Hieronder staat de Internet informatie. door @Gerrit Vormer.
Op Facebook staat in principe dezelfde informatie op pagina's Vliegtuighinder en VliegtuigGeluidshinder.
U kunt ook lezen waarom ik de laatste 5 jaar s'nachts regelmatig wakker wordt van
Vliegtuiglawaai.
29 feb 2025 'Stopdehub' nu Minister Madlener beslist over Luchruimherziening.
Door te stellen dat de 4deroute overbodig is geworden, heeft Minister Madlener alle invloed naar zich toegetrokken en zijn Kamer, Gemeentes en Provincies buiten spel gezet. De beoogde
'Luchtvaartherziening' zal een nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim mogelijk moeten maken. Dus een AMVB (Algemene Maatregel Van Bestuur) die door de Minister en het Ministerie van IenW wordt genomen.
Aankondigingen informatie-avonden vanuit ministerie I&W over de Luchtruimherziening:
6 maart 19.00 tot 21.00 uur Postillon Hotel Bunnik
7 maart 14.00 tot 16.30 uur in het Spant Bussum (Ook in Wormer of Groningen)
Ga vooral: laat je goed informeren over verschuiving in herrie en uitstoot en stel kritische vragen wat het betekent en hoe het zit met participatie!
Krimp luchtvaart is uiteindelijk de enige oplossing voor de enorme herrie en uitstoot die de luchtvaart veroorzaakt.
Kom vooral in wit & roze en laat zien dat burgers tellen! en aanmelden: https://www.luchtvaartindetoekomst.nl/onderwerpen/samenwerking/informatiebijeenkomsten-luchtruimherziening
Intern ontstond hierdoor bij de Locale vertegenwoordigers van Aktiecomitie "Stopde4eroute" de volgende discussie:
Gerrit over 'Stopdehub'
Als wij 'Stopdehub' verder promoten, krijgen we bonje met de USA. Boze tongen beweren dat KLM dan met (lage) bijv. 40% bezetting naar USA zal moeten vliegen, als ze daar sowieso nog landingsrechten krijgen. Wie kan hier de goede argumenten aandragen?
Maria over 'Stopdehub'
Volgens mij moeten ze dan gewoon vluchten schrappen, minder frequent vliegen op bestemmingen, minder bestemmingen direct vliegen. Buslijnen worden toch ook geschrapt als er onvoldoende reizigers zijn? Er zijn zowel gezondheid, milieu en natuur als economische (NL economie) redenen om hub te schrappen. Vooral Air France-KLM en oliemaatschappijen zijn blij met hub. Schiphol kan ook best maatje kleiner. NL staat heeft 70% aandelen en Amsterdam 20%.
Johannes Zwart over 'Stopdehub'
Zo zou ik de discussie niet insteken. Ik loop sinds vorige week zeer sterk met de volgende gedachten:
- Als het gaat om de luchtvaart, staat de burger buitenspel: met je klachten kun je nergens terecht; inspraak is er nauwelijks, behalve als je ergens woont waar de hinder nu al aanzienlijk is (lees: als er een meetpunt is?), dan kun je via de MRS proberen om iets van een advies in te laten dienen (maar aangezien de MRS al tien jaar negatief is, denk ik niet dat je veel zult bereiken)
- Dit is mede zo doordat geluidsvervuiling maar voor weinig mensen echt een probleem is; win de 'zwijgende meerderheid' voor je en dit zal (uiteraard) snel moeten veranderen. Dus de luchtvaart doet veel aan beeldvorming (imago van vliegen is in 2024 gestegen, CEO's benadrukken voortdurend dmv vaagtaal wat ze allemaal wel niet doen, enz.)
- De politiek werkte al niet mee maar is sinds Madlener echt volledig op de hand van de industrie (Madlener op de foto met CEO's, "als je hinder ervaart, verhuis je maar", enz.)
