MOTIVATIE: @Gerrit Vormer - Linschoten
De laatste tijd word ik (te) regelmatig snachts wakker en zie dan met het Appje Flightradar24 dat er vaak vliegtuigen over komen. Voor die lawaaimeldingen, lees mijn Persoonlijke logfile! Ik weet dat ik in de luxe plaats Linschoten woon, dus niet zoals die bewoners 25km rond Schiphol die een heel ander (hoger!) geluidsniveau voor de kiezen krijgen. Heel erg, want dat is niet zo gemakkelijk op te lossen, omdat die landingsbanen daar gewoon liggen. Ik ben in 2022 lid en donateur geworden van de Stichting „Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV)”. En nu in 2024 bij Stop4deroute Locale Coördinator voor Woerden en Montfoort.

18 april 2025 Stichting Stop4deroute gaat door! Stichting Stop4deroute gaat door!
De vliegtuigen blijven in grote aantallen over onze en andermans hoofden bulderen, blijven onze lucht vervuilen. En het worden er eerder meer dan minder. Daarom gaat ons burgerinitiatief door met een aangepaste MISSIE: Het realiseren van een luchtvaart die niet alleen recht doet aan het welzijn van alle huidige én toekomstige inwoners van Nederland, maar ook natuur, milieu en klimaat respecteert. Dit kan alleen door de luchtvaart te verkleinen. Wij strijden voor ‘een luchtvaart die ons past: minder uitstoot en minder geluidsoverlast’!
Meer info over waarom en wat we gaan doen?? Lees MEER

11 aug 2024 LVB 2008 - stiekum het gedogen legaliseren? - door Schipholwatch - @Gerrit Vormer. Het ministerie van IeW werkt stilletjes en naarstig om tot een nieuw Luchthavenverkeersbesluit (LBV) te komen, want het huidige LBV uit 2008 wordt door hen structureel genegeerd en gedoogd!! Nu gaan zij proberen dit gedogen te legaliseren! Met het huidige kabinet moeten wij vrezen voor een beroerd traject. Lees MEER

4 sep 2024 Informatieavond met Stop4deoute in Amersfoort.

5 nov 2024 Informatieavond met Stop4deoute in Gelderland - Meteren/West Betuwe.

11 july 2024 - 16.00 uur Gemeentehuis Woerden: Gerrit Vormer spreekt namens Stop4deroute donderdag 11 juli om 16.00 uur in bij de gemeenteraad van Woerden. Hij roept de gemeenteraad op om als provincie en gemeenten samen te werken om ook daadwerkelijk lawaai en vervuiling te verminderen (door bv Krimp van met name de Hub/ overstappers). Ook vraagt Gerrit om een informatieavond te organiseren over de vierde route in het gemeentehuis. Steun Gerrit en kom 16:00 naar het gemeentehuis van Woerden!

De openbare vergadering is live te volgen via: https://gemeenteraad.woerden.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2024/11-juli/16:00/
Vanaf 15:45 uur zal de live stream al starten en is het videobeeld daadwerkelijk te zien op de website.

29 juni 2024 van 10.30 - 12.00 Centraal Station Utrecht: Stopde4deroute! grote manifestatie naast het Centraal Station Utrecht: op het "Bollendak" dat is het stukje tussen Centraal Station richting Hoog Catherijne. Met de volgende sprekers: tweede Kamerlid Olger van Dijk (NSC) komt en gaat wat zeggen! Daarnaast hebben we Paul Blom (Raad Utrechtse Heuvelerug), Ines Kostic PvDD 2e Kamer) en Esther Postema (GL Amersfoort). Met onze eigen sterren van Stop4deroute: Peter, Maria, Lenneke en Pritha(voorzitter).
Wilt u een collage zien van sprekers met hun argumenten, bekijk dan de FILM (komt eraan, is in de maak).

21juni 2024 - Herinneringsbrieven naar alle 31 Gemeenten gestuurd.
Een jaar geleden sprak de Provincie Utrecht haar zorgen uit over de komende 4deaanvliegroute naar Schiphol: brief naar Minister Harbers met zorgen over onder andere de overlast voor onze inwoners, voor natuur- en stiltegebieden, maar ook over de effecten op het klimaat. Daarbij is oa gepland dat de Provincie Utrecht aanzienlijk gaat groeien, bijv. tot 2030 komen er maar liefst 83.500 extra woningen bij. B&W van Woerden heeft die brief destijds ondertekend, Montfoort niet, omdat een motie daartoe nipt was verworpen. Hopelijk wijzigt dat dit jaar!!!
Er gingen dus ook herinnerings-brieven naar Woerden en Montfoort. @Gerrit Vormer - Lokale coördinator Stop4deroute voor Woerden & Montfoort.

