Woorden gericht aan álle volk en stam en taal en natie.
Wanneer wij zoiets horen, dan moeten wij erkennen: nee, dit is door geen
enkele bevolkingsgroep en ook niet door een wereldwijde kerk naar zich
toe te halen.
Goed
lezen is altijd nuttig, en dan zie ik dat die uitdrukking 'eeuwig evangelie'
niet het woordje het voor zich heeft. Conclusie: heel onbepaald
dus, die uitdrukking.
Ook
komt in het boek Openbaring aan Johannes dit woord 'evangelie' alleen
maar op deze plaats voor. Pas dan op, dit woord evangelie verkeerd uit
te leggen.
Ik
heb zo mijn vermoeden en zo mijn bedenkingen, dat wij dat woord
'evangelie' van tevoren al hebben ingevuld, ingevuld vanuit de traditie.
De hele leer van de Kerk, met zijn catechismus en zijn geloofsbelijdenis
en noem maar op, komt mee.
Hoe
waardevol die onderdelen van de traditie ook zijn, het is niet goed om
daarmee uitleg van tekstwoorden in de h. Schrift te sturen en te modelleren.
Willen
we oprecht de Kerkhervorming gedenken, dan moeten wij net als de kerkhervormers
'terug naar de bronnen.' Dat zijn de heilige Schriften.
Luisteren
wij onbevooroordeeld naar bijbelwoorden? Kan dat wel? In ieder geval moeten
we de bereidheid opbrengen om onbevangen te staan jegens woorden die wij
denken te kennen.
Zoals
vandaag dat woord 'evangelie.'
Laten
wij het beginnen met het te horen als: 'Goed nieuws dat eeuwig is'.
Stel u het zich voor hoe het begonnen is: in de visionaire beleving van
de apostel Johannes komt er een engel aangevlogen in het midden van de
hemel, een boodschapper van de Allerhoogste. Je mag dan aannemen dat deze
gestalte iets te zeggen heeft.
Natuurlijk,
zo gaat dat, u kunt het lezen in de heilige boeken van Israël: komt
er een engel, dan brengt dit wezen iets nieuws, en dat is altijd van de
kant van de Heere-God.
Goed
nieuws dat eeuwig is! De
inhoud is, dat wij God moeten vrezen, want het uur van zijn oordeel is
gekomen.
In
onze Nederlandse vertaling van het NBG klinkt het wat dreigend, en terecht
kunt u de vraag stellen: 'Is dat nou alles? Is dát de inhoud van
het goede bericht dat eeuwig is? God vrezen en het oordeel?
Die
dreiging is niet negatief, maar onderstreept het grote gezag waarmee de
engel spreekt.
Die
engel gaat de Kerk voor in de verkondiging, want dat is de opdracht van
de Kerk: het goede nieuws aan heel de wereld bekendmaken.
Het gedenken van de Kerkhervorming is, dat wij weer terugkeren naar die
basistaak van de Kerk: met woord en daad het goede nieuws brengen aan
de wereld.
Dat
oordeel is niet negatief, want het woord ziet op een heilzame daad van
God.
Wát
is oordeel? Oordeel is scheiding maken, en dan op heilzame wijze. Gods
wijze.
Als wij scheiding maken... dat is meestal niet best. Wij denken te weten
wie de farizeeër en wie de tollenaar is. Niet alleen dat, ook over
andere godsdiensten hebben vele kerkmensen hun mening klaar.
Verklaren
ook wij de christelijke godsdienst superieur en vinden wij de islam een
voorbeeld van een achtergebleven achteraf-godsdienst?
Ik
las een ingezonden stuk waarin de schrijver als volgt redeneerde: 'Het
is de hoogste tijd dat er in de islam ook een Luther en een Calvijn opstaan
die deze godsdienst terugbrengen tot de oorspronkelijke uitgangspunten.'
Wat móet je met zo'n gedachtegang...
Misschien
moeten we beginnen met bescheiden te zijn: wie zijn wij, dat wij een uitspraak
doen over hoe een godsdienst zich zou moeten ontwikkelen?
Jezus
heeft zoiets nooit gesuggereerd. Hij heeft ons een andere maatstaf voorgehouden,
namelijk: aan de vruchten kent men de boom.