Zou dit benadrukken niet meer tractie opleveren? Dan mogen degenen met echt heel zware dossierkennis zich buigen over de vraag wat dit dan concreet voor de hub etc. betekent #geefdeburgereenstem
Oh ja, ihkv tractie geven: dit verhaal kun je volledig voeren zonder van mensen te vragen minder te vliegen! (Uiteraard zou het mooi zijn als dat ook een effect zou zijn, maar om mensen hiervan te overtuigen kun je rustig zeggen: maar dit betekent niets voor jouw persoonlijke vlieggedrag, wél voor de mate waarin de luchtvaart de vrije teugel krijgt ten koste van burger, natuur, etc.)
29 jan 2025 Infoavond in Utrecht.
Ha allen, eerste aankondigen voor infoavond Utrecht op de socials zijn eruit! Graag delen en positieve opmerkingen !
Informatieavond vierde aanvliegroute op 29 januari in Utrecht Kom 29 januari naar Utrecht om meer te horen over wat ons te wachten staat door de geplande herziening van het luchtruim. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is al geruime tijd bezig met plannen voor herziening van het luchtruim, waar een 4e aanvliegroute naar #schiphol onderdeel van uit maakt. Al 36 gemeenten, waaronder Utrecht, en de provincie Utrecht hebben zich met moties uitgesproken tegen de komst van een 4e aanvliegroute. Ook blijkt uit de petitie Stop4deroute - die al meer dan 80.000 keer is ondertekend - dat er geen draagvlak is voor deze plannen. Tijdens de bijeenkomst geven sprekers vanuit de gemeente, provincie en Stichting #stop4deroute een toelichting op de plannen, de mogelijke gevolgen en acties die burgers kunnen ondernemen. Er is veel ruimte voor vragen en interactie. De avond wordt afgesloten door cabaretier Vincent Bijlo.
Onze supporters zijn: GroenLinks Provincie Utrecht GGD regio Utrecht Eva Oosters D66 Utrecht Volt Utrecht Volt provincie Utrecht Natuur en Milieufederatie Utrecht Stichting Milieucentrum Utrecht (MCU) GroenLinks Utrecht ChristenUnie Utrecht PvdA Utrecht Partij voor de Dieren gemeente Utrecht Partij voor de Dieren provincie Utrecht Anjo Travaille David Oude Wesselink Wytske Postma.
17 jan 2025 Infoavond in Leusden.
Goede informatieavond voor raadsleden op het stadhuis van Leusden. Veel aanloop en veel interesse onder de raadsleden.
Wethouder kwam ook nog even langs . Nu verder richting informatie avond voor bewoners .
5 nov 2024 Informatieavond met Stop4deoute in Gelderland - Meteren/West Betuwe.
4 sep 2024 Informatieavond met Stop4deoute in Amersfoort.
11 aug 2024 LVB 2008 - stiekem het gedogen legaliseren? - door Schipholwatch - @Gerrit Vormer.
Stopde4deroute! grote manifestatie naast het Centraal Station Utrecht. Er waren bijna 300 bezorgde burgers aanwezig
op het "Bollendak" dat is het stukje tussen Centraal Station richting Hoog Catherijne. Met de volgende sprekers:
2e Kamerlid Olger van Dijk (NSC). Olger noemde oa de (VNV) Verniging Van Verkeesvliegers,
die de 4deroute zinloos vinden, omdat hierdoor 1,3 miljoen mensen extra geluidoverlast krijgen. De 2e Kamer heeft Olger's
motie geaccepteerd voor een breed onderzoek met experts en bewoners.
Ministerie van IenW kan dan niet zomaar alles beslissen, maar moet naar de signalen van burgers en eperts luisteren.
En 2e Kamerlid en Ines Kostic (PvDD) meldde dat de grote vervuilende bedrijven zoals Tata en Schiphol door
de overheid op allerlei manieren gepamperd worden, terwijl een veroek van burgers voor schone lucht
en minder lawaai voor hunzelf en hun kinderen de reactie geeft: moeilijk, moeilijk!!
