DE
ZONDAGEN NA TRINITATIS 2006
|
|
|
EEN AANTAL PREKEN IN DE 'GROENE TIJD' |
In de lutherse
liturgie heeft elke zondag een vaste epistel- en evangelielezing. In
de 20ste eeuw is daar ook een oud-testamentische lezing aan toegevoegd.
In Dordrecht wordt doorgaans uit de vaste lezingen gepreekt.
|
pijltje
klik op het pijltje
na een samenvatting
om de preek te lezen
|
|
De
Dertiende zondag na Trinitatis. Dit is de eerste van twee
preken over het scheppingsverhaal van Genesis 1. Alle nadruk ligt
nu op het woord 'scheppen.' Het betekent oorspronkelijk 'scheiden,'
en dat doet de verkondiging die uit dit verhaal opklinkt, recht.
|
|
|
De
Zeventiende zondag na Trinitatis. We vervolgen de prediking
van Genesis 1 en beperken ons tot de betekenis van 'dag,' de tijdseenheid
die zeven maal in dit verhaal voorkomt. Overigens - in de verkondiging
functioneert de Naardense Bijbel. Deze letterlijke en concordante
vertaling is gemaakt door ds P. Oussoren, die geruime tijd luthers
predikant is geweest.
|
|
|
De
Gedachtenisdag van Kerkhervorming. Geen zaligheid door goede
werken, aldus de samenvatting van de reformatie-kritiek. Onze oudste
gemeenteleden hebben het zo geleerd. Maar als goede werken ook weer
niet gemist kunnen worden, wat is dan hun plaats?
|
|
|
Op
Twee na Laatste van het kerkjaar. Het is onjuist om het
paradijs- en zondeval-verhaal te veralgemeniseren, als ging het over
'de eerste zonde.' Laat het staan als deel van de gewijde boeken van
Israël en het herwint zijn eigenlijke bedoeling.
|
|
|
Eeuwigheidszondag.
Is de dood altijd een vloek en een straf? Wie het zondeval-verhaal
veralgemeniseert, ziet dat zo. Maar wat is dan 'sterven in de Heer?'
Hoe sterven de leden van Christus' lichaam?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|