Wat is zegenen ? |
|||
Een
vraag van br. Jaap van Driel |
|||
|
|||
Waarde Ds
Baan |
|||
Er gebeurt
wat, wanneer de predikant of priester, aan het slot van een dienst de
gemeente zegent: nl. er worden woorden van God op ons gelegd. Die woorden
zijn woorden van God, eigenlijk daden.
Dordrecht, 28 december 2002 Aan br. Jaap van Driel Waarde broeder Jaap, Uw brief over het zegenen heeft bij mij waardering en respect opgeroepen. Waardering omdat het zo belangrijk is dat leden van de Kerk nadenken over zulke onderwerpen. Respect omdat de inhoud van uw brief zo goed en duidelijk is. 1. Wat mij direct opviel, was het bij elkaar gezet zijn van predikant en priester. Dat is niet enkel begrijpelijk omdat sommige van uw medebewoners van roomskatholieken - en andere van protestantsen huize zijn. Het is de status en de bevoegdheid van deze beide ‘soorten’ voorgangers waar het om gaat. Ondanks de verschillen tussen hun ambts-status is er toch iets dat bij allebei van toepassing is - u noemt het zeer terecht zelf al: de volmacht. Ze hebben die allebei van Godswege, volgens de roomskatholieke en de protestants leer. Een priester denkt er wat kerkelijker over: hij heeft die volmacht via de bisschops-hiërarchie ontvangen. Dat is bovendien één van de zeven sacramenten: de priesterwijding. Een predikant is ook wel met kerkelijke goedkeurig geordineerd, maar zal de volmacht bovendien vanuit de Gemeente laten bekrachtigen. Het is geen wijding, en een predikant staat niet ‘een sacramenteel trapje hoger’ dan zijn Gemeente. 2. Het is helemaal juist dat u zegt: er gebeurt wat wanneer de priester of predikant de Gemeente zegent. Het is een prachtige omschrijving, op de tweede helft van pag. 1 van uw brief. Het is inderdaad geen ‘vrome wens’ wanneer de voorganger de zegen uitspreekt. Daarom moeten we ook af van de ‘wensvorm’ waarin talloze voorgangers de zegen uitspreken. Er bestaan de volgende formuleringen:
c. De Heer zegent u ... = de verkondigingsvorm b. is beter dan a., want de belofte is een bijbelse term. Hier wordt meer ruimte aan God gelaten, dat van zijnentwege iets zal gebeuren. Zo krijgt b. al iets van c.: de belofte wordt verkondigd. Maar c. is naar mijn mening de beste formulering. De Hebreeuwse taal waarin deze hogepriesterlijke zegen oorspronkelijk geschreven staat, laat b. en c. allebei toe. 3. Van harte ben ik het eens met uw mening, dat de persoonlijkheid en de mate van zondaar-zijn van de voorganger niet toe - of afdoen aan de volmacht. Wel kunnen gemeenteleden door ergerlijk gedrag van de voorganger gehinderd worden in de beleving van verkondiging en zegening. De woorden zijn wel goed en waar, maar de gemeenteleden moeten dan veel moeite doen om de woorden los te koppelen van de persoon die ze uitspreekt. Roomskatholieken zijn daar wat makkelijker in: een priester blijft als geestelijke hooggeacht, ondanks dat men het hoofd schudt over zijn liefdesleven, dronkenschap e.d.. Protestanten zullen zich meer fixeren op de persoon van de predikant. Hopelijk is alles duidelijk. Sterkte met de gezondheid, en goede jaarwisseling gewenst!Willem Baan |
|||