Verder spraken Paul Blom (Raad Utrechtse Heuvelerug), die 1 jaar geleden de hele actie bij de 2e Kamer startte en
Esther Postema (GL Amersfoort) over het vliegen dat we voor eigen behoefte nodig hebben zonder een 4deroute.
Onze eigen sterren van Stop4deroute: Pritha(voorzitter) over de treintjes vliegtuigen over hun huis,
Peter (veel details over natuur & economie), Lenneke (hoe actie te voeren), Pritha met een leuk vliegtuig-gedichtje
en Maria met eind-rap.
Er is ook een promo-filmpje gemaakt van de sprekers met enkele van hun belangrijkste argumenten.
5min FILM.
Een jaar geleden sprak de Provincie Utrecht haar zorgen uit over de komende 4deaanvliegroute naar Schiphol: brief naar Minister Harbers met zorgen over
onder andere de overlast voor onze inwoners, voor natuur- en stiltegebieden, maar ook over de effecten op het klimaat.
Daarbij is oa gepland dat de Provincie Utrecht aanzienlijk gaat groeien, bijv. tot 2030 komen er maar liefst 83.500 extra woningen bij.
B&W van Woerden heeft die brief destijds ondertekend, Montfoort niet, omdat een motie daartoe nipt was verworpen.
Hopelijk wijzigt dat dit jaar!!!
Er gingen dus ook herinnerings-brieven naar Woerden en Montfoort. @Gerrit Vormer - Lokale co rdinator Stop4deroute voor Woerden & Montfoort.
Datun: maandag 10 juni 2024
Tijd: 19:30 - 21:30 uur
Zaal open vanaf: 19:00 uur
Adres: Gemeente Stichtse Vecht Endelhovenlaan 1, Maarssen
Samen met Gemeente Stichtse Vecht organiseert Stop4deroute een informatieavond in het Gemeentehuis in Maarssen. Diverse sprekers, waaronder Wethouder Hans van de Akker, vertellen over de plannen voor een vierde aanvliegroute en de gevolgen van deze route voor onze gemeente en provincie. Ook vertellen we hoe Stop4deroute deze plannen probeert tegen te houden en wat jij kunt doen. H t moment om je goed te laten informeren en de vragen die je hebt te stellen.
Aanmelden niet nodig. Wil je zeker zijn van een goed plekje, kom dan op tijd. Lees meer:
www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7203673620273844227
24 April 2024 - @Gerrit Vormer (Linschoten)
Op deze infoavond in Maarn heeft de Stichting
Stop4deroute
informatie en doelstellingen uiteen gezet. Er waren 180-200 belangstellenden. Diverse sprekers presenteerden de situatie: de 4eRoute is in feite in test situatie:
Alles komt momenteel kennelijk Nederland binnen vanaf het Zuidoosten via knooppunt Doorn, gaat verder naar Maarn op een vlieghoogte van ca 2000m en
waar ik woon in Linschoten ervaar ik vaak vlieghoogtes van ca 1000m. Het plafond ligt dus laag en het verantwoordelijk Ministerie I&W laat zo weinig mogelijk los,
ze laten zich niet in de kast kijken: moet nog beslist worden . Nu, het lijkt ons dat alles al hoofdzakelijk beslist is: meer vliegtuigen,
die volgens de Rechtelijke uitspraak (20maart2024 RBV) maximaal 400.000 per jaar mogen zijn, worden al jaren gedoogd. In mei 2024
is de prognose van Schiphol al 500.000 en in 2030 naar 800.000? per jaar.
Nogmaals, voorlopig wordt dus ALLES gedoogd!!! Wel zijn progressieve partijen in Maarn? ermee bezig: ze zijn het erover eens dat er Politiek
naar den Haag gereageerd moet worden.
En hoewel de trekkers van de Stichting Stop4deRoute al 2x een kopje thee hebben gedronken bij de verantwoordelijk demissionair Minister Harbers, helpt dit voorlopig niet.
Wel is de Provincie Utrecht al actief met ambtenare(n) om het komende traject voor te bereiden.
