|
Carcassonne |
De beoordeling (kies een onderwerp): |
Carcassonne is een strategisch legspel waarbij de spelers (twee tot vijf) een gebied tegeltje voor tegeltje opbouwen tot het gevuld is met wegen, weilanden, kloosters en steden. Wanneer een speler een tegeltje aanlegt aan het speelveld dan mag hij/zij een speelstukje, een "horige" plaatsen op deze tegel. Deze kunnen geplaatst worden op eerder genoemde wegen (horige wordt struikrover), weiden (boer), kloosters (monnik) en steden (ridder): bij afronding van 1 van deze verschillende soorten gebieden vindt er een telling plaats, waarbij degene die met de meeste horigen in dat gebeid vertegenwoordigd is de punten int.
BEKORINGSFAKTOR:
Het idee om gezamenlijk een gebied met steden, wegen etc. te ontwerpen
ligt niet echt vast aan de Zuid-Franse stad Carcassonne. Het spel zou net zo
goed Brugge of Amsterdam kunnen heten, hoewel gezegd moet worden dat Carcassone
best wel lekker klinkt en mooi staat op het uitnodigend blauwe doosje. De afbeelding
en tekst op de achterkant geeft een goede indruk van het werkelijke spel weer.
SPELMATERIAAL:
De legtegels zijn stevig en zijn helder bedrukt, belangrijkste kleuren
groen en bruin. Ze zijn grafisch mooi ontworpen.De handleiding is bondig en
duidelijk, ondersteund door enkele illustraties; het papier is wat slapjes.Eerste
uitbreiding: De hoofdman, die dubbel telt, heeft dezelfde kleur als
de andere speelstukken van een speler en is te weinig groter om hem echt opvallend
te maken. De afbeeldingen van een herberg op de wegtegels zijn klein en vallen
dus niet genoeg op. Tweede uitbreiding: extra speelstukken
als de bouwmeester en het varken maken het spel onoverzichtelijk, zeker wanneer
gespeeld samen met de eerste uitbreiding.
BEGINNERS?:
Aan de start van het spel ligt er slechts 1 tegeltje op de speeltafel, en dat
is nou net wat het spel zo aantrekkelijk maakt voor beginners: geen ingewikkelde
toestanden op een druk spelbord, maar gewoon lekker en simpel het spelveld tegeltje
voor tegeltje opbouwen, zodat de overzichtelijkheid mee kan groeien met de grootte
van het speelveld. Een leuk spel voor beginners
GEVORDERDEN?:
Het spel biedt veel taktische mogelijkheden voor gevorderden. Ik noem er een
paar: 1) aansluiting of zelfs de meerderheid forceren in een stad van een ander
door slinks aanleggen van tegels, 2) allround horigen hebben , d.w.z. minstens
1 horige in zowel klooster, stad, weg, of weide, zodat je met een tegel heel
vaak een score kunt maken 3) anderen pesten door hun steden, wegen of weiden
snel af te sluiten 4) tien keer weinig punten scoren in tien beurten is soms
beter dan 1 keer veel scoren in tien beurten. Ik moet zeggen dat als Carcassonne
gespeeld wordt door gevorderden die op het scherpst van de snede spelen, de
kansfaktor groter wordt, en het spel dus minder leuk.
SPELPLEZIER KORTE TERMIJN:
De spelregels bieden een makkelijk instap en het ziet er allemaal leuk uit:
spelen maar !!
SPELPLEZIER LANGE
TERMIJN:
Niet snel zul je je vervelen met dit spel. Wanneer dat uiteindelijk
wel het geval is dan koop je er gewoon uitbreiding bij en je kunt weer jaren
vooruit .
STRATEGIE/GELUK:
Een
? Ja, een
,
want de verhouding strategie:geluk is toch zeker wel aan de lage kant. Carcassonne
kent namenlijk 1 echt zwakke kant, en dat is het blind trekken van een tegeltje
dat je moet uitspelen. Als je heel erg pech hebt, dan trek je steeds een kaart
van niets en dan kom je nergens, hoe goed je ook bent. Ook het open neerleggen
van 3 tegels waar je uit kunt kiezen helpt niet, want vroeger of later liggen
er 3 onaantrekkelijke tegels waar niemand iets aan heeft, en wordt er weer getrokken
van de gesloten stapel.
Mijn
worp =
Gerard's worp =
Christine's worp =
Arno's worp=
-----------------------------
Eindworp =
Carcassonne blijft ondanks de kansfaktor, die met name naar voren komt
bij het trekken van een tegel en/of onder een gezelschap van spelers die dit
op een hoog nivo spelen, een topspel a la Kolonisten van Catan, en dat kun je
merken, want het is te vinden in werkelijk elke speelgoedwinkel. Laat het daar
niet liggen ! Overigens is dit spel ook zeer goed met twee personen te spelen,
hetgeen bij grotere bordspellen niet altijd het geval is.
De eerste uitbreiding
:
een tikkeltje leuker, met name vanwege het feit dat er nu een "superhorige"
is, de hoofdman, die dubbel telt, en die het hele machtsevenwicht in een gebied
in 1 klap kan verschuiven ! De nieuwe tegels kathedralen en herbergen zorgen
ervoor dat je bij resp. steden en wegen extra punten kunt scoren, en verder
is er nu meer variatie in de soorten tegels.
