De Krommerijnder | |||
Maanstof |
In
1782 kocht voorvader Pieter van Manen (1719-1791)
een nieuwe 'Crommenrijnse schuijt' voor 195 gulden. Met deze Krommerijnder
of Krommerijnaak, zoals deze schuit ook werd genoemd, verdiende hij z'n
dagelijkse brood als schipper van Bunnik op Utrecht. In het stroomgebied van de Kromme Rijn konden vanwege de vele nauwe bruggen en sluisjes alleen lange smalle schuiten worden gebruikt. De Krommerijnder was zo'n lang en smal geheel open vaartuig. Met dit type schuit kon men bovendien overal in de waarden en polders komen zonder veel concurrentie van het vervoer op de weg. Vooral 's winters waren de wegen nauwelijks begaanbaar. De Krommerijnder was een vrachtscheepje dat over tientallen kilometers vanaf de wal werd geweegd. Als er een pad langs het water ontbrak, werd er geboomd. Hij werd gebruikt voor de aanvoer van bakstenen en turf en voor de afvoer van griendhout, fruit, talhout en takkenbomen. Waarschijnlijk vervoerde Pieter ook personen en dan werd de Krommerijnder voorzien van een grote, witte huif die over houten beugels werd gespannen. |
|||||||||||||||
Omschrijving:
Het vlak was recht en puntig. De voorsteven viel sterk. De bovenste gang
viel minder dan de onderste gang. De bovenste helft van de bovenste gang
was aan de buitenkant afgedekt met een dubbeling. Daar bovenop was een
schandeksel bevestigd. Technische gegevens: Zie hieronder voor reconstructietekening Bronnen:
|
Gebruikte
terminologie:
|
||||||||||||||
Reconstructietekening van een Krommerijnder of Krommerijnaak |
|||||||||||||||
29/1-2005 |