Hier hebben we op het eerste gehoor
een gebod dat overal bekend en geaccepteerd is. Maar dit is opnieuw
een start bij het algemene. Het was normaal in het antieke oosten dat
je de mensen om je heen niet van het leven mocht beroven. Dat heeft
ook een economische kant. Stel u voor, in de dorpen en steden van de
oudheid waar elke werknemer waardevol was, daar is een moord ook een
schadepost.
Maar zo functioneert het 6de der X Woorden niet. Geen algemene uitgangspunten
en redeneringen. Het is Pasen vandaag!
Vandaag wordt ons de levende Heer
verkondigd. Wij gedenken met blijdschap, dat de Heer
de Messias niet bij de doden heeft gelaten. Hij heeft het er niet
bij laten zitten, maar zijn tegenzet gedaan, tégen dat bloedvergieten,
de moord op de Christus Jezus.
Hij die gezegd heeft: ‘Gij zult niet moorden' — Hij stáát
er ook voor. Dit gebod is de vorm waarin Gods belofte wordt gedaan.
De vervulling is, dat er niet meer gemoord wordt. Voor die vervulling
staat de Heer garant.
Laten wij met vreugde het 6de der Tien Woorden horen: ‘Gij
zult niet moorden.' Wij horen dit als een Paaswoord. Dat mag en dat
moet, gemeente!
Houdt voor ogen dat de Tien Woorden een uitvloeisel én bevestiging
van het Pascha van Israël zijn.
De bevrijding uit het slavenhuis werd door deze Tien Woorden ingevuld
en bestendigd.
Het was nodig dat Israël na de uittocht te horen kreeg: ‘Nu
is het niet meer nodig dat er bloed vergoten wordt. Leef nu in de
vrijheid!
Er hoeft geen onderdrukking meer te zijn... .'
Dit is een goede boodschap in de Paasliturgie. Midden in allerlei
moordpartijen en doodslagen in deze wereld, moet Pasen worden gevierd.
Er is aan dat noodlottig bloedvergieten paal en perk gesteld!
Wij geloven dat het Pascha van Israël de bron en norm is van
het Christelijk Paasfeest.
Het Pascha gedenkt het tot staan brengen van een schijnbaar onophoudelijke
moordenarij.
Het Paaslam is geslacht: het laatste bloed dat temidden van Israëls
slaven mocht vloeien.
Bij de uittocht raasde en kolkte de Rode Zee terug in haar bedding.
Daar stierven de onderdrukkers in het water. Maar dat kon toch niet
de bestemming zijn geweest van deze mensen, al waren het onderdrukkers...
Ook dit vraagt om een echt sluitstuk.
Pas op het Paasfeest wordt ons verkondigd, dat tot staan zijn gebracht
de terreur, de vervolging, de oorlog, alle levensbedreiging van mensen....
.
Op dit Paasfeest horen we het zo: de moord op de Christus Jezus is
door de Heere-God beantwoord.
Hij heeft de Messias van de doden uit opgewekt. Dat is zijn definitieve
tegenzet. Wij bloedvergieters kunnen daar niet meer om heen. Wij moeten
geloven dat onze oude levensstijl ten einde is.
Zo zegt Paulus in de Epistel: het oude zuurdeeg wordt weggedaan, en
nieuwe ongezuurde broden komen feestelijk op tafel. Wij zelf zijn
een nieuw en vers deeg geworden.
Dát is de wending omwille waarvan wij vandaag blij zijn en
feest vieren.
De Messias heeft de spiraal van geweld en bloedvergieten tot staan
gebracht. De Heere-God
heeft dit zelf betuigd, door de Messias bij de doden vandaan op te
wekken.
De apostel Paulus zegt, dat de zekerheid van het behoud van deze aarde
daarin is gelegen, dat de Heer
de Messias uit de doden heeft opgewekt. Het zal dan goddank afgelopen
zijn met de moord en doodslag waarmee de aarde nu nog vol is. Dat
is de zekerheid die ons vandaag wordt verkondigd.
Geloven wij dat, dan is dat wel een geloof tégen wat voor ogen
is.
Om ons heen raast en woedt de wereld in moorddadigheid.
Eer we het weten laten we onszelf meesleuren, doordat we eigenlijk
het dagelijks leven normaal vinden.
Houdt stand, gemeente, blijft kritisch jegens alle levensbedreigende
machten. Leeft gelovig vanuit de opstanding, en roep met Paulus:
‘Dood, waar is uw overwinning; dood, waar is uw prikkel?'
De dood heeft een nederlaag moeten accepteren, een nederlaag die het
begin van het einde is.
De Christus is opgestaan temidden van hen die in de dood gebonden
lagen. Doden gingen toen leven, mensen namelijk, die eerst geen leven
hadden. Nummers, doodgezwegen arbeidskrachten, hongerenden, opgejaagden.
Maar de opstanding is begonnen bij de vermoorden. Met hen heeft de
Messias zijn leven en sterven verbonden. Nu is de dood machteloos
en zijn einde is nabij.
Opnieuw trekt een slavenvolk uit. Maar nu geschiedt dat wereldwijd,
onder alle volken en stammen.
Bent u ook niet anders dan een gebondene, dan gaat de Messias van
Israël u voor, door uw benauwdheid heen tot het leven.
Nu hoeven mensen elkaar niet meer naar het leven te staan. Het 6de
der Tien Woorden wordt vervuld.
Door onze monden en door onze handen verbreidt de Christus dit Paasevangelie
over heel de wereld. Zijn vrede is en komt naderbij !
Zingen wij gezang 485