KB » Computer » Gegevensherstel (data recovery) voor alle soorten media (CD's, schijven, etc.)

Gegevensherstel (data recovery) voor alle soorten media (CD's, schijven, etc.)

    Tweeten

CD's, DVD's, etc.

Introductie

Als je problemen hebt of vermoedt met een CD of DVD, kan je het beste eerst controleren wat de status is. Dat kan het beste met het gratis programma DiscSpeed. Indien nodig kan je daarna proberen de gegevens van de CD/DVD af te krijgen.

Recovery

Ik kijk wat er mogelijk is met Verkenner, met CD Recovery Toolbox, met CDRoller en met XCOPY.

Verkenner (Explorer)

In de meeste gevallen zal het niet lukken om met Verkenner (Explorer) gegevens te kopiëren van een CD die deels beschadigd is. Het lastige met Verkenner (Explorer) is dat het programma stopt zodra het tegen een fout aanloopt, en dat je dan moet gaan uitzoeken wat al wel en wat nog niet gekopieerd is.

CD Recovery Toolbox

Het programma CD Recovery Toolbox is gratis en kan alle types CD's, DVD's, Blu-Ray, etc. proberen te recoveren.

Je kan van tevoren selecteren welke files op de CD je wilt recoveren.

Het is wel handig als je een reserve-PC hebt die je voor dit doel kan inzetten, want mijn splinternieuwe, supersnelle PC met Blu-ray speler is nu al 5 dagen full-time bezig met het recoveren van een CD waarop ca. 25% damaged (nog niet eens bad) was. Je kan tegelijk wel andere dingen doen, maar de PC wordt er een stuk trager door.

CDRoller

Ik kan dit programma bepaald niet aanraden, en het is ook nog niet eens gratis.

Hoe goed de recovery werkt is moeilijk te zeggen, want je kan het programma wel testen, maar in de proefversie krijg je alleen een rapport. Ik kan dus de gerecoverde bestanden niet vergelijken met die van een ander programma.

Verder is het programma in alle opzichten zeer slecht geschreven. Onder Windows 7 kan ik het na installatie niet meer uitvoeren, terwijl het daar wel geschikt voor zou moeten zijn. Verder krijg je het venster niet meer op de voorgrond als je tijdens het draaien van de recovery met iets anders bezig gaat. En er waren nog meer problemen die ik me nu even niet kan herinneren.

XCOPY

Vanaf een commandoregel kan je het oude, vertrouwde commando XCOPY gebruiken.

Het voordeel van XCOPY is dat je een optie mee kan geven waardoor het programma doorgaat als het een fout tegenkomt. Om alle opties te zien tik je in:
XCOPY /? | MORE
en dan steeds een spatie om een scherm verder te gaan.

Je kan het beste van tevoren een map (op je harde schijf) aanmaken waar je de gegevens heen wilt hebben.

Dan ga je op de commandoregel naar de 'root' van de CD-speler. Als die bv. schijfletter L heeft, tik je in:
L:\
gevolgd door Enter.

Het commando waarmee je alles van de CD naar de bestemming kan kopiëren is
XCOPY *.* /E /C /H /F bestemming

bestemming zou bv. D:/Herstelde-files kunnen zijn.

Met de /E-optie geef je aan dat de hele mappenstructuur, inclusief lege en submappen, moet worden gekopieerd.
Met de /C-optie geef je aan dat XCOPY niet moet stoppen als er fouten optreden.
Met de /H-optie geef je aan dat ook verborgen en systeembestanden meegekopieerd moeten worden.
De /F-optie is niet noodzakelijk, maar heeft als voordeel dat je ziet met welke file hij bezig is. Als een bepaalde file heel veel moeite kost weet je dus ook dat je die misschien later even extra moet controleren.


Harde schijven

Introductie

Er zijn in principe 2 soorten problemen op harde schijven:

  1. De harde schijf is fysiek niet in orde.
    Bepaalde gebieden op de disk zijn door slijtage, fabrieksfouten, of andere redenen niet meer leesbaar of beschrijfbaar. Of, erger nog, de lees/schrijf-kop van de disk functioneert niet goed meer.
  2. Er is iets mis met de bestandsstructuren op de harde schijf.
    Om bestanden te kunnen vinden houdt Windows meerdere soorten index bij. Als de computer crasht of hangt terwijl Windows net zo'n index aan het bijwerken is, kan die corrupt raken. Maar je zou bv. ook per ongeluk de disk kunnen formatteren. Zolang het een 'quick format' is wordt alleen de index schoongepoetst, maar liggen de bestanden nog wel op de harde schijf. Dit zijn allemaal dus logische fouten.

In alle gevallen geldt als richtlijn: probeer eerst de dingen die het minst risicovol zijn, denk 10 keer na voor je iets doet, en vraag evt. een vriend of bekende die flink wat verstand van computers heeft.

Dat laatste punt is trouwens lastig, omdat nogal wat 'experts' meer zelfvertrouwen hebben dan kennis. En dat is door een leek dan weer een beetje lastig te beoordelen. Probeer hoe dan ook zelf enigszins te begrijpen waarom een bepaalde actie zinvol zou kunnen zijn. Kortom, laat je gezonde boerenverstand werken, ook al ben je geen techneut, en laat iemand die je helpt uitleggen waarom hij doet wat hij doet.

Fysieke problemen

Kenmerken

Hoe kan je weten dat er een fysiek probleem is? Op dit moment kan ik de volgende situaties bedenken:

  1. Meest rampzalig: je hoort tikkende geluiden, of in elk geval duidelijk andere geluiden dan normaal. Dat belooft niet veel goeds. Probeer als de bliksem de belangrijke gegevens van de disk te redden.
  2. Vertraging bij hele specifieke acties, bv. bij het aanroepen van een bepaald programma. Het kan zijn dat er rotte plekken zitten in het gedeelte van de disk waarop dat programma ligt.
  3. De PC als geheel is traag. Het is minder waarschijnlijk dat dat met fysieke diskproblemen te maken heeft, maar als een vaak aangeroepen component van Windows op een rot stukje disk ligt zou het toch kunnen. Je kan ook even kijken op mijn pagina gewijd aan performance-problemen.
  4. De PC is niet meer te starten. Als de code om Windows te starten op een rot stuk disk staat, dan zou dat kunnen, maar vaker moet je aan andere problemen denken.
  5. Je krijgt een SMART melding, of je kijkt zelf naar de SMART parameters en ziet grote aantallen errors.

Wat te doen bij fysieke problemen

Probeer als eerste alle belangrijke gegevens veilig te stellen, naar een andere disk, naar DVD's, naar USB sticks, of wat dan ook.

Als je dat, al dan niet met succes geprobeerd hebt, zijn er 2 scenario's: de disk is volledig onbenaderbaar of je kan de disk vanuit Windows nog wel benaderen, zij het misschien met flinke vertragingen.

Disk is vanuit Windows te benaderen

Probeer als eerste van de site van de fabrikant van je disk de tools te downloaden waarmee je je disk kunt onderhouden. Die tools zijn voor zover ik weet altijd gratis. Controleer daarmee de disk, en probeer hem zo nodig te repareren.

Laat het programma Spinrite van Steve Gibson los op de disk. Dit programma is echter niet gratis (ook niet extreem duur), het kan heel lang duren, afhankelijk van de staat van de disk, en het is voor de leek iets lastiger te begrijpen.

