UItgever: Ravensburger
Auteurs: Armstrong Company
Aantal spelers: 2 tot 6
Vanaf 10 jaar

Review door Frank

De Spellenhoek bedankt Ravensburger voor het ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar!

¥€$ (YES)


Ga naar de YES site

De beoordeling (kies een onderwerp):
Bekoringsfaktor
Handleiding/materialen
Beginners?
Gevorderden?
Spelplezier Korte Termijn
Spelplezier Lange Termijn
Strategie/Geluk
TOTAAL

¥€$, om typtechnische reden in het vervolg gemakshalve YES genaamd, is onlangs in vele landen uitgebracht door de firma Ravensburger, en blijkbaar wordt er veel van dit spel verwacht, want het wordt gevonden in veel Nederlandse speelgoedfolders en het wordt ondersteund door een professionele website.

YES is een economisch bordspel. Het speelbord wordt gevormd door een kaart van onze wereld, verdeeld in vijf werelddelen: Noord-Amerika (oranje), Zuid-Amerika (rood), Europa (groen), Afrika (geel) en Azië/Oceanië (paars). Verspreid over deze werelddelen staan de afbeeldingen van 30 investeringen, te weten zeven maal landbouw (traktor), zeven maal industrie (fabriek), zeven maal onroerend goed (wolkenkrabber), driemaal goud (goudstaaf), driemaal olie (olievat) en driemaal communicatie (satelliet). De in dit spel gehanteerde munteenheid is de YES, waarvan elke speler er aan het begin 100.000 krijgt. Voorts krijgt elke speler aan het begin van het spel een viertal investeringen, en wel door het beurtelings trekken van een COUNTRY-kaart: op een COUNTRY kaart vind je in welk land je een investeringssymbool mag plaatsen. Zo is er het kaartje Frankrijk, wolkenkrabber, waarde 100.000 YES, hetgeen inhoudt dat je een wolkenkrabber, met daaronder een fiche in jouw kleur, plaatst op het wolkenkrabbersymbool in Frankrijk. Als elke speler eenmaal in het bezit is van een viertal investeringen (bij vijf en zes spelers overigens een drietal) kan het eigenlijke spel beginnen. Alvorens dat uit te gaan leggen vermeld ik nog even de eisen om winnaar van dit spel te worden: ofwel 1.000.000 of meer YES bezitten, ofwel het vervuld zijn van je twee opdrachtskaarten (een voorbeeld van een opdrachtskaartje: je moet alle drie de communicatie-investeringen bezitten).

YES draait heel erg om twee witte dobbelstenen. Op de kanten van elke dobbelsteen staan de volgende 6 begrippen:
-YES: de speler trekt een YES-kaart. YES-kaarten hebben meestal een gunstig effekt op de speler die de kaart trekt, en heel soms ongunstig.
- NO: de speler trekt een NO-kaart. NO-kaarten hebben meestal een ongunstig effekt op de speler die de kaart trekt, en heel soms gunstig.
- CASH: de speler verplaatst de CASH-steen 1, 2 of 3 zetten en rekent het effekt af. De CASH-steen loopt kloksgewijs een rondje over 12 vakjes. Als de CASH-steen bijv. terechtkomt op het vakje "Afrika", dan krijgt de speler met de meeste investeringssymbolen in Afrika 100.000 YES, en als de CASH-steen bijv. terechtkomt op het vakje "Traktor", dan krijgt de speler met de meeste traktorsymbolen 100.000 YES. Als de speler zelf geen gebruik wil maken van de CASH-aktie, dan hij deze veilen aan de hoogstbiedende, die dan deze aktie mag uitvoeren.
- COUNTRY: de speler pakt een COUNTRY-kaart van de trekstapel en plaatst het op de kaart getoonde investeringssymbool (met daaronder een fiche van de eigen kleur) en plaatst deze in het op de kaart getoonde land.
- BUY: de speler moet een COUNTRY-kaart kopen van een andere speler tegen het op deze kaart genoemde bedrag. In plaats daarvan mag de speler ook kiezen voor een worp met de rode dobbelsteen, die de prijs dan bepaalt, met de mogelijke uitkomsten: 10.000, 20.000, 50.000, 100.000 YES of 2 maal het op het kaartje genoemde bedrag (deze laatste staat twee maal op de dobbelsteen, helaas).
- SELL: de speler mag een COUNTRY-kaart van zichzelf verkopen aan andere speler(s). De kandidaat kopers moeten werpen met de rode dobbelsteen, diegene die het hoogste bedrag werpt is de koper. Indien er geen kandidaten zijn dan wordt de kaart aan de bank verkocht tegen de op de kaart vermelde prijs. Bij BUY en SELL wisselt het investeringssymbool van bezitter en dus ook van kleur.