Daar kunnen we voorlopig helaas nog weinig concreets van verwachten, omdat de precieze 4eRoute nog niet bekend is.
Daarom wordt iedereen op deze avond door Stop4deRoute opgeroepen de interesse en bekendheid te verspreiden met zegt het voort , naar minstens 3 van je vrienden.
27 April 2024 - Posters en flyers waren op deze avond aanwezig, daarmee heb ik geregeld
dat hier in REGIO Linschoten/Woerden/Kamerik overal huis aan huis flyers worden rondgebracht.
17 July 2024 Update - Soms kan het lekker STIL. LVNL Luchtverkeersleiding Nederland meldt mij, dat in Nederland sedert 2003 al wordt geland met
een lager motorvermogen, waarbij een vliegtuig met een constante daalhoek en dit lagere motorvermogen langs een vaste naderingsroute
naar de landingsbaan kan vliegen. Dit gebeurt op basis van satellietnavigatie. Deze techniek heet "Continuous Descend Operations" (CDO) en wordt toegepast
in de nacht op Schiphol (van 23:00 tot 06:00 uur). Uiteraard alleen voor vliegtuigen, die over deze techniek aan boord beschikken.
Langs vaste naderingsroutes vanaf drie verzamelpunten hoog in de lucht (vergelijk dit maar met een afslag van de snelweg) naar de toegewezen landingsbaan
voor de Polderbaan, Kaagbaan en sinds een aantal jaar ook voor de Zwanenburgbaan.
Vandaag is het een heerlijke lentedag, zonnig, eindelijk prettig warm en mooi om buiten te gaan genieten.
HELAAS is dit weekend al heel duidelijk te merken, dat Schiphol oefent met de zogenaamde 4e aanvliegroute!! Lekker over
de Veluwe, Utrecht , Breukelen , Harmelen, Linschoten etc.. etc. Hebben jullie de petitie al getekend op
Stop4deroute
samen met die andere 60.000 ondertekenaars?? Voor mij gaat dit recht over mijn "rustig" dorp Linschoten, het stiltegebied Kamerik waar mijn vriendin woont en
Breukelen waar mijn dochter net een huis gekocht heeft.
Ze vliegen op drukke tijden en in allerlei richtingen, wanneer vakantiegangers in de weekenden lekker goedkoop gaan vliegen. Veel kleine lawaaierige shuttle vluchten door
ook oudere toestellen, die Schiphol zelf ook liever niet heeft.
Zij zouden liever minder vluchten uitvoeren, maar dan ook wel bijv. meer intercontinentale vluchten die meer geld opleveren. Maar zoals jullie waarschijnlijk weten
heeft Minister Harbers dat geprobeerd, maar werd direct door de USA maatschappijen onder druk gezet zijn reductievoorstel naar 440.00 vluchten terug te draaien.
En zoals je hieronder ziet heeft de Rechter op 20 maart 2024 uitspraak gedaan dat er volgens hun berekeningen gereduceerd moet worden naar 400.000 vluchten.
Momenteel zijn er in mei volgens Schiphol per dag gemiddeld 1.360 vluchten te verwachten, dus 500.000 per jaar!!!
Hoe deze reductie tot stand moet gaan komen is niet erg duidelijk, maar de wetgeving is hierover glashelder: het Luchtvaartverkeersbesluit (LVB) uit 2008 maakt
het mogelijk om zonder voorafgaand advies van de Europese Commissie( Balanced Approach procedure ) dit besluit in Nederland door te voeren.
Om zodoende onze bewoners de noodzakelijke Rechtsbescheming tegen Geluidshinder te bieden.
Dat betekent dus een flinke krimp voor Schiphol, m r nog dan minister Harbers in inmiddels ingetrokken krimpplannen had aangekondigd.
De Rechter werd ingeschakeld door Stichting - Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) en wordt natuurlijk vooral gedreven door leden en donateurs rond Schiphol.