Eenvoudiger is om net als bij logische problemen ook nu het programma chkdsk naar de disk te laten kijken, maar nu met de /R-optie. Maar eerlijk gezegd verwacht ik daar weinig van als het programma van de fabrikant niets heeft kunnen uitrichten.

Disk is vanuit Windows onbenaderbaar

Probeer als eerste van de site van de fabrikant van je disk de tools te downloaden waarmee je je disk kunt onderhouden. Die tools zijn voor zover ik weet altijd gratis. In dit geval heb je misschien wel een bootable versie nodig. Je start dan doorgaans in een soort commandoregel-omgeving, maar de instructies zijn meestal vrij duidelijk. Controleer daarmee de disk, en probeer hem zo nodig te repareren.

De enige andere stap die ik kan bedenken is, net als bij wel benaderbare disks, het programma Spinrite van Steve Gibson. Dit programma is echter niet gratis (ook niet extreem duur), het kan heel lang duren, afhankelijk van de staat van de disk, en het is voor de leek iets lastiger te begrijpen.

Er is nog een situatie waarin het kan lijken alsof de disk fysieke problemen heeft, en de disk niet vanuit Windows benaderbaar is. Toch zou het hier om logische problemen kunnen gaan. Die situatie doet zich voor als de basis-index van de disk zodanig naar de knoppen is, dat Windows de disk als ongeformatteerd beschouwt. In dat geval moet je een recovery programma gebruiken dat 'raw disks' aankan.

Logische problemen

Als je onverklaarbare problemen met bestanden of programma's hebt, kan je waarschijnlijk het beste eerst kijken of je besmet bent met een virus.

Als dat niet het geval is kan je het best de volgende 2 manieren gebruiken om te kijken of er iets met de bestandstructuren mis is of dat er bestanden corrupt zijn:

  1. Voer chkdsk uit met de /F-optie.
  2. Voer System File Checker uit.

Raw disks

Voor Windows is er geen enkel logisch aanknopingspunt meer op de disk, en dus beschouwt hij hem als 'raw', ongeformatteerd. In principe is dit een logisch probleem, want de files kunnen nog wel gewoon op de disk staan, ze zijn voor Windows alleen niet meer te vinden.

In dit geval heb je dus een recovery programma nodig dat gewoon de hele harde schijf gaat doorzoeken, om patronen te herkennen die duiden op bestanden.

Een bekende van mij had een externe USB disk die niet meer functioneerde. Na wat experimenteren kreeg ik een expliciete melding die aangaf dat het om een raw disk ging.

Op Internet kwam ik als eerste het programma Data Recovery Wizard van EaseUS tegen. Dat heb ik losgelaten op de disk, en het programma meldde na 3 dagen onafgebroken draaien inderdaad dat het zo'n 50 bestanden gevonden had, en dat het nog zo'n 700 uur nodig dacht te hebben. Ik heb het toen onderbroken, en ben nog steeds bezig met deze disk. Maar dit programma lijkt dus, onder voorbehoud, in staat raw disks te kunnen recoveren.


Ingetikte tekst in browser (in bv. webmail) gaat verloren

Introductie

Soms verstuur ik op het werk een mail via mijn XS4ALL webmail. Helaas raakt de verbinding soms verbroken, en dat merk ik pas op het moment dat ik de mail verstuur (of ophaal). Met als gevolg dat de tekst weg is. (Je kan dit probleem betrekkelijk eenvoudig voorkomen).

Nu heeft XS4ALL webmail nog wel een mogelijkheid om de tekst te recoveren, maar volgens mij is dat beperkt tot hele korte mails. Laatst had ik een hele lange, en daar kwam maar een fragment van terug.

Hoe dan ook, hetzelfde probleem kan zich voordoen bij het intikken van een antwoord of vraag in een forum op Internet. Het zou dus mooi zijn als er in noodgevallen nog andere recovery methodes voorhanden waren.

En het goede nieuws is dat die er soms zijn, hoewel ze wel wat prutswerk vergen. Je moet dus een afweging maken of de hoeveelheid tijd die je kwijt bent aan prutsen opweegt tegen opnieuw intikken.

Onderstaande methode werkt niet als je PC hangt of crasht, ook niet als de browser crasht, en waarschijnlijk in de meeste gevallen ook niet als je bv. per ongeluk zelf de tekst uitwist (tenzij er onder het Bewerken (Edit)-menu nog een (Undo) mogelijkheid zit).

Webmail weg

Ik beschrijf gewoon mijn eigen situatie, omdat ik denk dat die in bijna al dit soort situaties toegepast kan worden.

Ik had een lange lap tekst ingetikt in een webmail, in tegenstelling tot normaal die tekst niet even weggeschreven naar een normaal bestand, en toen ik de mail wilde versturen was de verbinding verbroken en ik mijn tekst kwijt.

Ik had absoluut geen zin alles opnieuw in te tikken, juist ook omdat ik zeer tevreden was over de inhoud. Ik vroeg me af of de tekst toch nog ergens zou staan, en dacht in eerste instantie aan de harde schijf. Ik was al begonnen met het doorzoeken van de map (Users), maar kreeg toen een nog veel beter idee en heb de zoektocht onmiddellijk afgebroken. Later bleek trouwens ook dat de tekst niet in een bestand in die map te vinden was.

RAM (intern geheugen) doorzoeken

Elk programma heeft een hoeveelheid geheugen in gebruik, en aangezien de tekst nog maar net was ingetikt zou het kunnen zijn dat hij nog steeds ergens in het geheugen stond. Toevallig had ik een paar dagen eerder een zgn. hex editor gedownload, die in staat is in het geheugen te kijken van een willekeurig programma. Die hex editor is HxD. Je hoeft het programma niet eens te installeren en het is gratis.

Start HxD, en klik op Extras - Open RAM

Selecteer (klik op) het programma waarin je wilt kijken (in mijn geval de webbrowser Firefox), en klik op OK

Klik op Search - Find, en tik dan bij voorkeur een tekst in die vrij uniek is. Als je de tekst vindt, noteer dan het beginadres en het eindadres van het blok tekst dat je wilt bewaren. De adressen staan in blauw aan de linkerkant.

Klik nu op View - Visible columns - Text, aannemende tenminste dat het je om de tekst gaat en niet om de hexadecimale getallen.

Selecteer nu met de muis of een blok tekst, of doe het als volgt (veel omslachtiger): klik op Edit - Select Block, en vul dan in de velden Start-offset en End-offset die adressen in (als alternatief kan je i.p.v. End-offset ook de lengte van het blok opgeven). Klik dan op OK

Het gewenste blok wordt nu blauw gemarkeerd. Klik tenslotte op Edit - Copy, en plak daarna de tekst in bv. Kladblok.

Het gepruts bestaat eruit dat je nu 1 hele lange regel hebt, afgezien van hoeveel tekst je hebt geselecteerd, en dat je afhankelijk van het programma waarin je de tekst wilt gebruiken, de regel zelf weer in stukken moet knippen.


Corrupte bestanden (bv. ZIP-files)

Allerlei soorten bestanden hebben om duistere redenen de neiging om corrupt te raken. 2 voorbeelden die me zo te binnen schieten zijn .PST-files van Outlook en .ZIP-files (gecomprimeerde bestanden).

Vaak bestaan er tools die de corruptie in een specifiek type bestanden kunnen repareren. Voor Outlook-bestanden is dat scanpst

Verder voorlopig alleen aandacht voor .ZIP-bestanden.

ZIP-file reparatie

Hiervoor kan je o.a. het portable programma ZIP Repair van het bedrijf Disk Internals gebruiken.