De tweede uitbreiding :
weer een tikkeltje leuker, hoewel basisspel + tweede uitbreiding wel
erg gaat lijken op Carcassonne-Jagers en Verzamelaars. Handelspunten in steden
zorgen voor een extra manier om te scoren, maar de leukste toevoeging in deze
versie is wel de bouwmeester, die bij aanwezigheid op een eigen weg of stad,
er voor zorgt dat je direkt een bonus tegel uit kunt spelen.
Koning en Verkenner
: Een
minimale uitbreiding van enkele tegeltjes voor zowel het Carcassonne basisspel
als Jagers en verzamelaars die de spelkwaliteit van beide spellen iets bijvijlt:
leuk, maar geen bijzondere toegevoegde waarde. Gekregen op het Spellenspektakel
2003.
De Rivier
: Gewoon wat extra tegeltjes in de vorm van een rivier die aan het
begin van het basisspel aangelegd moeten worden, wederom geen bijzonder toegevoegde
waarde, het maakt het spel iets langer, en dat is in het geval van Carcassonne
niet vervelend.Gekregen op het Spellenspektakel 2001.
Jagers en Verzamelaars
:
Een variant spelend in de oertijd, deze keer in een groen/geel geteinte doos.
De hoogste waardering binnen de Carcassonne-clan gaat uit naar dit spel, en
wel kortweg hierom: Jagers en Verzamelaars verenigt alle goede spelelementen
uit alle andere Carcassonne-dozen in zich, en met het kopen van deze doos krijg
je dus het meest waar voor je geld voor een zo laag mogelijke prijs. Daarom
dus het hoogste cijfer.
Carcassonne, de Burcht :
Rienier Knizia heeft zich voor dit spel in de strijd geworpen en komt
met een Carcassonne-variant die uitsluitend bedoeld is voor twee personen. Hou
me te goede: De Burcht is een leuke een aangename tijdsverpozing voor 2 personen.
Toch wil ik dit spel geen hoge beoordeling geven, en wel hierom:
1) Het Carcassonne basisspel is minstens net zo leuk om met zijn tweeën
te spelen, misschien nog wel leuker en zeker venijniger. Er is wat dat betreft
weinig toegevoegde waarde.
2) Vrijwel alle spelelementen uit de burcht zijn overgenomen en gewoon terug
te vinden in Carcassonne en uitbreidingen (en dan heb ik het nog geen eens over
de tegeltjes aanleggen): De herberg uit de eerste uitbreiding (nu waterput),
het wild uit Mammoeten en verzamelaars (nu markt), de extra tegel uit Mammoeten
en Verzamelaars en uit de tweede uitbreiding van Carcassonne, De koning uit
de kleine Koning en Verkenner-uitbreiding (nu grootste gebouw), het riviersysteem
uit Mammoeten en Verzamelaars (nu wegsysteem).
3. Het spel oogt weinig kleurrijk en levert daardoor veel aan antrekkelijkheid
in.
Zwak, zwak, zwak dus. Als ik bovenstaande nog eens teruglees kun je bij een
ruim budget beter Carcassonne basis en uitbreidingen kopen en bij een krap budget
beter Mammoeten en Verzamelaars (de beste spin-off), want de Burcht lijkt verdacht
veel op geldklopperij !
De Graaf van Carcassonne
: De Graaf
zal bij veel Carcassonne-liefhebbers wisselgevallige gevoelens achterlaten.
Maar laat ik eerst even beschrijven wat de Graaf-uitbreiding inhoudt.
Reeds aan het begin van het spel wordt er een compleet afgeronde stad, komende
uit het kleine Graaf-doosje en bestaande uit 12 tegels, neergelegd. Hierop wordt
gestart met het gewone Carcassonne-spel, waarbij de Graaf-stad als het ware
de begintegel is. Elke keer als je een stad, weg of klooster afmaakt en
daarbij geen punten scoort dan mag je een horige uit jouw voorraad in
de stad van de Graaf plaatsen, en wel op één van de volgende vier
plaatsen: kasteel, markt, smidse of kathedraal. Wanneer er nu verderop in het
spel iets afgerond wordt dan mogen de horigen uit de stad van de Graaf bij de
telling, die volgt op de afronding, erbij betrokken worden: horigen uit het
kasteel bij een afronding van een stad, uit de markt bij de weiden (aan het
eind van het spel), uit de smidse bij de wegen en uit de kathedraal bij de kloosters.
En wat heeft de Graaf er dan mee te maken ? Wel, als je een horige mag plaatsen
in de stad van de Graaf dan mag je de Graaf verplaatsen naar één
van de andere drie plaatsen. De plaats waar de Graaf staat blokkeert vervolgens
de uitvloed van horigen vanaf deze plek.
Tja, wisselvallige gevoelens dus. Enerzijds geeft De Graaf weer een extra strategische
impuls aan Carcassonne. Anderzijds komt deze variant wat gezocht over, en zijn
de nieuwe tegels gewoon een weergave van een vast omschreven stad en dus geen
nieuwe legtegels.
----