Onderhouden van je elektromotor
Als je je elektromotor goed onderhoud gaat deze langer mee en presteert hij constanter en betrouwbaarder. Maar ja, hoe doe je dat dan? Ik ga het proberen uit te leggen:
Om te beginnen moet je je natuurlijk een beetje voorbereiden, werk daarom op een vlakke en schone ondergrond. Ikzelf leg altijd een witte lap/doek neer zodat ik de onderdelen goed kan zien, een bijkomend voordeel is ook dat de onderdelen dan niet zo snel wegrollen. Verder gebruik ik de volgende gereedschappen: een bus motorspray, een flesje (kogel)lagerolie, een kleine borstel, spiritus, een flesje Booster Goop van Corally en een klein schroevendraaiertje en een aantal wattestaafjes.
Stockmotoren
Als je een nieuwe stockmotor heb dan is een druppel (niet meer) lagerolie aan te bevelen op elk lager. Daarna moet je de motor laten inlopen, doe dit 5minuten op een vier cellen accupakket. Het loopt niet hard maar je lagers en borstels worden goed ingelopen.
Als de motor enige tijd is gebruikt moet je de veren en daarna de koolborstels verwijderen. Maak de borstels geheel los met de soldeerbout of door het losschroeven van de draden. Als je de borstels opnieuw wilt gebruiken, breng dan met een schroevendraaier er de + en - aan op de betreffende borstels. Pak de kleine borstel en haal het grofste vuil weg en spuit het schoon met de motorspray. De motor is schoon als de motorspray er schoon uit komt. Maak de motorbus los en bekijk de bus aaan de binnezijde goed en maak deze schoon. Maak ook de borstelhouders en kabeldoorvoer goed schoon.
Doe nu een beetje motorspray op een wattestaafje en schuif die in de borstelhouder. Druk hem lichtjes aan en draai de motoras een keer of drie rond. Haal nu het wattestaafje er weer uit en doe nu een beetje motorsray op de andere kant en herhaal de werkzaamheden nog een keer, net zolang totdat er geen vuil meer op zit. Nu moet je een druppeltje olie op de as doorvoeren en draai de as drie keer rond. Maak nu de koolborstel schoon, dit doen je ook met een wattestaafje met motorspray. Let wel op dat je de borstelranden niet beschadigd. De borstels schoonmaken is lastig omdat de koolstof in de borstels er voor zorgt dat er vuil word aangetrokken. Als je klaar bent met schoonmaken stop je de borstels weer terug in de houder en soldeer/schroef je ze weer vast. Als je schoeft moet je oppassen dat je de schroeven niet te ver doordraait want dan kun je de eindplaat beschadigen. Zet de motor verder weer in elkaar. Laat de motor een paar seconde lopen op de vier cellen accu en let op vreemde geluiden. Als je niet bijzonders hoort kun je weer gaan racen.
Modifiedmotoren
Met modifiedmotoren heb je twee manieren van onderhoud: de makkelijke en de moeilijke. De makkelijke manier is dezelfde als die van de stockmotoren. Let wel op de kogellagers, die moet je goed schoonmaken en ook weer van olie voorzien. De moeilijke manier is om de motor uit elkaar te halen, wat met deze motoren kan. Maak eerst alles schoon met motorspray zodat het grofste vuil weg is. Neem een scherp mes en zet een streepje op de motorbus ende eindplaat, zodat je ze straks weer precies op dezelfde plaats kunt monteren.
Verwijder de borstelveren en koolborstels. Om de achterplaat (endbell) los te maken maak je met een schroevendraaier de twee schroeven twee slagen los zodat de klemring in de motor los komt te zitten. Draai dan het endbell tegen de wijzers van de klok in. Als de achterplaat klikt kun je de endbell zo van de motor tillen. Hierbij zullen de magneten voor enige weestand zorgen maar je kunt de plaat rustig naar achteren trekken. Kijk nu of er ringen in de achterplaat liggen om de lagers te beschermen en haal deze er uit. Haal deze ringen ook van het anker en de lager in het motorhuis. Let goed op waar de ringen vandaan komen, daar moeten ze namelijk ook weer terug komen!. Nadat het anker uit de motor gehaald is kun je de motor schoon maken. aar het motorhuis schoon met motorspray. Nu moet je de commutator voorzichtig afdraaien op een speciaal daarvoor bestemd draaibankje. Verschillende merken brengen zo'n apparaat op de markt. Is de commutator weer mooi schoon en rond? Mooi, dan kun je de motor weer in elkaar zetten. Plaats de ringen weer op hun plaats. Plaats het anker met beleid en heel voorzichtig in het motorhuis, pas op dat hij niet gaat krassen langs de magneten. Nu kun je de ringen op de achterplaat plaatsen en de achterplaat weer op de motor monteren, let op dat je de eerder gezette streepjes weer op dezelfde plaats komen. Nu moet je alleen de koolborstels en veren weer monteren, de kogellagers van een drupje olie voorzien en controleren of de motor goed loopt en je kunt weer rijden!