OPSTANDINGSKRACHT EN HET ZAAD |
||||
|
||||
Al zo lang hoort
u op deze zondag meestal het evangelie van het zaad in vierderlei grond. h et is een evangelielezing die onuitputtelijk is om stof voor de prediking aan te ontlenen. Weet u waarom? Dat zit 'm in het woord 'zaad.' Omdat dit zo'n belangrijk woord in de gewijde boeken van Israël is. Meestal leest u dit in de vertaling 'nageslacht', en dan is het een woord dat staat voor de nakomelingen van Abraham, Izaäk en Jakob. Paulus in zijn brief aan de Romeinen spreekt over Christus als 'het zaad van Abraham.' Wat belangrijk is in deze preek, dat is de plantaardige achtergrond van het woord 'zaad.' Dat lijkt een onnozele gedachte, maar toch...! Wie deze achtergrond vergeet, vervalt in een veelgemaakte uitleg-fout. De fout om alle aandacht te richten op vier soorten mensen. Vierderlei grond - daar gaat-ie dan: de mensen van de harde bodem, waarop de prediking van Gods Woord onmiddellijk afketst. Dan de mensen met slechts een geringe voedingsbodem, waarin het gepredikte Woord wel groeit, maar uiteindelijk tekort komt en teloor gaat. Ten derde de mensen met vruchtbare grond, waarop het Woord Gods gedijen kan. Maar het opgroeiende Woord krijgt concurrentie van dorens en andere verstikkend onkruid en het gaat alsnog verloren. Ten laatste zijn er dan de mensen met goede voedingsbodem, diep genoeg en zonder onkruid. Die brengen soms wel honderdvoudige vrucht voort. Volgens de Evangelieschrijvers geeft Jezus die verklaring zelf ook, wanneer hem daar uitdrukkelijk om gevraagd wordt. Maar onze fout zou zijn, daarmee tevreden te zijn. Want dan richt alle aandacht zich op vier soorten mensen. Is dat de bedoeling? Ja maar Jezus geeft toch zelf die uitleg? Zeker wel, maar je moet niet denken dat Jezus daarmee álles uitlegt. Ook déze uitleg respecteert het geheim van het zaad.... Als u zich vastbijt in die uitleg over de vierderlei hoorders van het Woord, dan loopt u het grote gevaar zélf te gaan beoordelen wie bij welke groep hoort. Dan mag toch niet! Zelfs al had u zoveel mensenkennis dat u dat onderscheid zou kunnen maken, dan mag u nog die beoordeling niet doen. Waarom geeft Jezus dan toch deze uitleg? Jezus predikt het Rijk Gods, maar ziet met verbazing en ontsteltenis de onverschilligheid en afvalligheid van de mensen. Maar Jezus geeft niet toe aan moedeloosheid - het Rijk komt vast en zeker, en dat illustreert Jezus met de gelijkenis van het zaad op vierderlei grond. De ontplooiing van het Godsrijk op aarde is als het uitgestrooide zaad. De akker is de wereld der mensen. Het is een oosterse akker, vol stoppels en doornig onkruid, en met verraderlijke stenen vlak onder de aarde. De zaaier moet het kostelijke zaad uitstrooien over deze akker, hij moet het prijsgeven aan die onvoorspelbaar reagerende grond. Jezus trekt géén scheidslijnen tussen vier soorten mensen. Hij wil zijn leerlingen die hij later uitzendt als predikers, die leerlingen wil hij bemoedigen. Jezus wil de discipelen allereerst duidelijk maken, hoe het Rijk Gods ondanks verschillende soorten tegenstand toch werkelijkheid wordt. Daarom nogmaals: het Godsrijk ontplooit zich zoals het zaad gesteld is in de akkergrond. |
||||
De
zaaier strooit het uit. Hij weet wel, dat heel wat zaadkorrels nooit tot
vruchtdragende korenhalmen zullen uitgroeien. Zo zegt de berijmde psalm
126: "Wie 't zaad draagt dat hij zaaien zal, gaat wenend voort en zaait
het al". Immers, vooral als er hongersnood is, moet de zaaier met bloedend
hart toch het zaad uitstrooien. Hij weet dat vele korrels verloren zullen
gaan, graan dat de hongerige monden van zijn gezin had kunnen vullen...
. Maar hij moet zaaien, anders zal er volgend jaar geen oogst zijn. Op
die manier geeft de zaaier een stuk van zijn eigen leven prijs, en werpt
het in een ongewisse bodem. Wij zingen het lied van de zaaier en zijn zaaizaad, gezang 54
|
||||