|
Clans |
De beoordeling (kies een onderwerp):
|
Vijf clans trekken zwervend door het prehistorisch landschap. Steeds vaker bouwen ze hun hutten bij elkaar. Zo ontstaan de eerste dorpen. Toch is die vredelievende samenwerking slechts schone schijn, want al snel ontstaat er een felle strijd, waarbij iedere clan in het geheim probeert de macht te grijpen.
Het spelbord bestaat uit 12 regio's, en elke regio bestaat weer uit 5 gebiedjes. Een gebied kan een steppe, een grasland, een bos of een gebergte zijn. In het spel zijn er 60 hutten, en van elke kleur zijn er 12. Deze hutten worden evenwichtig verspreid over de 60 gebiedjes, waarbij in elke regio vijf verschillend gekleurde hutten staan in de vijf gebiedjes.
Nu krijgt elke speler een gedekt tegeltje met een kleur, waardoor
alleen die speler weet met welke kleur hij/zij speelt. Wanneer een speler aan
de beurt is, is er slechts één aktie mogelijk: het verplaatsen
van alle hutjes in één gebied naar een aangrenzend gebied waar
nog één of meerdere hutje(s) staan. Een gebied wat leeg komt te
staan zal tot het eind van het spel leeg blijven. Wanneer een groep hutjes in
een gebied nergens meer heen kan, met andere woorden aan alle kanten is omgeven
door lege gebieden, dan wordt dit gebied geteld. Alle aanwezige kleuren in dit
gebied krijgen een aantal punten dat gelijk is aan het aantal aanwezige hutjes.
Verder krijgt de speler die de isolatie van dit gebied veroorzaakte een extra
punt, en krijgen de kleuren in dit gebied extra punten als dit gebied een vruchtbaar
gebied is (aan de zijkant van het bord kun je zien welke gebiedsoorten in de
loop van het spel vruchtbaar danwel onvruchtbaar zijn) en geen punten als dit
gebied onvruchtbaar is. Ten slotte worden bij de telling van een gebied die
hutjes waarvan er maar 1 in een kleur zijn verwijderd vlak voor de telling,
en wel in het geval dat alle kleuren hutjes in dit te tellen gebied aanwezig
zijn.
Aan het eind van het spel maken de spelers bekend welke kleur ze hadden en geven
ze hun bonuspunten op, de speler met het hoogste aantal punten wint natuurlijk.
Mijn
worp=
Arno's worp=
-----------------------------
Eindworp =
Net als bij Transamerika komt bij dit spel uit dezelfde serie weer
een verrassend groot spelbord uit het kleine doosje tevoorschijn, aangevuld
met mooie speelstukjes en een duidelijke handleiding. En al spelende blijkt
Clans ook nog eens een aangenaam spel te zijn, met als rode draad: wie speelt
met welke kleur ? Meestal lukt het wel om in de loop van het spel erachter te
komen wie welke kleur is, hetgeen veel vrolijkheid (door min of meer subtiele
steekjes onder water naar elkaar toe) geeft. Taktisch is het moeilijk om in
Clans jouw eigen spel te spelen, omdat je voortdurend gedwongen wordt mee te
stromen met de zetten van de anderen, wat best wel eens gefrusteerde gevoelens
geeft. Maar goed, Clans scoort weliswaar op taktisch gebied "slechts"
een voldoende, doch qua uiterlijk en spelplezier scoort Clans een stuk hoger.
Met andere woorden, Clans verdient absoluut een plaats in je spellenkast, want
in de categorie "bordspellen met korte speelduur en hoge onderhoudsfaktor"
scoort het spel heel goed.