10 juni 2024 Afdeling Stichtse Vecht 10 juni 19:30 uur informatieavond in Maarssen - Stop4deroute - Afdeling Stichtse Vecht.
Datun: maandag 10 juni 2024
Tijd: 19:30 - 21:30 uur 
Zaal open vanaf: 19:00 uur
Adres: Gemeente Stichtse Vecht Endelhovenlaan 1, Maarssen

Samen met Gemeente Stichtse Vecht organiseert Stop4deroute een informatieavond in het Gemeentehuis in Maarssen.  Diverse sprekers, waaronder Wethouder Hans van de Akker, vertellen over de plannen voor een vierde aanvliegroute en de gevolgen van deze route voor onze gemeente en provincie.  Ook vertellen we hoe Stop4deroute deze plannen probeert tegen te houden en wat jij kunt doen. Hét moment om je goed te laten informeren en de vragen die je hebt te stellen.  Aanmelden niet nodig. Wil je zeker zijn van een goed plekje, kom dan op tijd. Lees meer: www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7203673620273844227

Stop4deroute - Afdeling Woerden/Montfoort

24 April 2024 - @Gerrit Vormer (Linschoten)
Op deze infoavond in Maarn heeft de Stichting Stop4deroute informatie en doelstellingen uiteen gezet. Er waren 180-200 belangstellenden. Diverse sprekers presenteerden de situatie: de 4eRoute is in feite in test situatie: Alles komt momenteel kennelijk Nederland binnen vanaf het Zuidoosten via knooppunt Doorn, gaat verder naar Maarn op een vlieghoogte van ca 2000m en waar ik woon in Linschoten ervaar ik vaak vlieghoogtes van ca 1000m. Het plafond ligt dus laag en het verantwoordelijk Ministerie I&W laat zo weinig mogelijk los, ze laten zich niet in de kast kijken: “moet nog beslist worden”. Nu, het lijkt ons dat alles al hoofdzakelijk beslist is: meer vliegtuigen, die volgens de Rechtelijke uitspraak (20maart2024 RBV) maximaal 400.000 per jaar mogen zijn, worden al jaren gedoogd. In mei 2024 is de prognose van Schiphol al 500.000 en in 2030 naar 800.000? per jaar. Nogmaals, voorlopig wordt dus ALLES gedoogd!!! Wel zijn progressieve partijen in Maarn? ermee bezig: ze zijn het erover eens dat er Politiek naar den Haag gereageerd moet worden. En hoewel de trekkers van de Stichting Stop4deRoute al 2x een kopje thee hebben gedronken bij de verantwoordelijk demissionair Minister Harbers, helpt dit voorlopig niet. Wel is de Provincie Utrecht al actief met ambtenare(n) om het komende traject voor te bereiden. Daar kunnen we voorlopig helaas nog weinig concreets van verwachten, omdat de “precieze 4eRoute” nog niet bekend is. Daarom wordt iedereen op deze avond door Stop4deRoute opgeroepen de interesse en bekendheid te verspreiden met “zegt het voort”, naar minstens 3 van je vrienden.
27 April 2024 - Posters en flyers waren op deze avond aanwezig, daarmee heb ik geregeld dat hier in REGIO Linschoten/Woerden/Kamerik overal huis aan huis flyers worden rondgebracht.
17 July 2024 Update - Soms kan het lekker STIL. LVNL Luchtverkeersleiding Nederland meldt mij, dat in Nederland sedert 2003 al wordt geland met een lager motorvermogen, waarbij een vliegtuig met een constante daalhoek en dit lagere motorvermogen langs een vaste naderingsroute naar de landingsbaan kan vliegen. Dit gebeurt op basis van satellietnavigatie. Deze techniek heet "Continuous Descend Operations" (CDO) en wordt toegepast in de nacht op Schiphol (van 23:00 tot 06:00 uur). Uiteraard alleen voor vliegtuigen, die over deze techniek aan boord beschikken. Langs vaste naderingsroutes vanaf drie verzamelpunten hoog in de lucht (vergelijk dit maar met een afslag van de snelweg) naar de toegewezen landingsbaan voor de Polderbaan, Kaagbaan en sinds een aantal jaar ook voor de Zwanenburgbaan.

