Mevr.
Slinger had een frisse en humoristische instelling, en dat kon je ook
merken in haar kijk op het geloof. Verdeeldheid, moeilijk doen over
verschillen tussen richtingen, tobberigheid over het eigen geloof, zij
kon dat niet pruimen.
Wel
was zij terughoudend jegens andersdenkenden zelf, als mensen, en zij
respecteerde elke mening. Maar als er geen vreugde en humor waren, dan
voelde zij zich er niet prettig bij.
Die
vreugde en humor, die passen bij de evangelisch-lutherse geloofsovertuiging.
Lutheranen leven vanuit de liefde en de genade van de Heere-God. Daarom
hebben u, meneer Slinger, en uw echtgenote een gelukkig huwelijk van
37 jaren gehad. Die blijmoedigheid en dat vertrouwen die in de lutherse
kerk gevonden worden, die hadden ook een plaats in uw huwelijk.
37
jaar huwelijk, maar op de dag van haar overlijden op de kop af 41 jaren
van kennis aan elkaar.
Dit
prachtige getal heeft veel betekenis voor u, en het zal in de maanden
en jaren die menselijkerwijs voor u liggen, u veel steun bieden.
40
jaren van goede verstandhouding, van onderling begrip.
U
beiden respecteerden elkaars mening, en, daar kwam bij, zoals u zelf
gezegd hebt: in praktische zaken hadden u tweeën vaak dezelfde
gedachten.
Verschillende
geestelijke meningen maar daarnaast wel dezelfde praktische ideeën...
dat combineert toch prachtig! Beter zo dan omgekeerd. Met omgekeerd
bedoel ik dan, dat je precies hetzelfde gelooft over God en allerhande
christelijkheden, maar in de praktijk van het dagelijkse leven toch
verschillende kanten op wilt.
Wat
zou u dan hebben gehad aan die eenheid in geloof? Concreet is het dan
niks waard.
Jezus
zegt: 'Aan de vruchten herkent men de boom.' Ook dat ziet op de levenspraktijk.
Hoe u zich gedraagt, hoe u met elkaar omgaat... . Daarin blijkt wat
de vruchten zijn van u 'mijn geloof' noemt.
Je
hoeft het niet verplicht eens te zijn met je levenspartner, niet in
het geloof, niet in de politiek. Maar een goede verstandhouding begint
met respect. Alleen
op basis van respect kunnen mensen samenzijn.
In
alles wat er in de afgelopen tijd gebeurd is, in de goede dingen en
in de verdrietige dingen - in dat alles hebt u, meneer Slinger, de hand
van de Hoogste Macht ervaren. U hebt de uitdrukking 'legpuzzel met stukjes'
gebruikt. Nu
is alles op z'n plaats, als de stukjes van een legpuzzel die ineens
in elkaar passen.
Dit
lijkt zelfgenoegzaam over te komen, zo van: gôh, wat heb ik het
getroffen met mijn vrouw en mijn huwelijk en de verkorting van de lijdensweg
van mijn vrouw. Maar,
ik ben blij, dat u, meneer Slinger, dit niet op zelfgenoegzame manier
naar uzelf toehaalt.
U
sprak met bewogenheid over uw buurman die een vreselijke spierziekte
heeft, wiens lijdensweg al maar duurt en duurt. Wie
zich bewust is van de nood en de pijn van zoveel mensen om zich heen,
die palmt Gods liefde en genade niet in.
Het
geloof is geen oplossing voor het onmetelijke lijden van mens en dier
in deze wereld. Daar komen we ook niet uit, maak u geen illusie. Laten
we het eenvoudig houden en zeggen: lijden en verlies, de wreedheid van
een ongeneeslijke ziekte, het ontroostbare verdriet van de nabestaanden,
dat alles is er nou eenmaal. Je moet niet bij God zijn om dat te voorkomen
of weg te laten nemen.
Wat
doet Hij dan wel voor u?
Hij
is een God van liefde en genade, Hij schept vreugde in uw harten, zodat
u een tegenwicht hebt, een tegenwicht om wanhopig en smartelijk verdriet
te kunnen dragen.
Dat
verdriet is er en zal sterker worden, het zal zich verdiepen en zwaarder
gaan wegen in de maanden en jaren die komen. Máár... daartegenover
mag ook uw blijdschap zich verdiepen. En
hoe wordt die blijdschap gevoed?
De
voeding zijn de kostbare herinneringen, alle mooie en goede gedachten
aan uw vrouw en moeder. U
bent er al mee begonnen, thuis en ik hoop ook hier, onder elkaar na
afloop van deze plechtigheid. Dat
u er allemaal bent, ook dat is zo belangrijk. Dáárin openbaart
de liefdevolle God zich, en daarin wordt u ook echt ingeschakeld.
Dit
is te verkiezen bóven die negatieve spreekwijze over God die
je vaak hoort: 'Waarom heeft God niet voorkomen dat mevrouw Slinger
zo haar leven heeft verloren.' Zulke
taal is voeding van wanhoopsgevoelens, van verdriet waarin u verdrinken
kan.
Uit
die vraag, daar komt u toch niet uit. Die zee van wanhoop, daar kunt
u niet uit klauteren.
Houdt
u vast aan de positieve levensinstelling van uw vrouw en moeder, aan
haar tevredenheid en humor. Koester al het waardevolle dat zij u heeft
gegeven. Zie in haar een beeld van Christus die onvoorwaardelijk heeft
liefgehad, die niet naar zichzelf toehaalde, Christus, die daarom door
de Kerk wordt gepredikt als de Redder van deze wereld.
ik dank
u voor uw aandacht en zou graag nu een kort gebed uitspreken, het belangrijkste
gebed dat de Kerk heeft ontvangen, nl. van Jezus zelf: het Onze Vader
W. Baan