Gemaakt: 20 oktober 2000
Doelstellingen "WOERDEN ONTSPOORT"
* Woerden profileren als belangrijk knooppunt voor de NS, mede vanwege:
- bezit van de gewenste infrastructuur (station, viaducten) nu 10.000 reizigers p/dag
- vestiging nieuwe bedrijven
- Transferium voor autorijders ondersteunen
- rekeningrijders A12 die per trein verder willen
* Huidige capaciteitsproblemen oplossen binnen de driehoek Amsterdam-Utrecht-denHaag
Vooral in de spits zijn er regelmatig capaciteitsproblemen.
Speciaal aandacht vragen voor de geringe frequentie Woerden-Amsterdam.
* In deze driehoek snelle realisatie gevraagd van Randstadspoor, dus wens reiziger is elke
10 minuten een trein (veel korte treinen, gehele dag door)
* NS budgetten voor nieuwbouw Randstadspoor zijn nog niet zeker gesteld.
Dus blijven pleiten voor goed Openbaar Vervoer als beter alternatief t.o.v. de auto.
* NS bouwt om bovenstaande te verhelpen, planning (blijven herinneren):
- Woerden-Harmelen 4 sporig 2006 klaar
- A’dam-Utrecht (flyover Breukelen) 4sporig 2008 klaar?
- Gouda-Utrecht 4 sporig niet vóór 2010 klaar
Gevraagde Nood Oplossingen - lenigen nood tot 2006 / 2010
* NS reizigers gevraagd om 4x spitstreinen Woerden - Amsterdam te "herstellen"
* NS reizigers meer spitscapaciteit gevraagd Woerden-Utrecht
WIJ REIZIGERS vragen
slechts een minimum om tot die tijd de ergste nood te lenigen voor 1600+ reizigers per/dag, namelijk herstel van de vervallen: - 4 extra spitstreinen op de dienst Woerden - Amsterdam.
Het aantal reizigers zal alleen nog maar groeien door: rekeningrijden, FNV en andere bedrijven, transferium, uitbreiding nieuwbouw, nog meer filevorming rond Utrecht en Amsterdam, etc
Omdat niet eerder dan in 2006-2008 de 4 sporige trajecten beschikbaar zijn zitten wij allemaal in een "onmogelijke" situatie. Denk daarbij aan trajecten tussen Gouda, Utrecht, Amsterdam, Breukelen, Woerden en Abcoude. Zeker als het rekeningrijden per 2001 zou worden ingevoerd is de trein in de huidige vorm geen alternatief!.
Mogelijke andere oplossingen -
Aan de Minister vragen om de prioriteit voor Stoptreinen in de spits boven Cargo zetten:
European Freeway moet de spits ook vrijhouden (Breukelen-Abcoude).
Wat heeft de Actiegroep "Woerden Ontspoort" tot nu toe gedaan en bereikt?
Mei 1998 Reizigers sturen circa 600 persoonlijke protestbrieven naar de NS:
protest tegen opheffen half-uur dienst Woerden-Amsterdam (spits-stoptreinen).
Juni –Dec98 Discussies met locale politiek Woerden (CDA, PvdA, VVD).
Dec 1999 Samenwerken met andere actiegroepen GoudaGoverwelle, Nieuwerkerk, etc.
Feb 1999 Overleg tussen NS Product Management (Rotterdam) met Actiegroepen
Woerden+GoudaGoverwelle en beleidsmedewerker Gemeente Woerden.
Feb 1999 Brief aan lijsttrekkers van Provinciale Staten Utrecht persoonlijk aangeboden
op verkiezingsbijeenkomst in Houten.
Maart 1999 Interview uitgezonden door Radio-M over vervallen Stoptreindiensten.
Juni 1999 Gesprek met Burgemeester van Woerden resulteert in brief aan minister
Netelenbos van Verkeer&Waterstaat. Verzoeken om gebruik van het vrije
goederenpad voor de reizigerstreinen Woerden-Amsterdam.
Sept 1999 Gesprek met PvdA fractiespecialisten van de 2e kamer, adviseurs van de
Minister, dus de "beslissers": "Minister wil zich er niet mee bemoeien".
Oct 1999 Gedetailleerd voorstel ingediend van Reizigers Vereniging Openbaar
Vervoer(ROVER). Aangedongen bij NS Reizigers om de vervallen half-uur
stoptreindiensten Woerden-Amsterdam opnieuw in te voeren in het nog
steeds vrije goederenpad. Reactie: mag niet en wordt te druk.
Jan 2000 Open brief aan de Commissie voor Verkeer (fractiespecialisten 2e kamer)
met het verzoek om meer invloed uit te oefenen op het beleid van de NS.
Mrt 2000 Aktie kaarten uitdelen wanneer treinen overvol zijn: "Staand reizen = ZUUR" .
Zakelijke Argumenten:
Aantal reizigers in ochtend- en avondspits tussen Woerden en Amsterdam:
minstens 1200 personen per dag op dit moment.
Woerden krijgt A12 rekeningrijders.
Reizigers klagen, voelen zich slecht behandeld.