Terug
Verslag van studiedag ¨Vrouwen in Detentie¨
voor protestantse geestelijk verzorgers in Inrichtingen van Justitie voor Vrouwen.
Gehouden op dinsdag 16 september 2003 te Breukelen.
door
Hanneke van der Korst1
Zoals op dit soort dagen meestal het geval is beginnen we met een kennismakingsronde. Tijdens de kennismaking worden op een flap-over de
volgende aandachtspunten genoteerd:
- de eigenheid van het werken met vrouwen
- pastoraat aan vrouwen; ontmoeting
- hoe kun je binnen een gemengde m/v setting voldoende aandacht aan vrouwen geven?
- moet je vrouw zijn om als een goede geestelijk verzorger met vrouwen te kunnen werken?
- omgang met beschadigde vrouwen. Hoe ga je als vrouw met deze problemen om (wat zij
meegemaakt hebben komt vaak erg dichtbij…) en hoe als man (hoe kun je troost bieden en
genegenheid tonen als lichamelijk nabij zijn niet kan)?
- persoonlijke gesprekken m-v
- relaties van vrouwelijke gedetineerden met PIWers
Na deze introductie kijken we naar twee fragmenten van een film van de Stichting Transact2.
Deze film laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe in het werken met mensen in instituten rekening kan worden
gehouden met sekse en gender3 van de cliënten.
We kijken (1) naar de belevenissen van een meidengroep en haar begeleidster op een school voor
praktijkopleiding en (2) naar momenten uit het verblijf van een vrouw in een centrum voor
psychosociale hulpverlening aan vrouwen.
Van te voren spreken we af dat we vooral kijken naar:
- de rol van sekse/gender in de interactie tussen de professionals en de cliënten, ook non-verbaal
- eventuele verschillen tussen het seksehomogeen en sekseheterogeen werken
- de rol van overdracht en tegenoverdracht in de hulpverleningscontacten, vanuit seksespecifiek
oogpunt (je kunt, om daar bij jezelf achter te komen, b.v. nagaan welk gedrag je irriteert bij een
man en niet bij een vrouw en vice versa)
- hoe functioneren herkenning en erkenning?
Na het bekijken van de filmfragmenten gaan we in twee groepjes uiteen: 4 mannen en 4 vrouwen.
Na de lunch bepreken we onze bevindingen met elkaar. Een kleine bloemlezing uit de
opmerkingen die uit de beide groepen kwamen:
n.a.v. fragment 1:
- de begeleidster van de meidengroep leert hun spelenderwijs dat ze ZICHZELF mogen
verwennen , dat ze dus niet alleen tot hun recht komen wanneer ze zorgen voor anderen. Dit is
een vorm van empowerment.
- waarom is er geen jongensgroep op de school, waarbij hun geleerd wordt naar hun eigen
dominante gedrag te kijken? (Dit wordt n.l. genoemd als een van de redenen waarom er een
aparte meidengroep is.)
- het is goed om direct aan te sluiten bij de belevingswereld van de meiden (trouwen,
schoonheidsidealen, mode) en een vertrouwde sfeer te creëren, waarbij ook ruimte is voor hun
kwetsbaarheid.
- de strijd tussen nabijheid/persoonlijke betrokkenheid en distantie/professionaliteit is duidelijk
zichtbaar bij de lerares. Herkenbaar!
n.a.v. fragment 2:
- het verhaal van de cliënte komt heel dichtbij, ik voelde de emotie in m`n keel.
- de hulpverlener helpt haar te zoeken naar waar haar kracht ligt; empowerment.
- het lichaamswerk dat als vorm van therapie wordt aangeboden is heel seksespecifiek; dit zou
nooit in een gemengde groep kunnen.
- bij deze vrouwen zie je hetzelfde probleem als bij de meiden: moeite met het geven van
positieve aandacht aan zichzelf.
- de persoonlijk begeleider van de cliënte is een man. De cliënte heeft hier zelf voor gekozen; hij
biedt haar veiligheid, maar geen troost zoals een arm om haar schouder. Wel confronteert hij
haar met haar slachtofferrol; beter, directer dan een vrouwelijke hulpverlener zou doen?? De
cliënte heeft behoeft aan een "tegenover"...
- ¨aanraken¨ kan ook een valkuil zijn voor een vrouwelijke begeleider.
- in beide fragmenten zie je hoe vrouwen ELKAAR steunen door wederkerige relaties aan te
gaan.
Wanneer we tenslotte kijken naar de verschillen in reacties op de filmfragmenten tussen onze
eigen twee groepen dan constateren we dat de mannengroep vooral heeft gediscussieerd over de (on)mogelijkheden van een
vertrouwensrelatie van een mannelijke pastor met een vrouwelijke pastorant. Waar loop je binnen je
professionaliteit tegen grenzen aan? Waar ligt de grens wat aanraken betreft?
De vrouwengroep heeft vooral gepraat over het probleem van de herkenning van vrouw-tot-
vrouw, wat een tekort aan distantie kan betekenen.
Onze gemeenschappelijke conclusie is, dat we het voor het werken met vrouwen niet zonder meer als ¨winst¨ beschouwen
wanneer je als geestelijk verzorger zelf vrouw bent.
Terug naar begin
1Hanneke van der Korst is protestants geestelijk verzorger in de Penitentiaire Inrichting voor Vrouwen Amerswiel te Heerhugowaard.
2De Stichting Transact is een landelijk expertisecentrum t.a.v. seksespecifieke zorg en seksueel geweld.
3Dit begrip, waarvoor geen adequate Nederlandse vertaling bestaat, duidt het geheel van sekse, identiteit, gedrag, positie en
sociaal/cultureel bepaalde normen en waarden aan. Het is dus breder dan sekse (in biologische zin) alleen.