Het programma is hier te downloaden.

Het werkt supereenvoudig. Je start het, en je hoeft alleen het pad naar het corrupte bestand op te geven, en het pad naar het nieuwe (gerepareerde bestand). Dat laatste hoeft nog niet te bestaan (de bestandsnaam natuurlijk zeker niet).

En daarna doet het programma zijn werk, als reparatie tenminste mogelijk is.


Je maakt zelf een fout

Introductie

Er zijn in principe 2 belangrijke situaties waarin iets behoorlijk mis kan gaan met bestanden (of mappen).

De 1e is dat je per ongeluk iets weggooit.

De 2e is dat je wijzigingen aanbrengt in een bestand, of een stuk uit het bestand haalt, en het per ongeluk opslaat, terwijl je eigenlijk het origineel ook wilde bewaren (of eigenlijk toch niet zo enthousiast bent over de aangebrachte wijzigingen).

Weggegooide bestanden/mappen

Prullenbak (Recycle Bin)

Alle weggegooide bestanden en mappen belanden in principe eerst in de Prullenbak (Recycle Bin)

Tenminste, dat dacht ik tot vandaag, 8 oktober 2013. Ik meende dat ook USB-sticks een Prullenbak hadden, maar dat blijkt in veel gevallen niet zo te zijn.

De 2 externe USB-disks die ik heb hebben wel een Prullenbak, maar die heet anders afhankelijk van de omstandigheden (en je kan er zelfs meer dan 1 hebben, als je de disk in verschillende situaties hebt gebruikt):

Je kan beter helemaal nooit vertrouwen op de Prullenbak (beter backups maken), maar dus helemaal niet als het aankomt op USB-sticks.

Dat ontdekte ik helaas pas nadat een hele map met een kleine 100 bestanden van mijn USB-stick was verdwenen. Als het net gebeurd is kan je met een data recovery programma misschien nog vrijwel alles terughalen, maar in mijn geval is er geen spoor van terug te vinden. Gelukkig heb ik nog wel backups op mijn harde schijf, maar de laatste wijzigingen op de stick (die het meest actueel is) staan daar niet bij.

Wat de Prullenbak betreft zijn er dus 2 mogelijkheden: of de bestanden zitten er nog in of ze zitten er niet meer in.

Bestanden uit de prullenbak terughalen

Het terughalen van een bestand of map uit de Prullenbak (Recycle Bin) is zeer eenvoudig.

Dubbelklik op het bijbehorende icoontje op het Bureaublad (Desktop), klik met rechts op het bestand of de map die je wilt terughalen, en klik op Terugzetten (Restore)

Bestanden terughalen die niet meer in de prullenbak zitten

Onder bepaalde (mij op dit moment niet bekende) condities worden de bestanden uit de Prullenbak verwijderd, ik vermoed bv. als de toegewezen ruimte vol is.

Je kan ook zelf, in het kader van een grote schoonmaak, de Prullenbak (Recycle Bin) leeggooien.

Als je er achter komt dat je een bestand kwijt bent, en hij zit niet meer in de Prullenbak, doe dan vooral geen overhaaste dingen!!!

Zelfs als je een file uit de Prullenbak (Recycle Bin) verwijdert is hij nog steeds op het systeem aanwezig. Maar des te meer activiteiten je op het systeem gaat verrichten, i.h.b. het kopiëren, verplaatsen of aanmaken van bestanden, des te meer kans is er dat je het bestand niet meer kan terughalen. Via 2 praktijkgevallen (bestanden weggegooid op USB stick en complete fotoverzameling van schijf verdwenen) beschrijf ik wat je nu het beste kan doen.

Praktijkgeval 1

Ik had een USB-stick waarop ik door op iets te drukken of te klikken ineens een verwijder-operatie in gang had gezet.

Er zijn duizenden bestanden verdwenen, maar wat nog veel erger is: ik had in eerste instantie de ernst van de situatie niet in de gaten, en heb nog wat dingen op de stick gedaan voor ik ging recoveren.

Dat mag je dus *NOOIT* doen. Als je per ongeluk dingen weggooit moet je niets meer doen met de disk of stick tot de recovery voltooid is.

Een verdere beschrijving van dit geval vind je in de sectie met recovery programma's die ik heb geprobeerd.

Praktijkgeval 2

Een vriendin van mij heeft ooit iets gedaan (wat precies is niet duidelijk geworden), waardoor o.a. haar complete fotoverzameling verdwenen was. En ze zaten niet in de Prullenbak (Recycle Bin)

In dit geval kan je het beste de disk als 'raw' (lees die sectie voor meer informatie) beschouwen. Je hebt niets meer (of op zijn minst niet veel meer) aan indexen op de schijf, maar moet een recovery programma de schijf bit voor bit laten doorzoeken. Bestanden zijn vaak te herkennen aan bepaalde patronen, en in het geval van die vriendin waren we met de programma's EasyRecovery Data Recovery van Ontrack en GetDataBack van Runtime Software waren in staat vrijwel alle (zo niet alle) foto's terug te halen.

Ten onrechte veranderde bestanden

Als je een bestand wijzigt, in plaats van het weg te gooien, is het niet in alle gevallen mogelijk de meest recente versie terug te krijgen.

Er zijn in principe 3 plekken waar nog kopiëen van het bestand kunnen rondslingeren. Die 3 plekken zijn:

  1. Backups die je hebt gemaakt, met het backup-programma van Windows zelf, of met een ander backup-programma;
  2. Bestanden die met een herstelpunt ge-saved zijn;
  3. Bestanden waarvan een oudere versie is bewaard m.b.v. het mechanisme Vorige versies (Previous Versions). Dat mechanisme bestond trouwens nog niet onder Windows XP.

Vorige versies/schaduwkopieën (previous versions/shadow copies)

Introductie

Systeemherstel is in Windows Vista, 7 en hoger uitgebreid met Vorige versies (Previous Versions).

Andere namen zijn Schaduwkopieën (Shadow Copies for Shared Folders), VSS en Volume Snapshot Service.

Ik gebruik vanaf hier de termen Vorige versies en Shadow Copies door elkaar.

Technische achtergrond

Voor wie iets wil begrijpen van de veranderingen kan meer te weten komen bij Microsoft Technet.

Herstelpunten zijn blijkbaar een speciaal soort van shadow copy, en daarom zijn ze onder Windows 7 niet meer als aparte bestanden te zien. (Met bepaalde externe tools kan je wel de inhoud ervan bekijken.)

Gewone shadow copies en herstelpunten kunnen in hetzelfde gebied opgeslagen zijn.

Een vorige versie terughalen

Vista gebruikers: in de eenvoudige versies van Windows (Home Premium e.d.) worden wel shadow copies gemaakt, maar je kan ze niet met standaard Windows tools terugzetten.

Daarvoor heb je externe tools nodig. Ik beschrijf er een paar op mijn pagina over System Restore.

Om te zien of er Vorige versies (Previous Versions) van een bestand of map zijn klik je er met rechts op (bv. in Verkenner (Explorer)).

Vervolgens klik je op het tabblad Vorige versies (Previous Versions), dan selecteer je de versie die je wilt hebben, en dan klik je op Terugzetten (Restore) (het kan natuurlijk ook zijn dat er geen vorige versies zijn).

Informatie over vorige versies en herstelpunten met vssadmin

Met deze tool voor de commandoregel kan je allerlei informatie over shadow copies te zien krijgen.

