Review door Frank
|
Eufraat en Tigris |
De beoordeling (kies een onderwerp): |
Mesopotamie, 3000 voor Christus, het vruchtbare tweestromenland tussen de Eufraat en de Tigris. Probeer je dunastie gestaag en gelijkmatig te laten groeien- desnoods ten koste van andere spelers ! Om dit te bereiken, staan 4 leiders tot je beschikking: de koning, de priester, de boer en de handelaar. Bouw met hun hulp kleine steden uit tot enorme koninkrijken. Maar...het vruchtbare bekken is niet groot genoeg voor iedereen. Machtsvertoon en pogingen om koninkrijken over te nemen zijn aan de orde van de dag !
Het spelbord bestaat uit 16 bij 11 vierkante vakjes= 176 vakjes. Over sommige van deze vakjes lopen de rivieren Eufraat en Tigris. Elke speler speelt in dit spel niet met een kleur, maar met een symbool, te weten Boog, Vaas, Leeuw of Stier. Er zijn van elk symbool vier leiders: de rode (priester), de zwarte (koning), de blauwe (boer) en de groene (handelaar). Elke speler heeft dus een rode, een zwarte, een blauwe en een groene leider.....stop, stop, stop: ik merk dat ik de volledige handleiding van Eufraat en Tigris ga nabootsen! Daarom hier een korte uitleg (voor de lange klik hier).
Het is zaak in de groepen tegeltjes, genaamd koninkrijken, de macht te grijpen
met een of meerdere van jouw leiders. Om de macht in een koninkrijk over te
nemen van een andere speler moet je voldoende steun hebben van de goden, in
dit spel zijn dat de tempels die om de leiders heen staan. Dit levert echter
beperkt winstpunten op. DE manier om winstpunten te behalen is om een botsing
aan te gaan tussen twee koninkrijken. De leiders van dezelfde kleur die nu in
het gefuseerde rijk staan moeten een strijd aangaan, ondersteund door gelijkgekleurde
tegels in hun deel van het koninkrijk, aangevuld door 1 of meerdere tegels uit
de handvoorraad van de betrokken spelers. Het aantal winstpunten voor de winnende
leider = het aantal verslagen tegels plus hun (verliezende) leider, waarbij
de punten in de kleur zijn waarom gevochten werd. Klinkt makkelijk ? Nu, dat
is het niet, want soms zijn er leiders van verschillende kleuren in het konflikt
betrokken en kunnen er onvoorziene zaken gebeuren.
Belangrijk is nog te vermelden dat de spelers in hun beurt slechts
twee akties kunnen uitvoeren, waarbij de keuzes bestaan uit: leider plaatsen
of verplaatsen, tegels plaatsen, een rampfiche plaatsen (die over andere tegels
heen gelegd kan worden) of een monument maken (van vier gelijkgekleurde tegels
die in een vierkant liggen).
De puntentelling aan het eind is uiterst origineel: de punten in de kleur waar
je er het minst van hebt is je eindscore ! Een gelijkmatige ontwikkeling van
je punten in de vier kleuren is dus erg belangrijk.
BEKORINGSFAKTOR:
De doos oogt wat saai en nodigt nou niet direkt uit tot een koop. Aan
de achterkant van de doos wel een lekkere grote foto van het spelbord met materialen,
met aan de zijkant hiervan een lange en veel te droge uitleg over het spel.
SPELMATERIAAL:
De doos is niet mooi ingericht: twee grote vakken met een hoop zakjes
erin. Er is een veelheid aan houten speelmaterialen aanwezig. De legtegels zijn
stevig en mooi gedrukt. De zwarte tegels zijn verwarrend omdat de kleur geel
er behoorlijk in overheerst. De "kamerschermpjes" zijn wat slap en
kunnen daarom snel omvallen, en dat is jammer, want al je geheimen staan erachter.
BEGINNERS?:
Eufraat en Tigris is een denk-spel, en niet bepaald een bordspel met een lage
instapdrempel. Vooral het verschil tussen een intern en extern konflikt is moeilijk
te onderscheiden, en ook is het wennen om niet met een kleur, maar met een symbool
te spelen.
