Veel gestelde vragen.

Is zijspanrijden nou zoveel anders als gewoon motorrijden?
Ja. Kort en bondig antwoord. Het enige wat overeenkomt met het rijden op een solomotor zijn de bedieningsorganen van de motorfiets. M.a.w. je schakelt en bedient de motor op de zelfde manier. Het weggedrag is echter volkomen anders. De motor trekt naar rechts met optrekken en duwt naar links met afremmen (op de motor) Bij het remmen ligt het eraan of het zijspanwiel is geremd en op welke rem (vr of achter) deze gekoppeld is. Verder helt een zijspancombinatie in de bochten over, gelijk aan een auto. Dus bij een snel genomen rechterbocht zal het zijspanwiel omhoog komen. Om hier goed mee om te gaan adviseert Enigma Zijspannen ook altijd aan aspirant zijspanrijders om een les te nemen bij n van de zijspanrijscholen die je kan vinden op diverse plaatsen in Nederland. Een dagje lessen bij een ervaren instructeur kost maar een fractie van wat een zijspancombinatie kost en je zou toch niet willen dat je op je eerste rit je zijspan in elkaar rijdt, of jezelf en je familie!

Kan aan iedere motor een zijspan worden aangebouwd?
In principe wel. Dit is een beetje vaag antwoord maar kan worden verklaard met het antwoord; het ligt ook aan het zijspan. Aan een lichte motor moet liever geen zwaar zijspan worden gemonteerd en andersom, b.v. aan een zware Harley een licht Velorex zijspan monteren. Zo'n combinatie geeft een onvoorspelbaar weggedrag, zeker in rechterbochten. Verder zijn sommige motoren qua bouw minder geschikt om een zijspan aan te monteren. Maar alles is mogelijk, als je maar van te voren de eventuele consequenties overdenkt.

Moet de motor ook aangepast worden?
Om een goed en makkelijk sturende zijspancombinatie te krijgen verdient het met veel motoren de voorkeur om deze aan te passen met een naloopverkorting. Meestal gebeurt dit d.m.v. een schommelarmvoorvork. Deze zorgt ervoor dat de combinatie lichter stuurt en er geen lekkage gaat optreden met de originele telescoop-voorvork vanwege de zijdelingse krachten die bij het zijspanrijden optreden. Verder worden motoren die van een zijspan worden voorzien vaak op autobanden gezet. Deze kosten veel minder en gaan langer mee dan dure motorbanden. Met dit voorgaande is ook duidelijk waarom veel zijspan-motoren worden voorzien van autowielen, wat overigens niet altijd nodig is; er zijn momenteel veel maten autobanden op de markt die op de originele velgen van een motorfiets passen. Verder zijn er nog aanpassingen mogelijk/nodig, zoals een hulpframe aan de motor (om montagepunten te maken om het zijspan aan te bevestigen) of de eindaandrijving aan te passen (tandwielverhouding aanpassen om meer trekkracht te krijgen).

Kan ik een zijspan makkelijk aan- en afkoppelen?
Dat ligt eraan hoe deze gebouwd is. Is de motor aangepast voor zijspangebruik dan valt er zonder zijspan niet veilig meer mee te rijden, denk alleen maar aan de autobanden. Zijn het zijspan en de bevestigingen zo geconstueerd om snel af te koppelen (denk aan een klein half uurtje) en de motor niet aangepast dan valt er ook nog solo mee te rijden. Houdt er dan wel rekeing mee dat het zijspanrijden dan een compromis blijft.

Moet een zijspan gekeurd worden?
Ja. Inmiddels weer wel. Even een korte uitleg; in het verleden moesten zijspannen ook gekeurd worden. Bij goedkeuring kreeg men een zgn. "inlegvel", dit was een extra vel wat bij het kenteken hoorde waarin wer vermeld dat het zijspan (met framenummer 12345) gekoppeld mag worden met motorfiets met het kenteken MB-12-34. Deze regeling is begin jaren '90 van de vorige eeuw op de schop gegaan en was het vrij om een zijspan aan een motor te hangen. Momenteel is het echter weer nodig om een zijspan te keuren, dit vanwege de Europeese regelgeving. Een motorfiets heeft als voertuigcode L3e en een zijspancombinatie L4e. Wie zin heeft in veel ervaringen en uitleg over deze materie kan het stuk lezen op het motor-forum, klik op deze LINK. Uiteraard kan Enigma Zijspannen deze keuring verzorgen. De prijs van een keuring is afhankelijk van het bouwjaar van de motor.

Wat kost dat nou?
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de wensen en het type zijspan. Het aanbouwen is in principe altijd hetzelfde, alleen hebben sommige motoren geen geschikte bevestigingpunten zodat er een hulpframe gemaakt moet worden. En dat brengt kosten met zich mee. Voor verdere prijsinformatie kunt u kijken in de prijslijst.