De mogelijke commando's zijn:

---- Commands Supported ---- Delete Shadows - Delete volume shadow copies List Providers - List registered volume shadow copy providers List Shadows - List existing volume shadow copies List ShadowStorage - List volume shadow copy storage associations List Volumes - List volumes eligible for shadow copies List Writers - List subscribed volume shadow copy writers Resize ShadowStorage - Resize a volume shadow copy storage association

Het 4e commando heb ik al behandeld op de pagina over Systeemherstel.

Het 3e commando is in deze sectie interessant.

Pas vanzelfsprekend op met de Delete- en Resize-commando's.


Recovery programma's

Recuva (versie 1.49.1019)

Introductie

De naam van het programma komt van een soort dialect-uitspraak van 'recover'.

Je kan het hier downloaden, en je hoeft het niet te installeren.

Er is een gewone en een 64-bit versie.

Uitgebreide en duidelijke Engelstalige help-informatie kan je hier vinden.

Vinden van bestanden

Je kan het programma ook in het Nederlands gebruiken, maar je moet het eerst 1 keer uitvoeren voor je bij de opties kan komen.

Na het starten kom je in de wizard (tovenaar) en klik je op Volgende (Next)

Op het volgende scherm kan je bepalen welk type bestand je wilt recoveren. Als je zeker weet dat je alleen foto's kwijt bent kan je beter Afbeeldingen (Pictures) dan Alle bestanden (All Files) selecteren, want die laatste keuze kan heel wat meer tijd in beslag nemen.

Nadat je je selectie hebt gemaakt klik je weer op Volgende (Next), en moet je aangeven op welke schijf of stick de bestanden staan die je wilt recoveren.

De bovenste keuze betekent dat je hele computer wordt doorzocht. Alles wat gerecovered kan worden wordt dus ook gevonden, maar je krijgt misschien meer dan je lief is.

In mijn geval ging het om een USB-stick die ik wilde laten doorzoeken op alle bestanden. Je selecteert dan Op een specifieke locatie (In a specific location), zoekt de locatie op, en klikt opnieuw op Volgende (Next)

Je hebt nog 1 keuze voor de boeg, nl. of je een zo grondig mogelijke zoektocht wilt (vinkje in Uitvoerig Scannen inschakelen (Enable deep scan)). Je kan eerst de simpele zoektocht proberen, en als je niet tevreden bent met de resultaten alsnog de drastische proberen. (De eenvoudige scan kijkt gewoon in de Master File Table, de grondige scan doorzoekt de hele schijf of stick, gebruik makend van het feit dat bestanden uit een keten van segmenten bestaan die aan elkaar gekoppeld zijn.)

In mijn geval leverde de simpele zoektocht 14850 bestanden op, en de uitgebreidere 14934 bestanden (en er stonden nog 41502 andere bestanden op de stick van 8 GB).

Tenslotte klik je op Start

Opties

Je krijgt een scherm met alle bestanden in 1 lange lijst, en het gekleurde rondje voor het bestand geeft aan hoeveel kans je hebt op een succesvolle recovery (eigenlijk biedt alleen groen goede garanties, met rood kan je het wel schudden).

Om instellingen te kunnen veranderen moet je nu klikken op Ga naar geavanceerde modus(Switch to advanced mode), en dan op Opties (Options)

Tabblad Algemeen (General)

Achter Taal (Language) kan je de taal veranderen in Nederlands.

Bij Weergave (View mode) zou ik kiezen voor 1 van de 1e 2, Lijstweergave (List View) (wat je standaard te zien krijgt) of Boomstructuurweergave (Tree View) (je krijgt dan een soortgelijke boomstructuur als in Verkenner (Explorer), maar ziet geen kleurtjes meer).

Het keuzevakje Toon optische schijven (Show optical drives) bepaalt of je ook DVD's e.d. te zien krijgt.

Tabblad Acties (Actions)

In het onderste frame (Aan het terughalen (Recovering)) zou ik sowieso een vinkje zetten voor Herstel mapstructuur (Restore folder structure)

Als je dat niet doet krijg je 1 map met daarin de inhoud van alle files uit alle mappen die je recovert. *Met* het vinkje probeert Recuva zoveel mogelijk de originele mappenstructuur te herstellen.

In het bovenste gedeelte kan je instellen dat er een Uitvoerige scan (Deep scan) gedaan moet worden.

Met het keuzevakje Toon bestanden gevonden in verborgen systeemmappen (Check files found in hidden system directories) bepaal je of bv. Windows-mappen die de gemiddelde gebruiker niet ziet ook gerecovered kunnen worden.

Dat kan nogal riskant zijn voor gebruikers die niet 100% zeker weten waar die bestanden/mappen voor bestemd zijn. Je wilt liever geen cruciale Windows-bestanden overschrijven.

De laatste optie die van belang kan zijn is Zoek naar niet-verwijderde bestanden (Scan for non-deleted files)

Normaal zoekt het programma alleen naar bestanden die verwijderd en/of overschreven zijn, maar met deze optie aangevinkt kan je ook bestanden van beschadigde stukken schijf proberen terug te halen.

Het recovery proces

De allerbelangrijkste regel van recovery: recover naar een andere schijf (of stick) dan de schijf die je wilt recoveren!!!!!

Als je hebt gekozen voor het weergeven van de mappenstructuur, dan zal de bovenste map vaak de "naam" ? hebben.

Deze map bevat bestanden en mappen waarvan niet meer gevonden kan worden waar ze oorspronkelijk in zaten. Je zal dat dus handmatig later zelf moeten uitzoeken.

In het rechterdeel heb je 3 tabbladen, Voorvertoning (Preview) Info (Info) en Aanhef (Header), maar vooral de 2e is interessant (vooral als je voor mappenstructuur hebt gekozen).

Als je links nl. een bestand selecteert zie je op het tabblad Info (Info) o.a. de toestand van het bestand, die kan variëren van Uitstekend (Excellent) via Zeer slecht (Very poor) tot Onherstelbaar (Unrecoverable)

Voor de rest zie je technische informatie over overschreven clusters, door welk ander bestand dit bestand is overschreven, wanneer het voor het laatst gewijzigd is, etc. Zie bv. onderstaand voorbeeld:

Bestandsnaam: Windows 7 The Pocket Guide.pdf Pad: E:\Nieuwe computerboeken Grootte: 12,5MB (13.162.450) Toestand: Zeer slecht Creatietijd: 10-10-2012 22:29 Laatst gewijzigd op: 30-7-2012 07:24 Laatst geopend op: 3-8-2012 13:51 Opmerking: Dit bestand is overschreven met "E:\Jackey\P1010203.MOV" 2061 bestandscluster(s) overschreven (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, ...) 3214 cluster(s) toegewezen op offset 758557

Het komt nu aan op het selecteren van de te recoveren bestanden. Je kan beter te veel dan te weinig recoveren, want de schijf waarvan je recovert kan je tot die tijd absoluut niet gebruiken.

In mijn geval ging het om een USB-stick van 8 GB, en heb ik alle bijna 15.000 bestanden die gerecovered konden worden gewoon naar een andere stick (van 32 GB) geschreven. Dan kan ik daarna de originele stick weer gewoon gebruiken.

Zodra je de bestanden geselecteerd hebt klik je op Terughalen (Recover)

Het resultaat was in mijn geval zo'n 4000 geheel herstelde bestanden, en 10.000 gedeeltelijk herstelde bestanden. Het is de vraag of je aan de laatste categorie nog veel hebt.

Wise Data Recovery

Ik heb dit programma op dezelfde stick losgelaten als Recuva.

