WAAROM
AL DIE KERKLIEDEREN?
|
|
Het
is wel eens goed om iets waar in onze Gemeente vrijwel nooit over wordt
nagedacht of gesproken aan de orde te stellen. Waarom zingen wij in onze
Liturgieviering al die oude liederen? Kritiek is er natuurlijk altijd. Die
kritiek, en mijn antwoorden daarop, laten zich in drie paragraafjes weergeven. |
|
-
De
vele oude kerkliederen staan ver van de mens van nu af
|
- Klassieke kerkliederen
vullen het overgrote deel van onze Liturgie. Wie al heel lang in een
protestants kerkgebouw (zoals het lutherse is) komt, zal daar geen moeite
mee hebben. Anders ligt het met jongeren die op de basisschool geen
'psalmversjes' hebben hoeven leren en niet meer gezamenlijk gezangverzen
in de klas hebben gezongen. Deze jongeren, als ze nog in de Eredienst
komen, kunnen de Liedboekinhoud niet waarderen. Zij vinden de teksten
'stom' en de melodieën oubollig.
- Ook oudere kerkgangers
ontwikkelen een kritische zin jegens het Liedboek. Ik bedoel diegene
die van lieverlee moderner worden en de klassieke noties niet meer voor
hun rekening nemen. Ook denk ik aan hen die in de ban van de New Age
raken - dat is een verzamelnaam voor allerlei interesses op spiritueel
gebied, van westerse en/of oosterse oorsprong.
- Er klinkt een roep
naar eigentijdse liederen. Nieuwe proefbundels zien het licht, raken
ingeburgerd en worden 'echte' bundels. In Gemeenten die zulke bundels
nog niet gebruiken, nemen voorgangers kopieën van te zingen liederen
mee om 's zondags uit te delen. Wordt er een nieuwe geloofsgemeenschap
gesticht, bijvoorbeeld van evangelische signatuur, dan komt er ook een
liederenboek bij dat perfect aansluit op die nieuwe geloofsgemeenschap.
|
-
Door
die verschillende liederen staan wij in de traditie der Kerk
|
- Welke visie op
kerk-zijn (welk kerkbesef) spreekt uit het zelf kiezen van liederen
die passen bij de eigen groep? Het
is een kerk-zijn van eigen makelij. Basis van de verschijnsel is de
onderlinge afspraak van gelovigen als groep van gelijkgezinden. Daarentegen
is de klassieke Kerk als verschijnsel een gemêleerde groep, een
verzameling mensen waar ketterij en rechtzinnigheid als een gedraaid
touw doreen gestrengeld zijn. De traditie der Kerk is niet een kristalheldere
bron waaruit enkel dogmatisch-zuiver water geput kan worden.
- De Kerk is in haar
beginstadium al een verzameling van stromingen geweest. Wie in de Nieuw-testamentische
brieven tussen de regels door kan lezen, komt daar achter. Er zijn verschillen
tussen de geloofspraktijk van Petrus en Paulus, en van Paulus en Jakobus,
terwijl Johannes weer geheel eigen accenten legt. Ook is er de stroming
waarvan we een neerslag hebben in de Hebreeënbrief. Denkt u vooral
niet dat het hier om tegenstrijdigheden gaat. Het gaat om veelvormigheid,
verschillen in beleving, aandachtspunten en accenten. Zondermeer zullen
de liederen die in de samenkomsten gezongen zijn, een weerspiegeling
geweest zijn van wat ter plaatse leefde. Later worden overtuigingen
en meningen bijgesteld, door contacten met andere geloofsgemeenschappen
of in de confrontatie met andersgelovigen. Die bijstelling levert nieuwe
kerkliederen op, maar sommige oude blijven in gebruik. Zo gaat dat tot
de dag van vandaag.
- Met behulp van
die verschillende liederen kunnen wij in de traditie der Kerk staan.
Het is goed dat oude en nieuwe liederen naast elkaar blijven bestaan.
Samen Kerk zijn is wat anders dan een groep gelijkdenkende gelovigen
zijn. Begrijpelijk
dat mensen graag de eigen overtuiging ook bij anderen horen, maar kerkelijk
is deze wens niet. Verder is het vrijwel onmogelijk om de eigen mening
te relativeren wanneer we samen zijn met anderen die vrijwel hetzelfde
geloven als wij.
- Altijd hebben wij
in de Kerk te maken met mensen 'aan onze rechter- en linkerzijde': er
is altijd wel iemand die liberaler denkt of orthodoxer gelooft. Het
is de opgave om samen Kerk te zijn. Mag
ik zeggen, dat een bundel die kerkgangers van verschillende richting
samen kunnen gebruiken, een kerkscheppend
middel van de Heilige Geest is?
-
Iedere
kerkganger is vrij, als enkeling voorkeuren te koesteren
- Duidelijk
mag zijn, dat de inhoud van een kerklied geen verplichte kost om te
geloven is. Het kerklied is een deel van de Liturgie en staat ten dienste
van de lofprijzing, de smeking en het gedenken van Gods heilsdaden.
- Tot slot: wat zou
ons geestelijk leven arm zijn, wanneer we enkel op ons verstand af gaan.
Kerkmuziek en kerklied appelleren in hoge mate op het gevoel, op het
hart. En: 'Het hart heeft zijn overwegingen die het verstand niet
kent.' (Pascal).
|
W.
Baan
|
|