GEVORDERDEN?:
Jawel, dit is er weer zo eentje, een spel waar de gevorderden van zullen smullen.
SPELPLEZIER KORTE TERMIJN:
Wat ik in het hoofdstuk Beginners heb geschreven, geldt ook voor dit kopje.
Even door de taaie dobber heenbijten, eronder ligt een kleurrijk spel.
SPELPLEZIER LANGE
TERMIJN:
Het spel biedt op lange termijn veel uitdaging: het kan letterlijk
en figuurlijk alle kanten op in dit spel, en veel hangt ook van de karakters
van de deelnemende spelers af: ben je voorzichtige opbouwer, of ben je gek op
grote knallers, etc ?
STRATEGIE/GELUK:
Weinig hangt af van het geluk in dit spel. Oké, het trekken van de tegeltjes
dan, maar aangezien je er zes in je voorraad hebt wordt de kansfaktor aanzienlijk
gereduceerd
Mijn
worp=
Arno's worp=
-----------------------------
Eindworp =
Eufraat en Tigris behoort tot de toppers in de spellenwereld.
Het is in feite een abstrakt bordspel met een dun thematisch laagje, maar dat
deert niets, want dit spel biedt zoveel strategische mogelijkheden dat het een
bijna oneindige speelbaarheid heeft.
Een verborgen juweel van 999 Games!
----
Op het spelbord liggen ook tegeltjes
in bovenstaande vier kleuren, die beschouwd kunnen worden als gebieden: een
gebied met bevolking (zwarte tegel), een gebied met landbouw (blauwe tegel),
een tempel (rode tegel) en een handelsgebied (groene tegel). Zodra een leider
aangelegd wordt aan een groep tegels (die dus horizontaal of vertikaal met elkaar
verbonden zijn) dan wordt deze groep tegels een koninkrijk. En het probleem
met een koninkrijk is dat er van elke kleur maar een leider kan zijn.
Waarom is het handig om jouw leider in een koninrijk te hebben staan ? Welnu,
stel dat je een groene leider in een koninkrijk hebt staan en je legt een groene
tegel aan in dit koninkrijk dan ontvang je een overwinningspunt.
De tweede manier om overwinningspunten te scoren is door een konflikt met een
ander koninkrijk aan te gaan. Bijv. als in een koninkrijk jouw groene leider
ligt en verder nog eens drie groene tegels dan heeft deze leidereen steun van
3. Worden nu twee koninkrijken met elkaar verbonden (door jouw of een ander)
dan kunnen er ineens twee groene leiderse in het gefuseerde koninkrijk staan.
In dat geval is er extern konflikt en gaan de groene leiders een strijd aan,
bestaande uit de groene tegels die in hun deel van het nieuwe koninkrijk liggen
en eventueel een x aantal groene tegels uit de voorraad (van zes) van de betrokken
spelers. Als de aanvaller (de degene die de fusie-tegel heeft neergelegd of
de betrokken speler die het eerst links van deze speler zit) wint (bij een meerderheid
van groene tegels) dan worden de verdedigende leider en zijn groene tegels verwijderd
van het bord en krijgt de aanvaller een antal overwinningspunten corresponderend
met het aantal weggenomen stukken. De verdediger wint bij een meerderheid van
tegels van zijn kant of bij een gelijkstand, en vervolgens met identieke gevolgen.
Het voert te ver om de hele handleiding hier te vermelden, maar laat ik ook
nog vermelden dat de manier om de macht te grijpen in een koninkrijk een intern
konflikt heet. Twee groene leiders in een koninkrijk worden gesteund door de
om hun heenliggende tempels plus een aanvulling uit hun handvoorraad, en vervolgens
volgt een afwikkeling zoals bij een extern konflikt, met dat verschil dat alleen
de verliezende leider van het bord verdwijnt en geen tegels. En tot slot iets
over de score: je scoort in vier kleuren, maar de eindscore wordt bepaald door
de kleur waar je er het minst van hebt. Het is dus belangrijk om aan het eind
van het spel een goede allround score te hebben !