UItgeverij: Don
en Co |
Yinsh |
Op het afgelopen Spellenspektakel (2004) is het me, vanwege een langdurig maar
niet vervelend Carcassonne-toernooi, in het kader van de beperkte tijd niet
gelukt om nog een spel van de bekende Gipf-familie aan te schaffen (ik heb het
excellente Gipf en Dvonn reeds in mijn bezit), doch ik ben wel in de gelegenheid
geweest om de auteur van de serie, de Vlaamse Chris Burn, de hand te schudden
(ik heb mijn hand nog niet gewassen) en mijn komplimenten te geven over zijn
spellen, die een verrijking zijn van het abstrakte tweespelergenre. Derhalve
heb ik me later maar gewend tot een internetwinkel om mijn keuze te laten vallen
op Yinsh.
Yinsh wordt door Chris Burn beschreven als het zesde deel in de Gipf-serie,
en dat terwijl deel 5 nog niet uitgegeven is. Yinsh zou namelijk de cirkel,
die begonnen was met Gipf, rond maken, en zo voelt het wat mij betreft ook wel
aan. In Yinsh moet u allereerst ieder beurtelings vijf ringen (de ene speler
speelt met zwart, de andere met wit) leggen op het speelveld, dat bestaat uit
vertikale en diagonale lijnen (zie foto hieronder).
Daarna begint het spel, startend met de speler die met wit speelt.
De speler die aan zet is plaatst een rond steentje met zijn kleur naar boven
in één van zijn vijf ringen. Daarna moet deze ring, het steentje
achterlatend, in een rechte lijn verplaatst worden, en wel naar een vrij veld.
Belangrijk is dat bij het bereiken van een vrij veld niet over ringen heen gestapt
mag worden en slechts één maal over één steen of
één aaneengesloten rij stenen. Wanneer over steentjes heengestapt
wordt volgt een belangrijk element in Yinsh: de gepasseerde steentjes worden
omgedraaid, dus wit wordt zwart en zwart wordt wit.
Zodra een aaneengeloten rij van 5 gelijkgekleurde stenen op het bord ligt dan
worden deze stenen verwijderd en mag de bezitter van deze stenen één
van zijn vijf ringen verwijderen, waarna het spel weer verder gaat met voor
hem één ring minder op het bord.
Winnaar is degene die het eerst drie ringen in de eigen kleur van het bord weet te verwijderen.
Mijn
worp =
-----------------------------
Eindworp =
Op de Yish-website staat, net als op de site van de andere Gipf-spellen,
heel kaaltjes "Yinsh is a game". Het is net alsof deze wat droge opmerking
vraagt om een verdere uitspraak van de lezer ervan. Welnu, laat ik dan een uitspraak
doen: Yinsh is wederom geweldig! We hebben tegenwoordig fantastische spellen,
zoals Carcassonne, Tikal, Catan , El Grande, etc., maar ik ben van overtuigd
dat over 1000 jaar deze spellen alleen nog genoemd worden wanneer hun doos wordt
gevonden bij een archeologische opgraving. Yinsh daarentegen is een spel met
eeuwige status en verdient dit ook, het is een absolute topper...