in dit lopende jaar wel wat
aan doen. Overweegt u eens een verhoging van uw vaste bijdrage zodat
de euro-inflatie voor uw Kerkgebouw en Gemeente niet nadelig uitpakt.
Ook u hebt de verantwoordelijkheid voor ons mooie oude Kerkgebouw
en de Evangelieverkondiging van daaruit!
Op zaterdag 7 september waren onze gebouwen geopend voor belangstellenden,
muziekliefhebbers en bazaarbezoekers. Het was 'Dordt Monumenteel.'
We hebben veel mensen ontvangen en met verschillende van hen een
gesprek gevoerd. De opbrengst van de verkoop van koffie, thee en
cake bedroeg € 138,00, en de kerklepeltjes brachten € 50,00 op.
De opbrengst van de Nepalbazar is nog in berekening. De schatting
is € 1.600,00. De kerkenraad dankt iedereen die gewerkt heeft aan
de organisatie en de uitvoering van deze jaarlijks terugkerende,
bijzondere dag.
De volgende vergadering is op 14 oktober, 14.00u.
Een groet aan u allen, en in het bijzonder aan hen die door ziekte
of door hoge ouderdom aan huis gebonden zijn.
De kerkenraad
SCHENKEN
EN NALATEN AAN DE KERK: HOE WERKT DAT?
Dit artikel is een bewerking van een schrijven van de heer M.A.
Boogerman, voorzitter kerkvoogd van de Hervormde wijkkerkenraad
Grote Kerk. Ik
heb dit aangepast omdat ik het ook voor onze Gemeente belangrijk
vind.
H. van Leeuwen
Schenken
en nalaten aan de kerk is in de vorige eeuwen een belangrijke basis
geweest om de kerk in stand te houden en verdient opnieuw meer aandacht.
Voor
de duidelijkheid. Uw jaarlijkse bijdrage aan de kerkbalans is ook
een schenking, maar in dit artikel wil ik een ruimere dimensie schetsen.
Met kerk wordt in dit artikel bedoeld de Evangelisch-Lutherse Gemeente
Dordrecht.
Schenken
doet u tijdens uw leven: 'met de warme hand'. Maar u kunt het ook
zo regelen dat de kerk geld of goederen krijgt na uw overlijden,
we spreken dan van nalatenschap. De notaris is een deskundig adviseur
die discreet met u de beste aanpak bespreekt. U kunt ook eerst overleggen
met de kerkenraad.
Schenken
U kunt
geld schenken maar ook goederen.
U kunt hierbij denken aan onroerend goed, een effectenportefeuille,
een levens- of kapitaalverzekering, een kunstcollectie of verzameling.
Het doen van een schenking heeft eigenlijk altijd fiscale gevolgen.
Als gever is er voor de fiscus een aftrekmogelijkheid.
Eenmalig schenken
Voor een eenmalige schenking door overmaking is geen notaris
nodig. De schenking is fiscaal een aftrekpost voor de inkomstenbelasting.
De fiscus stelt wel een drempel en een maximum. De schenking is
fiscaal aftrekbaar als deze tenminste 1 % van het onzuiver inkomen
bedraagt en niet meer bedraagt dan 10% van het onzuiver inkomen.
Periodiek schenken
Dit is fiscaal aantrekkelijker. Dan gelden de drempel en het
maximum voor de aftrekbaarheid niet. Er is dan wel een notariële
akte nodig. Voor de kerk is dat prettig om te weten dat zij gedurende
enkele jaren op een vast inkomen van uw kant kan rekenen.
Schenken op papier
Dit is een uitgestelde schenking. U heeft zich verplicht geld
te geven, maar houdt het geld nog in eigen beheer tot uw overlijden.
U moet dan wel een zakelijke rente aan de kerk geven, maar deze
kan bij de schenking worden bijgeschreven.
Een notariële akte is verplicht.
Schenken in de vorm van koopsompolis
Heeft
u een levensverzekering of koopsompolis met lijfrenteclausule dan
kunt u de toekomstige uitkeringen daarvan schenken aan de kerk.
Bespreek dit met de notaris of financieel adviseur.
Nalaten
Als
u een bedrag wilt nalaten aan de kerk na uw overlijden, dan kunt
u dit op twee manieren doen:
1.
U benoemt de kerk tot uw erfgenaam
De kerk erft dan uw bezit maar ook uw schulden.
2. U geeft de kerk een legaat
Dit
kan geld zijn, maar ook grond, een huis, effecten, een verzameling.
De kerk is nu niet aansprakelijk voor uw schulden. Kinderen hebben
recht op een minimaal erfdeel, de zgn. legitieme portie. U moet
hier altijd rekening mee houden. Als na uw overlijden blijkt dat
kinderen tekortkomen, kunnen zij hiertegen bezwaar maken. Voor het
nalaten van geld aan de kerk is een notariële akte nodig. Een
codicil is daarvoor niet toereikend.
Het
laten maken van een testament is vaak gemakkelijker dan u denkt.
In een codicil kunt u geen erfgenaam aanwijzen en geen geld aan
de kerk of ander goed doel doen toekomen. Een codicil is een door
uzelf handgeschreven, gedagtekend en ondertekend stuk, waarin u
een aantal zaken regelt voor na uw overlijden (bv. de begrafenis,
inboedel, goederen).
Heeft
u vragen of opmerkingen over bovenstaande dan is de kerkenraad gaarne
bereid hierover van gedachten te wisselen.
|