Gemaakt: 20 oktober 2000

Doelstellingen "WOERDEN ONTSPOORT"

* Woerden profileren als belangrijk knooppunt voor de NS, mede vanwege:

   - bezit van de gewenste infrastructuur (station, viaducten) nu 10.000 reizigers p/dag
   - vestiging nieuwe bedrijven
   - Transferium voor autorijders ondersteunen
   - rekeningrijders A12 die per trein verder willen

* Huidige capaciteitsproblemen oplossen binnen de driehoek Amsterdam-Utrecht-denHaag
  Vooral in de spits zijn er regelmatig capaciteitsproblemen.
  Speciaal aandacht vragen voor de geringe frequentie Woerden-Amsterdam.

* In deze driehoek snelle realisatie gevraagd van Randstadspoor, dus wens reiziger is elke
  10 minuten een trein (veel korte treinen, gehele dag door)

* NS budgetten voor nieuwbouw Randstadspoor zijn nog niet zeker gesteld.
  Dus blijven pleiten voor goed Openbaar Vervoer als beter alternatief t.o.v. de auto.

* NS bouwt om bovenstaande te verhelpen, planning (blijven herinneren):
  - Woerden-Harmelen 4 sporig 2006 klaar
  - A’dam-Utrecht (flyover Breukelen) 4sporig 2008 klaar?
  - Gouda-Utrecht 4 sporig niet vóór 2010 klaar

Gevraagde Nood Oplossingen - lenigen nood tot 2006 / 2010
   * NS reizigers gevraagd om 4x spitstreinen Woerden - Amsterdam te "herstellen"
   * NS reizigers meer spitscapaciteit gevraagd Woerden-Utrecht

WIJ REIZIGERS vragen slechts een minimum om tot die tijd de ergste nood te lenigen voor 1600+ reizigers per/dag, namelijk herstel van de vervallen:  - 4 extra spitstreinen op de dienst Woerden - Amsterdam.
Het aantal reizigers zal alleen nog maar groeien door: rekeningrijden, FNV en andere bedrijven, transferium, uitbreiding nieuwbouw, nog meer filevorming rond Utrecht en Amsterdam, etc
Omdat niet eerder dan in 2006-2008 de 4 sporige trajecten beschikbaar zijn zitten wij allemaal in een "onmogelijke" situatie. Denk daarbij aan trajecten tussen Gouda, Utrecht, Amsterdam, Breukelen, Woerden en Abcoude. Zeker als het rekeningrijden per 2001 zou worden ingevoerd is de trein in de huidige vorm geen alternatief!.
 

Mogelijke andere oplossingen -
Aan de Minister vragen om de prioriteit voor Stoptreinen in de spits boven Cargo zetten:
European Freeway moet de spits ook vrijhouden (Breukelen-Abcoude).

 

Wat heeft de Actiegroep "Woerden Ontspoort" tot nu toe gedaan en bereikt?
Mei 1998      Reizigers sturen circa 600 persoonlijke protestbrieven naar de NS:
                   protest tegen opheffen half-uur dienst Woerden-Amsterdam (spits-stoptreinen).
Juni –Dec98 Discussies met locale politiek Woerden (CDA, PvdA, VVD).
Dec 1999     Samenwerken met andere actiegroepen GoudaGoverwelle, Nieuwerkerk, etc.
Feb 1999     Overleg tussen NS Product Management (Rotterdam) met Actiegroepen
                   Woerden+GoudaGoverwelle en beleidsmedewerker Gemeente Woerden.
Feb 1999     Brief aan lijsttrekkers van Provinciale Staten Utrecht persoonlijk aangeboden
                  op verkiezingsbijeenkomst in Houten.
Maart 1999  Interview uitgezonden door Radio-M over vervallen Stoptreindiensten.
Juni 1999     Gesprek met Burgemeester van Woerden resulteert in brief aan minister
                   Netelenbos van Verkeer&Waterstaat. Verzoeken om gebruik van het vrije
                   goederenpad voor de reizigerstreinen Woerden-Amsterdam.
Sept 1999    Gesprek met PvdA fractiespecialisten van de 2e kamer, adviseurs van de
                   Minister, dus de "beslissers": "Minister wil zich er niet mee bemoeien".
Oct 1999     Gedetailleerd voorstel ingediend van Reizigers Vereniging Openbaar
                   Vervoer(ROVER). Aangedongen bij NS Reizigers om de vervallen half-uur
                   stoptreindiensten Woerden-Amsterdam opnieuw in te voeren in het nog
                   steeds vrije goederenpad. Reactie: mag niet en wordt te druk.
Jan 2000      Open brief aan de Commissie voor Verkeer (fractiespecialisten 2e kamer)
                   met het verzoek om meer invloed uit te oefenen op het beleid van de NS.
Mrt 2000      Aktie kaarten uitdelen wanneer treinen overvol zijn: "Staand reizen = ZUUR" .
 

Zakelijke Argumenten:

 Aantal reizigers in ochtend- en avondspits tussen Woerden en Amsterdam:

minstens 1200 personen per dag op dit moment.
Woerden krijgt A12 rekeningrijders.
Reizigers klagen, voelen zich slecht behandeld.