Volgens mij heeft het programma echter geen instellingen die je kunt veranderen, en het vindt net zoveel bestanden als de simpele scan van Recuva.

Daar schiet je dus niet veel mee op.

PC Inspector File Recovery

Ik heb dit programma op dezelfde stick losgelaten als Recuva.

Het programma laat echter niet duidelijk zien hoeveel files het in totaal van plan is te gaan recoveren, dus ik kan niet beoordelen of het goed functioneert.

Ik vind het in elk geval minder gebruikersvriendelijk dan Recuva.

DataRecovery 2.4.7

Vindt met deep scan 16.172 bestanden, maar zonder mappenstructuur. Je hebt er dus niets aan.

In verschillende mappen zaten dezelfde bestanden, dus je krijgt talloze keren de vraag of je het bestand wilt overschrijven.

DiskDigger 0.8.3.176

Ook hier 1 lange lijst van bestandsnamen, die je niet eens kan sorteren. Hij vond er 14.882 met dig deep, en met dig deeper zie je niet eens hoeveel bestanden je krijgt.

In het laatste geval worden de bestanden wel onderverdeeld in 3 categorieën (plaatjes, documenten en muziek/video), maar ze krijgen geen bestandsnamen. Je zit dus met meer dan 10.000 bestanden zonder naam. Wat moet je doen? 1 voor 1 kijken of hij nog goed is, en zo ja, welke het was en in welke map hij thuishoorde?

SoftPerfect file recovery 1.4

Vindt 14.413 bestanden.

EasyRecovery (versie 6.21)

Ontzip de file, en start het programma EasyRecovery.exe

Nadat je het programma hebt gestart klik je op Data Recovery

Daarna krijg je 6 keuzes, maar voor jou zijn maar 2 van belang, AdvancedRecovery en RawRecovery

Je kan ze in principe allebei proberen, maar dan zou ik de resultaten naar 2 verschillende locaties schrijven (niet perse naar 2 disken, maar naar 2 mappen).

Het grote nadeel van raw recovery is dat je niet alleen namen kwijt raakt, maar ook de complete mappenstructuur. Dus als advanced recovery iets oplevert zou dat mooi zijn.

EasyRecovery werkt wel op mijn Windows 7 PC op het werk, dus je zou dat eerst kunnen proberen.

Advanced Recovery

Als eerste krijg je een lijst te zien met alle logische en fysieke disks en sticks. De paarsblauwe dingetjes zijn de partities op de disks en sticks.

Ik ben benieuwd of hij jouw USB-disk ziet.

Zo ja, dan selecteer je het paarsblauwe icoontje (aannemende dat je maar 1 partitie/logische schijf hebt), en klik je op Next

Hij gaat dan scannen naar alles wat hij kan vinden, en links verschijnt na afloop een lijst met mappen en daarin bestanden. In dit geval zijn het leesbare bestanden en mappen.

Als je een vinkje in een map met bestanden plaatst zie je onder Condition in het rechtervenster ook de status van die bestanden.

Je zal voornamelijk G (= good, goede kans op recovery), D (= Deleted, lijkt verwijderd te zijn, weinig kans om volledige inhoud terug te krijgen), en X (= Cross-linked, betekent dat de brokstukken van 2 bestanden door elkaar heen lopen, en dat belooft ook niet veel goeds) te zien krijgen. Er zijn trouwens ook nog 4 andere letters.

Hou in de gaten dat ook al denkt het programma dat het goed zal gaan, dat nog geen garantie is dat het ook inderdaad goed gaat. En omgekeerd heb ik bv. een fototje met een X gezien die wel goed was. Des te kleiner het bestand, des te meer kans is er dat X en D nog niet onmiddellijk fataal zijn. Mijn fotootje was maar 54 KB.

Desondanks kan je in principe 1 vinkje helemaal bovenaan in de boom zetten, en dan maar zien wat je terugkrijgt. Of je kan sorteren op conditie en eerst alleen de goede proberen.

Je kan ook vooraf op een bestand klikken (gewoon selecteren, hoeft niet perse aangevinkt te zijn), en dan rechtsonder op View File klikken. Van een aantal typen bestanden zal je dan te zien krijgen wat het resultaat is. Ik krijg wel sterk de indruk dat je in het geval van tekstbestanden alleen de 1e pagina te zien krijgt.

Raw Recovery

De principes zijn hetzelfde, alleen je krijgt dus nu onherkenbare bestands- en mapnamen. En het zal langer duren.

Bij Advanced Recovery gebruikt hij de index die Windows bijhoudt (Master File Table), bij Raw Recovery gaat hij de hele schijf bij langs om herkenbare patronen te vinden.

Hij vindt veel minder files (op mijn stick ca. 8000 vs. 50.000 bij Advanced Recovery), maar ik denk dat er meer goed zijn.

Verder zijn ze nu georganiseerd in mappen op basis van bestandstype (dus alle JPG foto's in 1 map).


Praktijkgeval: IOMega 750 GB drive faalt voor disk test

Het begin van de ellende

Ik heb een externe USB-disk van IOMega, hoewel in het inwendige een Seagate disk zit.

Zijn tweelingbroertje is ongeveer een jaar geleden al gesneuveld, maar met deze had ik tot nu toe (maart 2014) nog geen problemen.

Omdat ik bezig was iemand anders te helpen met SeaTools, besloot ik de Long Generic test van dat programma op de disk los te laten (dan kon ik hem vertellen wat hij kon verwachten).

En tot mijn verbijstering, maar ook ontzetting (want er staan superveel voor mij hele belangrijke bestanden op, en ik heb niet alles zorgvuldig gebackupped) kreeg ik een fail.

Ik kreeg een lijst met zo'n 100 adressen van gebieden op de disk die niet jofel waren. De meeste zaten in dezelfde regio (hoge adressen), maar er waren 5 a 10 met lagere adressen.

Redden van de gegevens

Image

In mijn onschuld probeerde ik met EaseUS Todo Backup eerst een image van de schijf te maken.

Dat het probleem serieus was bleek al uit het feit dat het programma op zo'n 10% voor het eind bleef hangen, en de geschatte resterende tijd alleen maar steeds groter werd.

Handmatig

Verkenner (Explorer)

Het gebruik van Verkenner in dit soort situaties heeft geen enkele zin.

Je weet nl. niet in welke bestanden of mappen het probleem zit, en als Verkenner tegen een rotte plek aanloopt blijft hij hangen en is je copiëer-actie dus voor een deel voltooid en voor een deel niet.

XCOPY

Zie elders op deze pagina voor een beschrijving van de opties die ik ook hier gebruikt heb.

Op 1 map met een aantal grote bestanden na heb ik vrijwel alles kunnen copiëren.

Proberen de disk te herstellen

SeaTools for Windows

Nadat ik vrijwel alle belangrijke gegevens had gered, heb ik met SeaTools for Windows eerst een Short Generic test gedaan.

Die faalt al. Als je rechtsboven klikt op Fail Info krijg ik de melding dat mijn test code 0 is.

Op het tabblad View Log File zie ik nog de resultaten van de vorige Long Generic test en daaronder die van de korte test.

Maar misschien dat die per definitie faalt als eerst de lange al gefaald heeft. De test code daar is dezelfde als die van de lange test, 6C9AC2A4.

Nu dus maar weer een lange test, en je krijgt dan onmiddellijk een scherm voor je kiezen. Je moet daarin kiezen voor of je niets (None) of alles (All) wilt repareren.