Het gaat in de uitspraak om ménsen, en niet om religies of om heilige
Boeken.
De
Bijbel heeft hier en daar verschrikkelijke teksten, en datzelfde kan ik
ook zeggen van de Koran.
Godsdiensten
als het christendom en de islam zijn elk al meer dan tien eeuwen oud.
Dáárin
zit het kwaad niet. Het kwaad zit in de mens, of hij/zij nu godsdienstig
is of niet. Wanneer Jezus zegt: 'Aan de vruchten kent men de boom,' dan
heeft hij het over ménsen, niet over godsdiensten.
Niemand
hier moet denken dat het er blijkbaar niet meer toe doet of hij/zij christen
is of iets anders of niets. Bent u het christelijke geloof toegedaan,
blijf dat. Maar heb de bereidheid om terug te gaan naar de bronnen.
Hoor vandaag naar de engel, hoor zijn goede nieuws. Er is een Allerhoogste
God die oordeelt, die scheiding maakt tussen rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
God zij geloofd dat wij dat niet hoeven te doen! We moeten en mogen dat
scheiding maken aan Hem overlaten, toevertrouwen.
Wij
horen ook dat dit goede nieuws is gericht aan álle volk en stam
en taal en natie. Geen volk of ras, geen groep op basis van godsdienst,
geen politieke stroming of wat dat ook, niets of niemand kan dit goede
nieuws voor zichzelf alleen reserveren.
Een
mooi detail in deze teksten is, dat de engel vliegt in het midden van
de hemel. Dat midden heet ook wel het zenith, het is het punt waaromheen
alle hemellichamen draaien. Dit detail benadrukt de universaliteit van
het goede nieuws.
Het
goede nieuws is eeuwig, en dat betekent hier dat het van dag tot dag geldingskracht
heeft.
Het
is ook niet te moeilijk, zou ik zeggen. Ja, wel moeilijk als u het bewijzen
wilt. Maar wij leven uit genade, dat is een hoofdpunt in de Kerkhervorming.
Het goede nieuws wordt ons allen aangezegd door een engel van de Heer,
en meer bewijs krijgen we niet.
Het
begint als goed nieuws... En wát een goed nieuws is het, dat de
Heere-God het oordeel velt, dat Hij het is die scheiding maakt. Scheiding
tussen hen die het kwaad dienen en voorthelpen, en zij die leven uit onbaatzuchtige
liefde.
Het
is enkel te geloven, en dat is maar goed ook, want hoe meer wij het zelf
in de hand zouden hebben, des meer risico dat wij als hulpjes van God
gaan optreden om alvast scheiding aan te brengen.
Maar
een goed bericht is er om - in eerste instantie - geloofd te worden. Dit
is het geloof, dat achter dit goede nieuws de Heere-God zelf staat.
Omdat
Hij er achter staat, daarom ook mag het genoemd worden 'eeuwig'. Oorspronkelijk
betekende dat: van dag tot dag. 'Boodschapt zijn heil van dag tot dag',
aldus een pslamwoord dat achter deze Openabring-tekst staat. Van dag tot
dag, ja en dat gaat dóór, tot de dag der dagen, de jongste
dag. Gelukkig is dat langer en meer dan wij kunnen overzien!
Voor
ons is er het leven bij de dag. Het goede nieuws is van dag tot dag.
De Heere-God die scheiding maakt... dit is het heil in een notendop, want
vergeving van zonden en de opstanding uit de doden zijn beide een vorm
van scheiding. Het kwade wordt weggedaan, en wat God het goede noemt,
dat laat Hij meewerken in de komst van zijn Rijk.
Scheiding
tussen dat wat de komst van zijn Rijk nabij brengt en wat het tegenhoudt,
want Hij heeft zijn koningsregering nabij gebracht door ons Christus te
openbaren. Christus die door zijn opstandingsleven het kwaad aan het licht
heeft gebracht en dat heeft verslagen - van die overwinning getuigt het
lied van Luther dat wij nu zullen zingen: 'Een wal die 't kwaad zal keren',
de tweede regel uit 'Een vaste Burcht'.
Gezang
402
TERUG
NAAR DE INHOUDSOPGAVE
|