DE
ZONDAGEN NA TRINITATIS 2003
|
|
|
EEN AANTAL PREKEN IN DE 'GROENE TIJD' |
In de lutherse
liturgie heeft elke zondag een vaste epistel- en evangelielezing. In
de 20ste eeuw is daar ook een oud-testamentische lezing aan toegevoegd.
In Dordrecht wordt doorgaans uit de vaste lezingen gepreekt.
|
pijltje
klik op het pijltje
na een samenvatting
om de preek te lezen
|
|
De
Eerste zondag na Trinitatis. Er komen nu een aantal zondagen
waarop Liturgie en Preek ten dienste staan van de Verkondiging van
het Rijk Gods. Op deze zondag Jezus' verhaal van de rijke vrek en
de arme Lazarus. Onze vraag is: horen armoede en rijkdom tot de natuurlijke
gang der dingen? Is onze Heer
een God van de natuur, heeft Hij alles besloten en gewild wat wij
voor ogen hebben...?
|
|
|
29
juni Hoogfeest van Petrus en Paulus, apostelen en martelaren. Een
zeer oud kerkfeest, ouder dan het Kerstfeest. Petrus en Paulus,
twee 'grondpilaren' van de Kerk die, hoe verschillend ook, elkaar
aanvullen. Petrus de eerste bisschop van Rome, Paulus de apostel
der volkeren, elk staan zij aan de oorsprong van
de Kerk.
|
|
|
De
Vierde zondag na Trinitatis. De burgers van Gods Rijk, zij die
delen in zijn koningsregering, hoeven geen oordelen te vellen over
andere mensen. Oordelen is scheiding maken. De Christus Jezus heeft
nooit oordelen geveld, maar is wel zelf onder het oordeel doorgegaan...
|
|
|
De
Elfde zondag na Trinitatis. De gelijkenis van de Farizeeër
en de tollenaar is zo bekend, dat we al te haastig geneigd zijn, de
ene te veroordelen en de andere in orde te verklaren. Toch hebben
beiden dezelfde fout gemaakt: zichzelf apart nemen en beoordelen en
zich vervolgens met de anderen vergelijken...
|
|
|
De
Dertiende zondag na Trinitatis. 'De Schrift heeft alles onder
de zonde ingesloten...,' - een harde leer uit Paulus' mond? Maar het
is '... om de belofte uit het geloof van Jezus...' Galaten 3:22
fungeert als één van de samenvattingen van Paulus' theologie.
|
|
|
De
Vijftiende zondag na Trinitatis. 'Weest niet bezorgd...,' spreekt
Jezus in de Bergrede. Deze preek is deels dezelfde als die van vorig
jaar, maar is concreter. Wie zijn zij tot wie deze woorden zijn gericht?
|
|
|
De
Zeventiende zondag na Trinitatis. Baruch, de secretaris
van Jeremia, laat poëtisch moeder Jeruzalem troostende woorden
spreken tot haar kinderen in ballingschap. Voor ons een vraag, hoe
wij aankijken tegen het Israël van nu.
|
|
|
De
Negentiende zondag na Trinitatis. Jezus geneest een verlamde.
Hij zegt eerst: 'Uw zonden worden vergeven.' Maar dit wil niet zeggen,
dat Jezus een oorzaak-gevolg schema vooronderstelt. Hij begint positief:
bij het vertrouwen van de verlamde.
|
|
|
De
op twee na laatste zondag van het kerkjaar. Op een zondag
als deze verkondigt de Kerk de komst van de nieuwe wereldeeuw. De
vermaningen van de apostel Paulus hebben alleen dan effect, wanneer
de hoorders hun hoop vestigen op deze belofte.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|