Collecten
In de Eredienst worden de gaven van de gemeenteleden ingezameld
Bestemmingen van dit collectegeld zijn ondermeer:
Kerkinactie,
Missionair werk van de PKN
Diaconie
van de eigen Gemeente
Onderhoudsfonds t.b.v. de Trinitatiskapel
Kerkbeheer - voor de kosten van het kerkelijke werk
Lilianefonds, adoptie van kinderen in ontwikkelingslanden
Stichting
De Hoop, bestrijding en voorkomen van drugverslaving
Lutherse activiteiten zoals de Lutherse werkgroep voor kerkmuziek
De Lutherse Kerk Dordrecht is ook bij speciale projecten betrokken. Klik
op de knop 'project.'
ACTUEEL
: bijeenkomst
o.l.v. Mevr. B. van der Waal namens het Regionale Diensten-Centrum van
de pkn
GEMEENTE
EN DIACONAAT, 22 mei 2007
De ontmoeting, met elkaar en met God, staat centraal in de viering
van de eredienst.
Als gelovige mensen bidden we samen en zingen we samen ter ere van Hem.
In de liturgie is een beweging, die de ontmoeting met God zichtbaar maakt.
Wij zingen, Hij spreekt door zijn Woord, wij bidden, Hij zegent ons. In
die ontmoeting met Hem juichen en loven wij, maar ook leggen wij de nood
van onze wereld voor Hem neer. Wij horen van het Woord dat spreekt over
barmhartigheid en gerechtigheid voor alle mensen. En dat is ten diepste
diaconaat. Zo stond het in de uitnodiging (in het kerkblad), zo werd het
ons ook verteld tijdens een inspirerende bijeenkomst.
De middag
viel grofweg in twee delen uiteen.
Het eerste
deel ging voornamelijk over de verbinding tussen liturgie en diaconaat,
hoe er in het vieren en in het woord aandacht is voor de noden van mens
en wereld. Mevrouw Van der Waal verwees ook naar het slot van de preek
van ds. Baan op zondag Rogate d.d. 13 mei 2007.
Met name tijdens het kyriëgebed is er aandacht voor deze noden; in
het gloriagebed is er dan de lofprijzing. Naast liederen zingen is er
het Woord en/of Evangelie; ook daar de aandacht voor de noden alsmede
in de voorbede, eindigend in het Onze Vader (nbv):
6; 10: laat uw koninkrijk komen en (laat, toevoeging bvdp)
uw wil gedaan worden op aarde zoals in de hemel), waarbij benadrukt werd
dat Zijn wil gedaan wil worden (door mensen).
En tot slot de zegen waarin afhankelijk van wie er voorgaat meer of minder
duidelijk verwezen wordt naar de taak van de gemeenteleden in de wereld.
Duidelijk
werd dat diaconaat ontmoeting is. Ontmoeting van ‘hart’ (zien/
geraakt worden), ‘hoofd’ (“oordelen”/ wat kunnen
we?) en ‘handen’ (handelen), waarbij barmhartigheid en gerechtigheid
gestalte krijgt in Woord en Daad. Nadrukkelijk werd aangegeven dat er
een wederkerigheid bestaat/ hoort te zijn, zowel tussen de begrippen barmhartigheid
en gerechtigheid, als tussen Woord en Daad.
Diaconaat (met de blikrichting ook naar buiten!) hangt nauw samen met
de eredienst die de gelovige gemeente viert.
In het tweede
deel, na de pauze, kwam - met name - de vraag aan de orde: Wat is diaconaat?
Wat staat
er over in de Bijbel? Hoe ziet diaconaat in de 21e eeuw eruit?
Waar denken we aan bij diaconaat? Hoe kun je als gemeente vormgeven aan
diaconaat?
Deze vragen kwamen duidenderwijs aan de orde, werden (nog) niet allen
beantwoord.
Wel werd er een zogenaamde werkdefinitie van diaconaat gegeven: oor en
oog hebben voor zowel incidentele als structurele knelsituaties, waarbij
de begrippen barmhartigheid en gerechtigheid kernbegrippen zijn en waar
gebruik kan worden gemaakt van de ter beschikking staande financi·e
middelen (middel en geen doel, omdat het niet altijd een kwestie van geld
is!). Bijbel, geschiedenis en kerkorde ondersteunen deze idee.
In onze huidige
tijd zien we een golfbeweging, waarin enerzijds de staat, anderzijds de
kerk optreedt als vangnet voor die mensen, die daadwerkelijk in nood verkeren.
Er werd , afsluitend, een redelijke tijd stilgestaan bij de mogelijkheden
van het bedrijven van diaconaat. Aanvullend op de reeds gebruikte kernbegrippen
als barmhartigheid en gerechtigheid werd aandacht gevraagd voor betrokkenheid
en vertrouwen.
Verondersteld
wordt dat we kunnen aansluiten bij bestaande activiteiten inde stad/regio;
samenwerken met bij. het “Diaconaal AandachtsCentrum” (DAC)
en Sociaal Fonds. Verder aandacht voor eenzaamheid, ziekte, werk en relatie(s);
met andere woorden: omzien naar elkaar.
Het einde
naderende de vraag of we de diaconaal noden kunnen en willen zien, of
de diaconale voelsprieten op scherp staan.
Het mag duidelijk zijn dat de intentie er één is ten goede.
Uitwerking kan in voorkomende gevallen/situaties een andere zijn.
Duidelijk mag zijn dat menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid ook in
diaconale relaties een plaats hebben bij de afspraken die we, als gemeente,
hierover (zouden kunnen) maken.
Als (voorlopig)
laatste punt aandacht voor de gaven die bestaan bij gemeenteleden en hoe
die te inventariseren.
De diaken heeft, met behulp van de deelnemers, genoeg aanknopingspunten
verworven om verder aan de slag te kunnen, waar mogelijk in samenwerking
met betrokken en geïnteresseerde gemeenteleden.
Een middag
als deze, tenslotte, is voor herhaling vatbaar; onder dankzegging aan
Beppie van der Waal en alle andere deelnemers.
Papendrecht,
28-05-’07 Benno van de Pas
|