P E R S B E R I C H TAANLEG PLUSSTROKEN LANGS RIJKSWEGEN GEEN OPLOSSINGUtrecht, 10 juli 2003 - Vijf natuur- en milieuorganisaties in Utrecht, Noord- en Zuid-Holland roepen minister Peijs van verkeer en waterstaat op zorgvuldig te overwegen of de aanleg van zogeheten plusstroken op de rijkswegen A27, A28 en A12 rond Utrecht het meest geschikte middel is om mobiliteitsproblemen in de provincie Utrecht aan te pakken. In onze ogen is de aanleg van plusstroken, die met een spoedwet lijkt te worden afgedwongen, een korte termijnoplossing. Meer heil verwachten wij van maatregelen als de kilometerheffing en het verlagen van de maximum snelheid naar 80 km/uur op een aantal daarvoor geschikte trajecten. Als de plusstroken er al moeten komen, dan moet in de Milieu Effect Rapportages (MER) voor de betreffende wegdelen duidelijk worden aangegeven wat de effecten daarvan zijn in de ruime regio er omheen. De ervaring bij het openstellen van een spitsstrook bij Everdingen heeft geleerd dat de files niet zijn verdwenen, maar zich slechts hebben verplaatst naar het volgende knelpunt: het knooppunt Oudenrijn. Het in de MER onderzochte gebied dient zodoende groot genoeg te zijn om de effecten van de capaciteitsuitbreiding op het omliggende wegennetwerk te kunnen beoordelen. De MER dient tevens in beeld te brengen wat de effecten zijn op lucht en geluid in bewoonde gebieden rondom de snelwegen. Dit geldt tevens voor de wegen rondom de snelwegen, met name van en naar de steden, die door de aanleg van plusstroken te maken zullen krijgen met toenemende verkeersdruk. Voor wat betreft de geluidsbelasting van de snelwegen dient de MER uit te gaan van maximaal 65 dB(a). Waar woningen in het verleden een hogere norm hebben gekregen (meestal 70 dB(a)) dient deze norm niet te worden overschreden. Mocht deze norm door voorgestelde maatregelen als de aanleg van ZOAB en een verlaagde snelheid niet worden gehaald, dan moet in de MER verschillende vormen van (milieuvriendelijke) geluidwerende maatregelen worden onderzocht. Faunapassages A27 Door de uitvoering van de spoedwetprocedure vallen twee essentiële faunapassages op de A27 buiten beschouwing. Beide voorzieningen zijn echter cruciaal voor de verbinding tussen Het Gooi en het Utrechtse deel van de Heuvelrug. Het betreft het nieuwe ecoduct ter hoogte van De Bosberg en het verbeteren van de bestaande passages ter hoogte van Monikkenberg. Deze verbindingen zijn des te urgenter omdat de aanleg van plusstroken op A27 tussen Utrecht en Eemnes zorgt voor een nog sterkere barrièrewerking binnen de Heuvelrug en zijn flanken. Niet voor niets hebben de provincies Utrecht en Noord-Holland het wegtracé tussen het knooppunt Eemnes en Hollandsche Rading een hoge prioriteit gegeven in het concept-meerjarenprogramma Ontsnippering (2003). Ook Rijkswaterstaat directie Utrecht onderschrijft de noodzaak van ontsnippering op de Heuvelrug en daarbij het belang van het realiseren van een samenhangend geheel van grootschalige faunapassages op de gehele Heuvelrug. Genoemde passages dienen zodoende expliciet onderdeel te worden van de MER voor dit gebied. Ondanks de onderkenning in de startnotitie voor de A27 van de barrièrewerking van deze snelweg, wordt niet voorgesteld om gelijktijdig bij de aanleg van de plusstroken ontsnipperingsmaatregelen uit te voeren. Dat is een gemiste kans en ook teleurstellend, gezien het gezamenlijk door het Rijk, provincies, gemeenten en terreinbeherende organisaties afgesproken traject van ontsnippering van de Heuvelrug. Inmiddels hebben verschillende betrokken partijen bij de ontsnippering op de Heuvelrug wel hun verantwoordelijkheid genomen. Het realiseren van een aantal grootschalige faunavoorzieningen in een aantal Rijkswegen, spoorwegen en provinciale wegen (A1, A12, A28, N225 en N524) is in voorbereiding genomen. In het Gooi wordt op dit moment de ‘Natuurbrug Zanderij Crailo’ gebouwd tussen Bussum en Hilversum. Het Rijk dient evenzeer haar verantwoordelijkheid voor de ontsnippering van de Heuvelrug te nemen. In de MER voor de A27 dient aan de ontsnippering zodoende expliciet aandacht te worden gegeven. A12 en A28 Voor wat betreft de plusstroken op de A12 tekenen wij aan dat meer asfalt meer verkeer aantrekt en meer lawaai genereert. De rust in het Groene Hart wordt hierdoor verder aangetast. Mochten geluidsschermen noodzakelijk blijken om de rust niet teveel te verstoren, dan wordt het open landschap door die schermen aangetast. Op de A28 tussen Leusden-Zuid en Hoevelaken geldt net als op de A27 dat de barrièrewerking van de snelweg zal toenemen door de aanleg van plusstroken. Met name voor de Heiligenbergerbeek, de Barnevelderbeek en het Valleikanaal heeft dat consequenties. Ook hier moet gekeken worden naar een goede inpassing. NB. Organisaties die de minister hebben geschreven zijn het Utrechts Landschap, Natuurmonumenten (inspectie Noord-Holland/Utrecht), Goois Natuurreservaat, Zuid-Hollandse milieufederatie en de Natuur en Milieufederatie Utrecht. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: |