Ik heb weinig keus, dus ik kies voor alle en moet dan nog op F8 drukken.

Ik krijg al na luttele minuten weer een fail, en als ik info opvraag de volgende meldingen in de log file:

Long Generic - Started 14-3-2014 17:54:13 Bad LBA: 48074 Unable to repair Long Generic - FAIL 14-3-2014 17:56:45

Het adres wat genoemd wordt was het 1e in de lijst van adressen die problemen gaven.

SeaTools for DOS

Als ik op mijn Windows 7 PC SeaTools for DOS start krijg ik de meldingen:

No Hard Drives Found If you believe this to be incorrect , check cables , drive power connection and jumper settings. And then try again.

En verderop, onder Test Information and Results:

Scanning for controllers... No controllers detected Device scan complete

Hij ziet geen enkele harde schijf, misschien omdat er een solid state drive in deze PC zit, geen idee.

Dan blijven er nog 2 opties over: Spinrite en chkdsk

SpinRite

Ik heb meer vertrouwen in Spinrite. Helaas lukt het niet om te booten vanaf de Spinrite CD (onder een versie van DOS).

Het booten vanaf een USB-stick met Spinrite erop lukt wel, maar nu ziet hij de USB-disk niet.

Gezien het feit dat hij de USB-stick wel ziet, probeer ik het gewoon nog een keer. En nu lukt het wel. Ik heb dat al vaker gemerkt, dat het compleet onvoorspelbaar is wanneer een USB-disk wel of niet gezien wordt.

Nadat het programma een minuut of 10 is bezig geweest, krijg ik de volgende meldingen:

Division Overflow Error! ==================================== A critical error occurred at: B04E from which SpinRite CANNOT recover. The system has been halted! ____________________________________ PLEASE record the location shown above, and the information given below, and report it to us so we can find and fix this problem... ____________________________________ eax: 00006D99 esi: 00000000 ebx: 0000000B edi: 0000003F ecx: 00000000 ebp: 00000000 edx: 000000FF esp: 00003FEE ds: 15EF es: 15EF fs: 7522 gs: 0040 ss: 3980 fl: 0246

Ik probeer daarna nog een stuk of 4 keer om Spinrite te starten, en dat lukt ook wel, maar hij blijft hangen in het detecteren van de schijven.

De 1e keer lukte dat binnen 1 minuut, en nu heb ik alle 4 keer wel een kwartier gewacht. Tussendoor heb ik de PC even helemaal uitgezet, ik heb een paar bestandjes die Spinrite op de stick had gezet weggegooid, etc.

Chkdsk

Chkdsk blijft in fase 1 (verifiëren bestanden) op 2% heel lang hangen, en vervolgens op 9% (wanneer hij al 248234 van de 259840 bestandsrecords heeft verwerkt).

Na een hele nacht doorwerken heeft hij 2 bestanden gevonden (in fase 4) waarvan de clusters blijkbaar behoorlijk verrot waren. En de scan is nog steeds niet klaar. Hij is bij bestand 175.000 van de 260.000 en fase 5 moet ook nog. websites\knowledge\grammar\sitemap.htm websites\hccnet mirror\grammar\verb-c.htm

We zijn inmiddels nog weer een etmaal verder (nu 16-3-2014) en het programma is nu al de hele dag met hetzelfde bestand bezig. Waarschijnlijk is het een groot bestand met veel rotte plekken.

Hoe weet ik dat het programma nog iets doet? Door in Taakbeheer (Task Manager) te kijken bij het aantal gelezen en geschreven bytes (zie je niet standaard). Dat loopt op, zij het heel langzaam.

Aangezien ook het aantal geschreven bytes oploopt betekent dat dat hij stukjes bestand van rotte plekken naar andere aan het verplaatsen is.

Nadat hij al 2 etmalen hetzelfde bestand bezig is heb ik er genoeg van, en besluit ik chkdsk te beëindigen. Ik wist niet zeker wat de beste methode was (volgens mij kunnen ze geen van beide kwaad), en heb zowel Ctrl+C geprobeerd als via Taakbeheer

De uitvoer is als volgt:

C:\Windows\system32>chkdsk n: /r The type of the file system is NTFS. Chkdsk cannot run because the volume is in use by another process. Chkdsk may run if this volume is dismounted first. ALL OPENED HANDLES TO THIS VOLUME WOULD THEN BE INVALID. Would you like to force a dismount on this volume? (Y/N) y Volume dismounted. All opened handles to this volume are now invalid. Volume label is DATA-IOM1. CHKDSK is verifying files (stage 1 of 5)... 259840 file records processed. File verification completed. 2358 large file records processed. 0 bad file records processed. 0 EA records processed. 0 reparse records processed. CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 5)... 302466 index entries processed. Index verification completed. 0 unindexed files scanned. 0 unindexed files recovered. CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 5)... 259840 file SDs/SIDs processed. Security descriptor verification completed. 21314 data files processed. CHKDSK is verifying Usn Journal... 8480688 USN bytes processed. Usn Journal verification completed. CHKDSK is verifying file data (stage 4 of 5)... 10 percent complete. (108336 of 259824 files processed) Windows replaced bad clusters in file 108419 of name \Data\Internet\Websites\HCCNET~1\Grammar\VERB-C~1.HTM. 10 percent complete. (160386 of 259824 files processed) Windows replaced bad clusters in file 160419 of name \Data\Internet\Websites\KNOWLE~1\Grammar\Sitemap.htm. 10 percent complete. (255703 of 259824 files processed) C:\Windows\system32>

Seatools vanaf Vista laptop

Ik had de hoop dat SeaTools for DOS de disk zou herkennen, maar dat lukt niet vanaf mijn Vista laptop.

Spinrite vanaf Vista laptop

Vanaf die laptop krijgt SpinRite een soortgelijke fout voor zijn kiezen als hierboven, als ik boot vanaf de CD.

Ik probeer nu SpinRite vanaf een netbook te draaien en vanaf een USB-stick, en dat lijkt beter te gaan (alleen een beetje traag).

Chkdsk vanaf Vista laptop

Na ongeveer een dag is chkdsk aangekomen bij dezelfde file als waar hij op de andere PC gestopt was.

In het begin is er nog voortgang, maar op een bepaald moment werd er bijna 2 etmalen geen byte geschreven of gelezen. Toen heb ik het programma maar afgebroken.


Externe Freecom FAT32 drive onleesbaar

Het gaat hier om een externe USB-disk, waarmee de eigenaar niets meer kon beginnen.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd. Eerst ben ik uitvoerig met een zeer goed recovery programma, Easy Recovery, aan de slag gegaan.

Toen dat niets opleverde (de schijf lijkt alleen maar nullen te bevatten) heb ik zwaarder geschut ingezet, nl. eerst Seatools en toen Spinrite.

De laatste 2 tools zijn riskant, omdat ze de schijf testen, en een evt. toch al krakkemikkige schijf dus helemaal om zeep kunnen helpen.

Vervolgens ontdekte ik dat de disk met een wachtwoord beveiligd was.

Nadat ik die eraf had weten te slopen (wat automatisch verlies van alle data in zou houden) heb ik geprobeerd de disk te formatteren, om hem weer bruikbaar te maken.

Tot heden (25-3-2014) is dat nog niet gelukt.

Easy Recovery

EasyRecovery is 1 van de beste recovery programma's, en dus helaas niet gratis. Het ziet de disk nog wel (289,09 GB), met daarop een even grote partie die hij als Unidentified bestempelt.

