verslag van een referaat van ds Baan |
||
Het bestuur van de Gereformeerde classis Dordrecht (waartoe ook de Lutherse Kerk Dordrecht behoort) heeft ds Baan gevraagd, een verslag van zijn referaat te schrijven. Dit referaat is gehouden op 16 november 2006, toen de Gereformeerde Classis vergaderde in de gemeentezaal van de Trinitatiskapel te Dordrecht. Hieronder treft u het verslag aan. |
||
Wat is luthers en wat zijn lutheranen? Wanneer je het benadert vanuit
de oorsprong in de zestiende eeuw, zou je kunnen zeggen: lutheranen zijn
rooms-katholieken die ruzie hebben met de paus. Ondanks (of misschien: juist door) die ruzie zijn lutheranen altijd dicht bij de westerse moederkerk blijven staan. Begrijpelijk dat strenge calvinisten Luther verwijten, dat hij in zijn kerk-hervormende arbeid niet ver genoeg gegaan is. Met rooms-katholieken is veel overeenstemming in de leer. Er is bijvoorbeeld een verrassende eenheid in denken over de rechtvaardiging – Hans Küng heeft dat aangetoond. De verschillen vind je vooral in de ecclesiologie. Het ambt is niet exclusief priesterlijk. Hierachter zit een heel eigen kerkvisie. Niet het ambt maakt het Woord, het Woord maakt het ambt. Zo komt het dat er onderscheiden avondmaalsopvattingen zijn. Maar Luther heeft nooit een afgeronde theologie gepresenteerd. Zijn geschriften hebben veel weg van een oerwoud, terwijl het werk van Calvijn zeer systematisch is. Dé lutherse identiteit bestaat niet. Leerstellingen hoeven lang
niet overal verplicht geloofd te worden. Luthers Nederland laat zeer veel
vrijheid, de lutherse Missouri Synod (in de Amerikaanse staten Michigan
en Missouri) eist van de Avondmaalsgangers onderwerping aan de belijdenisgeschriften.
Er is hoogkerkelijk ceremonieel en laagkerkelijk experiment in dezelfde
wereldkerk. De verkondiging is christocentrisch en deze woordverkondiging
is belangrijker dan de letterlijke tekst van de bijbel. De lutheranen in Dordrecht hebben een vrijzinnige achtergrond. De oudste
gemeenteleden moet je niet naar leerstellingen vragen... In de loop van
de tweede helft van de vorige eeuw ging luthers Dordt 'om' en heeft nu
een rechtzinnige instelling. Maar het is een rechtzinnigheid die nog steeds
zonder dwang of verplichting is. De toekomst van de lutheranen in Dordrecht is niet meer zonder de pkn
te denken. Wel had en heeft een deel van de leden moeite met deze fusiekerk.
Maar, de tegenstanders van de vorming van de pkn lieten zich niet leiden
door ‘luthers geloof,’ maar door de vrees dat door het kleine
getal samenwerking een te zware opgave zou worden. |
||
EditRegion7 |