In de lutherse
liturgie heeft elke zondag een vaste epistel- en evangelielezing. In
de 20ste eeuw is daar ook een oud-testamentische lezing aan toegevoegd.
In Dordrecht wordt doorgaans uit de vaste lezingen gepreekt.
pijltje
klik op het pijltje
na een samenvatting
om de preek te lezen
De
Eerste zondag na Trinitatis. Wat kan de Kerk doen voor armen
als Lazarus? Zij moet allereerst trouw blijven aan haar opdracht:
evangelie verkondiging. Niet sociale actie of stemadvies, maar liefde
en verzoening moeten worden uitgedragen. Alleen het werk van Christus
en zijn opstandingsleven tellen.
De
Derde zondag na Trinitatis. Nadruk op de enkeling ('het
schaap dat gevonden is') kan een aspect opmerken bemoeilijken: dat
bekering ook een opnieuw behoren tot het volk van God is. Dat volk
is eerst Israël. Door de Herder Christus hoort de Kerk bij het
volk van God.
De
Vijfde zondag na Trinitatis. Simon Petrus en zijn aanstaande
mede-dicipelen worden geroepen om 'vissers van mensen' te worden.
In deze roeping komen Godskennis en zelfkennis samen.
De
Zevende zondag na Trinitatis. De wonderbare broodvermenigvuldiging
is geen tovermiddel waarmee we de honger de wereld uit krijgen. Het
is een teken dat op Christus wijst en eerst hem als heiland van de
wereld verkondigt.
De
Zestiende zondag na Trinitatis. De verwoesting van Jeruzalem
laat zich vergelijken met de overstroming van New Orleans. Is het
een straf van God? Wie zijn de slachtoffers?
De
Achttiende zondag na Trinitatis. De vraag van de wetsleraar
'Meester, wat is het grote gebod in de Wet,' was niet te goeder trouw.
Maar hoe gaan wij dan wel goed met de Wet om? Luther leert ons dat
wij ons mogen verheugen in de Wet.
De
Twintigste zondag na Trinitatis. 'Aan elkaar zich onderschikkend
in de eerbied van Christus,' is de letterlijke vertaling van de slotzin
van de Epistel. Het moet ook de slot-zin blijven; alleen
dán functioneren deze woorden op verantwoorde wijze.
De
Drieëntwintigste zondag na Trinitatis. 'Maakt voor
uzelf vrienden met behulp van de onrechtvaardige Mammon,' - Dit woord
van Jezus leggen wij naast het advies: 'Geeft aan de keizer terug
wat van de keizer is.'
De
Voorlaatste zondag van het Kerkjaar. 'Mijn minste broeders,'
zo noemt Jezus de armen en de zieken, de gevangenen en de naakten.
Weten wij waarom zij 'mijn minste broeders' heten, dan zien we ook
wie het zijn die voor Christus' rechterstoel geoordeeld worden'
Eeuwigheidszondag.
Wie wachten in Jezus' gelijkenis op de komende bruidegom? Tien
maagden, zoals ze in de klassieke vertalingen heten. Heeft het zin
om dit te vervangen door 'tien meisjes?' We zullen horen dat 'maagd'
een bijbelse betekenis heeft en daarom mag blijven staan!