Hij kan dus niet meer bepalen wat voor bestandssysteem er op de disk stond, dus er is partitie-informatie verloren gegaan. Het bestandssysteem was vrijwel zeker FAT32.

Advanced Recovery

Als je de partitie selecteert en klikt op Next, krijg je de melding:

No File System Type Identified Select the Advanced Options button and enter a file system to recover missing partitions. OK

De 2 belangrijkste opties die je nu heb zijn View en Advanced Options

View

Als je op View klikt, dan krijg je de inhoud van sector 63 te zien, en die bestaat uit enkel nullen.

Je kan ook willekeurige andere sectoren bekijken, en overal zie ik alleen maar nullen.

Advanced Options

Je krijgt 4 tabbladen.

Partition Information

Hier kan je de Start Sector en End Sector opgeven.

Bij de start sector staat standaard (in dit geval in elk geval) 63, maar 0 lijkt me logischer.

File System Scan

Aangezien EasyRecovery zelf geen bestandssysteem kan bepalen moet je er 1 selecteren achter File System

De meest voor de hand liggende keuzes zijn NTFS en FAT32

De laatste werd tot ca. 2012/2013 nog regelmatig gebruikt voor USB-sticks en externe USB-disks. In dit geval gaat het om zo'n disk, en de eigenaar meent ook te weten dat het een FAT32-disk was.

Ik heb eerst gekozen voor Simple Scan, FAT32, en als start sector 0.

Als je op OK klikt start er onmiddellijk een scan.

De titel van het dialoogvenster is Scanning for file system, en de melding in het venster is
Scanning for file system start...

Na een minuut of 5 komt de melding:
Found no file systems in the given range.
Please try changing the search range or changing the search parameters.

Aangezien de search range al maximaal was, moeten we andere opties gaan instellen.

Ik heb voor de zekerheid ook als bestandssysteem NTFS geprobeerd.

Je moet dan op het 3e tabblad ook bepalen of EasyRecoveryv de Master File Table al dan niet gaat gebruiken (Use MFT of Ignore MFT).

Ik heb eerst gekozen voor wel, toen voor niet, en in beide gevallen krijg je dezelfde melding als hierboven, geen file systems gevonden.

Dan maar een Advanced Scan, waarbij je ook nog 3 Advanced Options kunt instellen:

Op het 3e tabblad heb je 4 keuzes, maar aangeraden wordt de standaardkeuze te gebruiken, Best Match
Dat doe ik dus ook maar.

Ik zit nu heel lang te wachten in een dialoogvenster met de titel Scanning for file system, en de melding
Descriptions

Dat duurt zo lang dat ik maar ben overgeschakeld op file system NTFS, en Ignore MFT

Dan krijg ik als titel Scanning for file system en als melding
Determining block size...

Raw Recovery

Wanneer je deze vorm van recovery probeert en op Next klikt, krijg je al heel snel een dialoogvenster met de titel Scanning for Files..., en de melding
Error encountered while scanning partition

Daartussen staat hoeveel bestanden en mappen hij gevonden heeft, hoe lang hij bezig is en hoe lang hij nog nodig denkt te hebben.

De benodigde tijd is nog ca. 4000 uur, dus ik laat hem wel een tijdje doorlopen, maar hij vindt geen enkel bestand of map.

Seatools

Aangezien EasyRecovery niets met de schijf lijkt te kunnen doen, en ik alleen maar nullen zie in elke sector die ik random uitkies, besluit ik toch een korte Generic test met SeaTools te doen.

Die komt al heel snel terug met de melding dat de test gefaald heeft.

Spinrite

Spinrite kan ook niets met de disk beginnen (hij ziet hem nog wel), maar ik ben de melding nu even vergeten.

Disk management

Ik besluit om eens met het diskmgmt-console te gaan kijken wat die van de disk vindt.

Een maand geleden werd de disk nergens meer gezien (niet in Verkenner, Disk Management, etc.), en ik hoorde continu een piepje als ik hem aan de PC koppelde.

Maar hij is weer tot leven gewekt, zij het dat Disk Management met de melding komt:
You must initialize a disk before Logical Disk Manager can access it.

Je moet dan ook kiezen voor een 'partition style', MBR (Master Boot Record) (dit is de gebruikelijke vorm) of GPT (GUID Partition Table) (kan niet door alle versies van Windows worden gelezen).

Ik heb gekozen om op Cancel te klikken, en dan is de disk wel te zien, maar er staat als type disk Unknown, als status Not Initialized, en in de balk die de ruimte op de disk aangeeft staat Unallocated

Beveiliging met wachtwoord

Ik weet niet of de drive of verschillende PC's anders reageert, maar ik ontdek (ook via zoeken op Internet) dat deze schijven een wachtwoordbeveiliging hebben.

Het werkt net als met U3 USB-sticks. Zodra je de stekker in de PC doet wordt er een soort CD-drive en een normale drive zichtbaar. Maar je kan niets doen met de normale drive tot je het wachtwoord hebt ingevuld in het programma dat van de CD-drive start.

Echter, soms wordt dat wachtwoordprogramma automatisch gestart, en soms niet. In het laatste geval kan je wel naar die "CD-drive" toegaan, en het programma password.exe starten dat daar op staat.

Hoe dan ook, de eigenaar van de schijf is zich er niet van bewust dat hij ooit een password heeft gespecificeerd, maar dan zou je verwachten dat gewoon Enter of Esc zou werken.

Gelukkig vond de eigenaar de informatie op de schijf niet belangrijk, want er is geen enkele manier om om het password heen te komen zonder alle data kwijt te raken.

Op deze site kan je een tool downloaden om van dit soort Freecom disks de virtuele CD te verwijderen.

Je moet wel kijken naar het model van de schijf, want de laatste letter bepaalt welke van de 2 tools je moet gebruiken. De tools zijn trouwens van Freecom zelf, alleen stellen ze ze niet op hun site beschikbaar, maar alleen als iemand klaagt.

En pas op, na uitvoeren wordt het programma password.exe op je eigen harde schijf (van de PC) geinstalleerd, en na het starten van de PC automatisch uitgevoerd.

Je moet de tool in principe als Administrator uitvoeren. Ik heb dat niet gedaan, en de virtuele CD is weg maar de schijf ook. Hij produceert nu weer, wat al eerder gebeurd is, piepjes met een tussenpoos van ca. 1 seconde.

Na een tijdje weer een poging gewaagd, en nu ziet Schijfbeheer de disk.

Disk initialiseren en/of formatteren

Hij staat alleen in het onderste overzicht, en niet in de lijst bovenin, omdat de disk niet geinitialiseerd is (Not Initialized). Er staat ook een rood kruisje door het disk-icoontje.

Als je met rechts op het vakje links klikt krijg je als optie (Initialize Disk)

Als ik dat echter probeer, om er een MBR op te schrijven, krijg ik: Data error (cyclic redundancy check) (in de titelbalk staat (Virtual Disk Manager)).

Interessant is ook nog dat ik een nieuw programma heb gekocht, Hard Disk Sentinel, dat de disk wel ziet en zelfs kan constateren dat hij in perfecte staat verkeert. Hij geeft ook de temperatuur van de disk weer.

Ik heb vervolgens EaseUS Partition Master geïnstalleerd, en eerst gekeken of die nog een partitie kon herkennen. Je kan een snelle en een uitgebreide manier proberen, maar beide leverden niets op.