De speler die aan de beurt is werpt de twee witte dobbelstenen en kiest vervolgens 1 van de akties die de dobbelstenen aangeven uit. De tweede dobbelsteen-aktie is voor de speler links van hem en wordt direkt na de eerst aktie uitgevoerd. Hierna is de speler links van hem echt aan de beurt, gooit de twee witte dobbelstenen, kiest er 1 uit, en laat de andere voor de volgende speler liggen etc.. Dit gaat zo door totdat een speler voldoet aan de eerder genoemde overwinningsvoorwaarden en dit kenbaar maakt aan de anderen, waarop deze speler direkt de winnaar is en het spel ten einde is.

Bekoringsfaktor:
De voorzijde van YES is slechts tweekleurig, zwart en goud, doch op de een of andere manier fascineert deze toch, door de chique en ietwat mysterieuze uitstraling. De doos is niet al te groot, maar voelt toch zwaar en gevuld aan. De achterzijde laat een duidelijke foto van het spel zien en een ietwat vage omschrijving van het spel.

SPELMATERIAAL:
Het speelbord is stevig, bevat twee vouwnaden en is helder bedrukt. De verschillende werelddelen zijn goed in kleur van elkaar te onderscheiden. De investeringssymbolen zijn goudkleurig en zien er leuk uit, zij passen goed op de eigenaarsfiches. Van elk investeringssymbool zou een reserve-exemplaar handig geweest zijn. De bankbiljetten zijn wat slapjes. De rode eigenaarsfiches vallen wat weg op het rode Zuid-Amerika en de gele fiches op het gele Afrika. Speel bij 4 of minder spelers dus niet met deze kleuren. Tot slot is het mij onduidelijk waarom de aktie SELL als enige niet uitgevoerd moet worden: naar mijn idee zou het leuker zijn als deze aktie, net als de andere 5 akties, wèl uitgevoerd moet worden.

BEGINNERS?:
YES heeft een aangenaam korte handleiding, en is voor iedereen (ook kinderen, mits zij vlot kunnen tellen) goed te begrijpen. Er zit een vanzelfsprekende flow in het spel, die leuk is: 2 dobbelstenen gooien, er eentje uitkiezen, de tweede doorschuiven en ten slot de beide getoonde akties uitvoeren.

GEVORDERDEN?:
Het is duidelijk dat YES niet op de gevorderden-markt is gericht. Er is relatief weinig invloed en door de dobbelstenen en trekkaartjes is er een hoge kansfaktor. Als nostalgisch of als zeer luchtig tussendoortje (het spel duurt niet lang) zal YES af en toe nog wel kunnen bekoren.

SPELPLEZIER KORTE TERMIJN:
Ondanks de geringe grip op het spel is er genoeg om YES de eerste tijd tot een leuk spel te maken: aansprekende materialen, korte concrete spelersbeurten en, bovenal, de nodige flappen geld die over en weer vliegen.

SPELPLEZIER LANGE TERMIJN:
Als familiespel zal YES nog lange tijd kunnen bekoren, maar als spellenliefhebber biedt dit spel je op lange termijn gewoonweg te weinig.

STRATEGIE/GELUK:
Veel, veel geluk komt bij YES kijken: de witte dobbelstenen, de rode dobbelsteen, de getrokken opdracht-, COUNTRY- YES- en NO-kaartjes, het is gewoonweg te veel om nog al te veel strategie in het spel te kunnen leggen als speler. Leuk is wel dat YES ondanks de vele kansfaktoren toch heel onderhoudend is.

Mijn cijfer =
-----------------------------
Eindcijfer =

Vier dobbelsteenoogjes dus voor YES, en dat betekent een "ruime voldoende". Toen wij YES speelden kregen we sterke heimwee naar zo'n 25 jaar geleden, een tijd waarin we ons simpelweg amuseerden met in het huidige licht oppervlakkige spellen als Monopoly, Levensweg, Mankomanie, Risk en Hotel. YES is een prima opvolger van deze reeks spellen, het zet de lijn voort op een iets hoger nivo. YES is leuk voor families met kids en oppervlakkige spelers die gewoon simpelweg lol willen hebben.
Maar........YES komt op geen enkele wijze op het nivo van andere Ravensburger-spellen als Puerto Rico, Tikal en Pueblo en is derhalve absoluut geen kandidaat voor echte bordspelliefhebbers. Maar dat is wat YES volgens mij ook niet ambieert.