In de lutherse
liturgie heeft elke zondag een vaste epistel- en evangelielezing. In
de 20ste eeuw is daar ook een oud-testamentische lezing aan toegevoegd.
In Dordrecht wordt doorgaans uit de vaste lezingen gepreekt.
pijltje
klik op het pijltje
na een samenvatting
om de preek te lezen
De
Eerste zondag na Trinitatis. Diaconaat aan de armen wordt
in deze tijd betrokken en deskundig beoefend door diverse organisaties.
Vroeger was vooral de Kerk daarin actief. Laat dit verschil een aansporing
zijn om zich te bezinnen op het wezen van Kerk-zijn.
Feest
van de geboorte van Johannes de Doper. Het tweede geboortefeest
in ons liturgisch jaar. Want het is een wondere geboorte, die wij
vieren om Christus' wil en diens geboorte. Beider profetisch getuigenis
en dragen van de Heilige Geest zijn al even wonderlijk.
De
Zesde zondag na Trinitatis. 'In toorn tegen uw broeder leven'
- wat is dat? Christus noemt het in zijn Bergrede. Mogen wij boos
worden? Wanneer zondigen wij dan?
De
Veertiende zondag na Trinitatis. Deze preek, over de genezing
van de tien melaatsen, is vergelijkbaar met die in 2002 over hetzelfde
verhaal, maar roept een andere vraag op: wanneer zijn wij dankbaar?
De
Zestiende zondag na Trinitatis. Het verhaal van de dodenopwekking
door Christus in Naïn beluisteren wij ditmaal vanuit het slot:
de lofprijzing van het volk 'Een groot profeet is onder ons opgestaan!'
De
Negentiende zondag na Trinitatis. 'Uw zonden worden vergeven'
is het eerste wat Christus zegt tot een verlamde. Vergeving gaat voorop
en staat in een eenheid met genezing. Dit is ook voor ons gemeenteleven
een belofte.
Op
2 na Laatste van het kerkjaar. 'Christus waarschuwt zijn discipelen
voor de valse christussen en de valse profeten. Hoe herkennen wij
hen? Waarom is hijzelf geen valse christus?
Eeuwigheidszondag.
Overledenen en levenden samen vormen de Kerk. Welke is de rol
van overleden gelovigen? Van hen én van ons zegt Paulus: 'Uw
leven is met Christus verborgen in God'