Vervolgens heb ik geprobeerd een partitie aan te maken. Maar ik krijg als melding:
The operation did not complete because the media is write-protected

De volgende stap is te proberen een low-level format op de schijf los te laten. Daarvoor heb ik het programma HDDGuru gedownload.

Ik heb eerst een 'quick wipe' (van o.a. de MBR) geprobeerd, en krijg dan de volgende uitvoer:

25-3-2014 12:24:25 * * * * * WARNING!!! * * * * * 25-3-2014 12:24:25 DURING THE LOW LEVEL FORMAT PROCESS 25-3-2014 12:24:25 ALL DATA WILL BE FULLY and IRREVERSIBLY ERASED! 25-3-2014 12:25:36 25-3-2014 12:25:36 ================================================= 25-3-2014 12:25:36 HDD Low Level Format Tool 4.40; http://hddguru.com 25-3-2014 12:25:36 Low level format: [3] Freecom ToughDrive 0000 [320,07 GB] (625142448 512-byte sectors) 25-3-2014 12:25:36 Device capacity: 625,142,448 sectors 25-3-2014 12:25:36 Locking device... 25-3-2014 12:25:36 Formatting... 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 0: 19 - The media is write protected 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 65,536: 19 - The media is write protected 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 131,072: 19 - The media is write protected 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 196,608: 19 - The media is write protected 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 262,144: 19 - The media is write protected 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 327,680: 19 - The media is write protected ... 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 6,225,920: 19 - The media is write protected 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 6,750,208: 19 - The media is write protected 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 7,274,496: 19 - The media is write protected 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 7,798,784: 19 - The media is write protected 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 8,323,072: 19 - The media is write protected 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 8,847,360: 19 - The media is write protected 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 9,371,648: 19 - The media is write protected 25-3-2014 12:25:36 Format Error occurred at offset 9,895,936: 19 - The media is write protected 25-3-2014 12:25:37 Average speed: 47,0 MB/s 25-3-2014 12:25:37 Low-level format is complete. 25-3-2014 12:25:37 25-3-2014 12:25:37 Remember to create new partitions.

Ook als ik de volledige operatie FORMAT THIS DEVICE probeer krijg ik een hoop van bovenstaande foutmeldingen.

Op het forum van HDDGURU lees ik dat je in dat geval MP tools (waarbij MP staat voor Mass Production) moet gebruiken.

MP tools

Het probleem is blijkbaar dat de disk wordt gezien als "write-protected" (er naartoe schrijven geblokkeerd). Sommige disks hebben een schakelaar o.i.d. om hem al dan niet in die stand te krijgen. Deze niet.

Als de schijf een letter had kon ik er vanaf de commandoregel vanuit diskpart een commando op loslaten, nl.:
clear attributes readonly, of:
clean

De MP tools dienen blijkbaar om de microcontroller in de USB drive te herprogrammeren. Het vervelende is dat deze procedure voor elk type schijf verschillend is.

De MP tools worden gebruikt om USB drives te repareren, om de virtuele CD-speler te verwijderen, of om write-protection aan of uit te zetten.

Er is een site waar je kunt kijken of er MP tools voor jouw drive beschikbaar zijn, maar daarvoor moet je eerst weten wat de identificatie van de fabrikant en het product is.

Daarvoor kan je USBDeview gebruik of het programma ChipGenius

Dat laatste is hier te downloaden.

Als je de tool uitvoert zie je in het bovenste witte vlak een lijst met USB-apparaten, en als je de regel met het goede apparaat selecteert, in het onderste witte vlak de waarde van het VID en PID (Vendor ID en Product ID).

Vul die in in bovengenoemde site, en je weet of er MP tools zijn. Helaas was ik niet zo gelukkig.

Op dit moment (25-3-2014) heb ik een hoop geleerd n.a.v. dit geval, maar ik ben nog steeds niet in staat de disk te gebruiken.


Een professioneel datarecoverybedrijf inschakelen

In de zomer van 2014 ging een 2 TB Seagate disk in een nog betrekkelijk nieuwe PC (2 jaar oud) kapot. En, je gelooft het niet, er stonden heel veel belangrijke gegevens op, en ik had geen (complete) backup.

Er misten zoveel belangrijke bestanden, en ik had ook geen zicht op welke bestanden precies, dat ik besloot een professioneel datarecoverybedrijf in te schakelen.

Ik ben de afgelopen 10 jaar al heel wat kapotte disks tegengekomen, maar vrijwel altijd kan ik ze nog op zijn minst benaderen. In zo'n geval kan ik met recovery software nog proberen iets te redden.

In dit geval hoorde ik alleen wat getik, en kreeg ik de disk op geen enkele manier zichtbaar. Maar ik had al vaak spectaculaire verhalen gehoord over bedrijven die zelfs schijven die bv. bij brand beschadigd zijn nog kunnen redden. Dus ik besloot de proef op de som te nemen.

Ik zocht in eerste instantie op het bedrijf dat hoort bij 1 van de beste softwareproducten, OnTrack. Naast dat bedrijf vond ik er nog 2 andere, Stellar en ...

De prijzen verschilden niet veel, en in ieder geval was duidelijk dat in geval van een hardware defect (wat vrijwel zeker zo was) het me minimaal 750 Euro zou gaan kosten.

Om 1 of andere reden heb ik gekozen voor Stellar. Om te beginnen moet je kiezen of je wilt betalen voor de diagnose, en zo ja, hoeveel. Ik koos voor het middelste tarief (40 Euro, normaal 79), waarbij de diagnose binnen 1 tot 4 dagen plaatsvindt.

De disk wordt gratis aan huis opgehaald, door DHL. Je moet hem vanzelfsprekend grondig verpakken, bij voorkeur in anti-statisch materiaal, en met veel tussenruimte tussen disk en doos. En in die ruimte moet bij voorkeur schokdempend en niet statisch materiaal zitten, zoals bubbeltjesplastic.

Bij het bedrijf willen ze een indicatie van het soort bestanden op de harde schijf, zodat ze bij de recovery kunnen zien hoeveel procent van het gewenste materiaal ze terug kunnen halen (aannemende dat ze niet alles kunnen redden).

De 1e diagnose gebeurt alleen aan de buitenkant. In mijn geval konden ze er net als ik niets mee, en dus moest hij open.

Dat openmaken moet in een volledig stofvrije ruimte gebeuren, en daarom moet je in dit stadium beslissen hoeveel je over hebt voor de recovery.

Wat ik niet zo fraai vind, is dat ze in dit stadium ineens melden dat als je "maar" 750 Euro betaalt, je minimaal 6 weken moet wachten. Als je sneller resultaat wilt kost het ca. 1250 Euro. Vanzelfsprekend kost het niets als ze niets kunnen recoveren.

Ik koos met pijn in mijn hart voor het hoge tarief, omdat ik al heel lang had gewacht. Maar al na enkele dagen kreeg ik bericht dat er niets gered kon worden.

Als laatste stap moet je dan nog kiezen of je de disk gratis door hen wilt laten vernietigen, of dat je hem teruggestuurd wilt hebben voor zo'n 30 Euro. Ik heb voor de laatste optie gekozen.


Five more data recovery tools that could save the day
De tools Data Rescue PC3, Bad CD/DVD Recovery, Search and Recover, Boomerang Data Recovery en Free Any Data Recovery worden besproken. Alleen de 2e is echt gratis, van de rest zijn proefversies te krijgen (maar vaak zijn die beperkt).


    Tweeten

© Henk Dalmolen
Reageer via E-mail (dalmolen@xs4all.nl)

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op: 22-9-2016 13:34:33