KB » Computer » Mail programma's van Microsoft (Outlook (Express) e.d.) en Thunderbird

Mail programma's van Microsoft (Outlook (Express) e.d.) en Thunderbird

    Tweeten

Gmail

Shortcuts

Een volledige lijst kan je hier vinden.

? Overzicht van alle shortcuts
r Reply
a Reply all
f Forward
# Delete
z Undo last action
Maak een nieuwe tweet
R Reply (beantwoord de geselecteerde tweet)
F Favorite (maak van de geselecteerde tweet een favoriet)
T Retweet (retweet de geselecteerde tweet)
G - F Ga naar favorieten
G - H Ga naar Home
G - D Ga naar Discover
G - P Ga naar Profile (profiel)
G - L Ga naar Lists (lijsten)

Outlook

Shortcuts

Commando's die overal in Outlook (Express) werken (ongeacht of je in een geopend mailtje zit of in 1 van de subvensters):

Ctrl+N Maak een nieuw mailtje
Ctrl+R Stuur een antwoord (Reply) aan de auteur van het mailtje
Ctrl+Shift+R Stuur een antwoord naar iedereen (auteur en mede-ontvangers)
Ctrl+F Stuur het mailtje door (Forward)
Ctrl+> (groter dan teken) Ga naar het volgende mailtje
Ongeacht waarop de mailtjes gesorteerd zijn, is dit altijd 1 mailtje lager in de lijst
Ctrl+< (kleiner dan teken) Ga naar het vorige mailtje (1 hoger in de lijst)
Ctrl+U Ga naar het volgende ongelezen mailtje
Ctrl+Shift+B Open het adresboek

Mail headers bekijken

Deze sectie is vooral bedoeld voor de computergebruikers die wat dieper willen graven.

Introductie

Elk mailtje bevat een hoop informatie die je normaal niet ziet, maar die informatie bevat over de route die het mailtje heeft afgelegd (langs welke computers), welke internet-adressen er bij betrokken zijn, etc. Dit zijn de zgn. mail headers.

Het kan handig zijn om die headers te bekijken als je twijfelt aan de herkomst van een mailtje. Het is bv. supersimpel om een mailtje te maken met als "afzender" de president van de VS. Tenminste, dat is wat de gewone gebruiker zou zien. Als je in de headers kijkt zie je onmiddellijk dat er dingen niet kloppen.

Ik zal van een aantal mail programma's aangeven hoe je die headers te zien kunt krijgen, en in een later stadium ook wat voor informatie je er uit kunt halen. Voorlopig beperk ik me tot de volgende programma's:

Headers in Outlook

Outlook 2007 en 2010

Open het mailtje waarvan je de headers wilt zien.

Klik op het kleine pijltje onder Codes (onder een rood vlaggetje bovenin).

Er verschijnt dan een nieuw vakje met een aantal symbooltjes. Klik op het kleine pijltje dat schuin naar rechtsonder wijst in de rechteronderhoek (als je de muis er boven houdt staat er Berichtopties (Tags))

Als je op dat pijltje klikt verschijnt het Eigenschappen (Properties) dialoogvenster.

In het onderste vak daarvan, achter de titel Internetheaders (Internet headers), staan de mail headers. Je kan ze gewoon selecteren en kopiëren (alles selecteren door in het vak te klikken en dan Ctrl+A).

Thunderbird mail headers

In dit programma is het zeer eenvoudig: open het mailtje (of selecteer het) en tik Ctrl+U

Je krijgt dan het complete mailtje te zien, inclusief (bovenaan) de volledige headers.

Voorbeeld van mail headers


Problemen met Thunderbird

Op dit moment de volgende problemen:

Address book abook.mab kan niet geladen worden

Beschrijving

Bij het starten van Thunderbird krijg ik de melding Unable to load address book file abook.mab. It may be read-only or locked by some other application. Please Try again later’

Ik heb deze melding een paar jaar laten lopen, omdat ik er niet veel last van had. Als ik een mail wilde opstellen werden veel adressen wel aangevuld als ik een paar letters begon te tikken.

Ik snap inmiddels hoe dat kan. Thunderbird heeft meerdere "Address Books": Personal Address Book (abook.mab), en Collected Addresses (de adressen die blijkbaar verzameld worden door het versturen van mails). De laatste belanden in de file history.mab. Die file was bij mij nog OK, het Personal Address Book was 'kapot'.

Via wat zoeken op Internet bleek dat de file gewoon met een teksteditor te bekijken zou moeten zijn. Helaas, mijn abook.mab bleek alleen nullen te bevatten.

Oorzaak 1

Gelukkig vond ik nog backups uit 2016 en 2017 (het is 2020 terwijl ik dit schrijf), en die files waren inderdaad gewoon leesbaar. Het adresboek was dus door 1 of andere oorzaak corrupt geraakt.

Oplossing 1

Zet het oude adresboek in de map die het profiel van Thunderbird bevat. Kennelijk is er geen link met andere bestanden.

Thunderbird profiel kan niet geladen worden

Beschrijving

Het afsluiten van mijn PC was nogal abrupt verlopen, hoewel ik niet de link kan leggen met dit verhaal. Maar het heeft er vast iets mee te maken.

Bij het herstarten kreeg ik de volgende melding van Thunderbird:
Your Thunderbird profile cannot be loaded. It may be missing or inaccessible.

Ik heb mijn mail op een NAS server staan, en ik ontdekte dat die inderdaad incaccessible (ontoegankelijk) was.