De actiegroep stop4eroute.nl werkt wel samen met de RBV, maar heeft volgens mij voorlopig alleen 60.000 handtekeningen. Geen juristen, wel bij de minister op bezoek?? Het zal toch niet zo zijn dat
door de acties van de RBV nu de 4eRoute op andere plaatsen heel druk wordt; over onze koppies heen!!!
Op 15 november 2023 meldde de Stichting RBV in Journaal no. 17. Het is tijd voor geweldig goed nieuws:
GEWELDIG BERICHT VAN DE RECHTBANK:
RBV IS EEN ADEQUATE SPREEKBUIS
VAN DE BELANGHEBBENDEN
Dus nu vraagt RBV aan de 5.000 medestanders, leden en donateurs extra donaties te doen voor de komende rechtszaak, die op 30 januari 2024 van start gaat.
DOET U MEE?
Resum door @Gerrit Vormer (Linschoten) staat hieronder:
Op 20 maart 2024 deed de Rechter uitspraak in de Rechtszaak die door onze Stichting tegen de Staat was aangespannen.
Conclusie Uitspraak: De Staat heeft geen goede afweging gemaakt tussen het belang van de omwonenden van Schiphol en andere belangen.
De Staat handelt in strijd met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens door omwonenden van Schiphol geen adequate rechtsbescherming te bieden en
hun belangen stelselmatig ondergeschikt te maken aan die van de luchtvaart. Dat heeft de Rechtbank Den Haag vandaag bepaald in de bodemprocedure van de
Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder tegen de Staat. De stichting werd bijgestaan door Channa Samkalden en Elles ten Vergert.
De uitspraak vormt niet alleen een belangrijke erkenning van de positie van omwonenden, maar biedt ook concreet zicht op verbetering.
De rechtbank heeft de Staat opgedragen om binnen 12 maanden de geldende wet- en regelgeving weer toe te passen.
Dat betekent dat weer moet worden uitgegaan van het Luchtvaartverkeersbesluit (LVB) 2008. De Staat heeft laten doorrekenen dat op basis van het LVB 2008
slechts 400.000 vliegtuigbewegingen zijn toegestaan. Dat betekent dus een flinke krimp voor Schiphol, m r nog dan de minister in eerdere (inmiddels ingetrokken)
krimpplannen had aangekondigd. De rechtbank maakt duidelijk dat voor dit terugvallen op de wet g n voorafgaand advies van de Europese
Commissie( Balanced Approach procedure ) nodig is.
REGELMATIG ontvang ik Journalen van de "Sichting Rechtsbescherming Vliegtuighinder" en dat motiveert mij om meer informatie via Internet en Facebook te delen. Bijvoorbeeld toen minister Harbers wilde opleggen dat er vooral s nachts minder vluchten zouden zijn en .. hij wordt geconfronteerd met de USA en vliegtuigmaatschappijen die hem anders dwingen:
21 mrt 2023 In een kort geding eisen KLM en andere luchtvaartmaatschappijen dat het kabinet (Minister Harbers) afziet van zijn plan om Schiphol te laten krimpen. 7-july-2022
Kennen jullie www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl ??
Wilt u reageren op bovenstaande artikelen, stuur dan een email naar g.vormer@hccnet.nl - @Gerrit Vormer (Linschoten)
Steunen jullie allemaal deze Stichting "Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder"???
De laatste tijd word ik (te) regelmatig snachts wakker en zie dan met het Appje Flightradar24
dat er vaak vliegtuigen over komen.
Voor die lawaaimeldingen, lees mijn
Persoonlijke
logfile! Ik weet dat ik in de luxe plaats Linschoten woon,
dus niet zoals die bewoners 25km rond Schiphol die een heel ander (hoger!) geluidsniveau voor de kiezen
krijgen. Heel erg, want dat is niet zo gemakkelijk op te lossen, omdat die landingsbanen daar gewoon liggen.
Ik ben in 2022 lid en donateur geworden van de Stichting
Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) . En nu in 2024 bij
Stop4deroute Locale Co rdinator voor Woerden en Montfoort.