Nieuwsbrief Nr 3 - 21 apr-2024 - @Gerrit Vormer (Linschoten)
Vandaag is het een heerlijke lentedag, zonnig, eindelijk prettig warm en mooi om buiten te gaan genieten. HELAAS is dit weekend al heel duidelijk te merken, dat Schiphol oefent met de zogenaamde 4e aanvliegroute!! Lekker over de Veluwe, Utrecht , Breukelen , Harmelen, Linschoten etc.. etc. Hebben jullie de petitie al getekend op Stop4deroute samen met die andere 60.000 ondertekenaars?? Voor mij gaat dit recht over mijn "rustig" dorp Linschoten, het stiltegebied Kamerik waar mijn vriendin woont en Breukelen waar mijn dochter net een huis gekocht heeft. Ze vliegen op drukke tijden en in allerlei richtingen, wanneer vakantiegangers in de weekenden lekker goedkoop gaan vliegen. Veel kleine lawaaierige shuttle vluchten door ook oudere toestellen, die Schiphol zelf ook liever niet heeft. Zij zouden liever minder vluchten uitvoeren, maar dan ook wel bijv. meer intercontinentale vluchten die meer geld opleveren. Maar zoals jullie waarschijnlijk weten heeft Minister Harbers dat geprobeerd, maar werd direct door de USA maatschappijen onder druk gezet zijn reductievoorstel naar 440.00 vluchten terug te draaien. En zoals je hieronder ziet heeft de Rechter op 20 maart 2024 uitspraak gedaan dat er volgens hun berekeningen gereduceerd moet worden naar 400.000 vluchten. Momenteel zijn er in mei volgens Schiphol per dag gemiddeld 1.360 vluchten te verwachten, dus 500.000 per jaar!!! Hoe deze reductie tot stand moet gaan komen is niet erg duidelijk, maar de wetgeving is hierover glashelder: het Luchtvaartverkeersbesluit (LVB) uit 2008 maakt het mogelijk om zonder voorafgaand advies van de Europese Commissie(‘Balanced Approach procedure’) dit besluit in Nederland door te voeren. Om zodoende onze bewoners de noodzakelijke Rechtsbescheming tegen Geluidshinder te bieden. Dat betekent dus een flinke krimp voor Schiphol, méér nog dan minister Harbers in inmiddels ingetrokken krimpplannen had aangekondigd. De Rechter werd ingeschakeld door Stichting - Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) en wordt natuurlijk vooral gedreven door leden en donateurs rond Schiphol. De actiegroep stop4eroute.nl werkt wel samen met de RBV, maar heeft volgens mij voorlopig alleen 60.000 handtekeningen. Geen juristen, wel bij de minister op bezoek?? Het zal toch niet zo zijn dat door de acties van de RBV nu de 4eRoute op andere plaatsen heel druk wordt; over onze koppies heen!!!


Op 7 juli 2022 ben ik lid en donateur geworden van de Stichting „Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV)”.

Op 15 november 2023 meldde de Stichting RBV in Journaal no. 17. Het is tijd voor geweldig goed nieuws: GEWELDIG BERICHT VAN DE RECHTBANK:
“RBV IS EEN ADEQUATE SPREEKBUIS VAN DE BELANGHEBBENDEN”
Dus nu vraagt RBV aan de 5.000 medestanders, leden en donateurs extra donaties te doen voor de komende rechtszaak, die op 30 januari 2024 van start gaat. DOET U MEE?

Nieuws van Stichting - Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder. BEKNOPTE UITSPRAAK IN ONZE RECHTSZAAK.
Resumé door @Gerrit Vormer (Linschoten) staat hieronder:

Op 20 maart 2024 deed de Rechter uitspraak in de Rechtszaak die door onze Stichting tegen de Staat was aangespannen.
Conclusie Uitspraak:
De Staat heeft geen goede afweging gemaakt tussen het belang van de omwonenden van Schiphol en andere belangen. De Staat handelt in strijd met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens door omwonenden van Schiphol geen adequate rechtsbescherming te bieden en hun belangen stelselmatig ondergeschikt te maken aan die van de luchtvaart. Dat heeft de Rechtbank Den Haag vandaag bepaald in de bodemprocedure van de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder tegen de Staat. De stichting werd bijgestaan door Channa Samkalden en Elles ten Vergert. De uitspraak vormt niet alleen een belangrijke erkenning van de positie van omwonenden, maar biedt ook concreet zicht op verbetering. De rechtbank heeft de Staat opgedragen om binnen 12 maanden de geldende wet- en regelgeving weer toe te passen. Dat betekent dat weer moet worden uitgegaan van het Luchtvaartverkeersbesluit (LVB) 2008. De Staat heeft laten doorrekenen dat op basis van het LVB 2008 slechts 400.000 vliegtuigbewegingen zijn toegestaan. Dat betekent dus een flinke krimp voor Schiphol, méér nog dan de minister in eerdere (inmiddels ingetrokken) krimpplannen had aangekondigd. De rechtbank maakt duidelijk dat voor dit terugvallen op de wet géén voorafgaand advies van de Europese Commissie(‘Balanced Approach procedure’) nodig is.

REGELMATIG ontvang ik Journalen van de "Sichting Rechtsbescherming Vliegtuighinder" en dat motiveert mij om meer informatie via Internet en Facebook te delen. Bijvoorbeeld toen minister Harbers wilde opleggen dat er vooral s’nachts minder vluchten zouden zijn en….. hij wordt geconfronteerd met de USA en vliegtuigmaatschappijen die hem anders dwingen:

21 mrt 2023 — In een kort geding eisen KLM en andere luchtvaartmaatschappijen dat het kabinet (Minister Harbers) afziet van zijn plan om Schiphol te laten krimpen.

7-july-2022 Kennen jullie www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl ?? BESCHERMINGTEGENVLIEGTUIGHINDER.NL Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder; Eerst de luchtvaart, dan uw gezondheid en uw woongenot Geluidsoverlast, uitstoot van stikstof en (ultra)fijnstof, neerstortgevaar en verstoring van de leefomgeving; de kersverse coalitie erkent de negatieve effecten van de luchtvaart. Maar ondanks dat kiest de overheid voor de luchtvaart. Het belang… etc
Steunen jullie allemaal deze Stichting "Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder"???

Wilt u reageren op bovenstaande artikelen, mijn email= g.vormer@hccnet.nl - @Gerrit Vormer (Linschoten)