En toen herinnerde ik mij ineens ook weer dat ik bij het starten een melding voorbij had zien komen over een netwerkverbinding die niet hersteld kon worden.

Er kunnen trouwens nog talloze andere oorzaken voor dit probleem zijn.

Oorzaak 1

De schijf waarop de mail staat is om wat voor reden dan ook niet toegankelijk.

Oplossing 1

Los het probleem met de schijf op, dan is het probleem met de mail automatisch ook opgelost.

In het hoofdvenster van Thunderbird zijn de letters zeer klein

Beschrijving

In het hoofdvenster van Thunderbird, met links de lijst met mappen, en rechts de inhoud van die map (en evt. ook de inhoud van het geselecteerde mailtje) zijn de letters piepklein. En dat was volgens mij ook zo op andere plekken.

Ik heb me wezenloos gezocht naar waar ik dat kon veranderen. Je kan wel makkelijk het font veranderen van mailtjes die je verstuurt, via Extra? (Tools) - Opties? (Options) en dan het tabblad Beeld? (Display)

Door te klikken op de knop Geavanceerd? (Advanced) kan je zelfs nog meer dingen instellen. Maar niets betreffende het hoofdvenster.

Oorzaak 1

Blijkbaar zo ontworpen.

Oplossing 1

Klik op Extra? (Tools) - (Add-ons) en zoek dan (rechtsboven) naar Theme Font & Size Changer

Klik dan op de knop Installeren? (Install) rechts van de add-on, en herstart daarna Thunderbird.

Vervolgens kan je via Extra? (Tools) - Theme Font & Size Changer allerlei dingen veranderen: lettergroottes en -types, kleuren, etc.

Na een crash of hang wil Thunderbird niet starten

Beschrijving

Ik kon geen beeld meer krijgen, hoewel mijn PC nog wel draaide, dus heb ik op de Reset-knop gedrukt.

Nadat de PC herstart was kon ik Thunderbird niet meer starten, en kreeg ik de volgende melding:

Close Thunderbird Thunderbird is already running, but is not responding. To open a new window, you must first close the existing Thunderbird process, or restart your system. OK

Oorzaak 1

Thunderbird maakt een speciaal bestand aan, van maar 0 bytes, alleen maar om aan te geven dat het programma actief is.

Als je het programma op een nette manier afsluit wordt dit bestand verwijderd.

In dit geval was dat dus niet zo, en Thunderbird wil voorkomen dat er 2 kopieën gaan lopen.

Oplossing 1

Het speciale bestand hernoemen of weggooien.

Dit bestand heet parent.lock, en staat in dezelfde map waar ook de mail in staat (een map met een hele ingewikkelde naam, die per gebruiker verschillend is).

Beschrijving

Je klikt op de link van een webpagina (of iets anders) in een mailtje, en er gebeurt niets (op een Windows 7 PC). Terwijl normaal gesproken de pagina zou moeten openen in je standaard webbrowser.

Oorzaak 1

???

Oplossing 1

Klik met rechts op de link, en dan op (Copy Link Location)

Schakel dan over naar je webbrowser, en plak het adres in de adresbalk. Dat zou vrijwel altijd moeten werken.

Vertragingen van seconden in Thunderbird bij allerlei acties

Beschrijving

Zowel bij het intikken van tekst, als bij het door de mailtjes of mailmappen bladeren, blijft Thunderbird soms seconden lang hangen.

Als je bv. met de pijltjestoets een paar mappen naar beneden wilt, en je houdt de toets permanent ingedrukt, gebeurt er soms zo'n 4 seconden lang helemaal niets. Het is ook niet zo dat er wel toetsaangeslagen in de buffers worden opgeslagen, want als de cursor wel naar beneden gaat, gaat dat gewoon op de normale manier.

Oorzaak 1

????

Oplossing 1

Sluit Thunderbird en alle evt. nog openstaande mailtjes. Dat kan soms best lang duren, dus controleer voor de zekerheid met Taakbeheer of het programma echt verdwenen is.

Herstart dan Thunderbird.

Filters werken soms niet en soms wel

Beschrijving


Outlook Express, Outlook, Windows Mail en Windows Live Mail

Bovenstaande namen zijn de mail-programma's (mail-clients) van Microsoft. Outlook is onderdeel van Microsoft Office, en wordt vooral gebruikt door bedrijven.

Tot en met Windows XP gebruikten particulieren meestal Outlook Express, in Vista werd dat Windows Mail, en recentelijk (2012) wordt door Microsoft het gebruik van Windows Live Mail gestimuleerd. Dat laatste programma is onderdeel van dezelfde verzameling als Windows Live Messenger.

Ik bespreek de instellingen van Outlook Express, bestanden die door de verschillende programma's gebruikt worden, het exporteren van mails, het importeren van mails, en het maken van regels (bv. mails van een bepaalde afzender automatisch in een bepaalde map plaatsen).

Instellingen

Outlook Express

Je komt bij de instellingen voor een account via klikken op Extra (Tools) - Accounts (Accounts)

Als je meer dan 1 account hebt, selecteer dan het gewenste account, en klik op Eigenschappen (Properties)

Tabblad Servers

De belangrijkste instellingen staan op het tabblad Servers

Als het goed is heb de gegevens die je nodig hebt van je provider gekregen. Niet elke situatie is gelijk, maar in de meeste gevallen zullen onderstaande regels gelden.

Achter Inkomende e-mail (POP3) (Incoming mail (POP3)) moet je de mailserver van je provider opgeven waar je je mail ophaalt.

Achter Uitgaande e-mail (SMTP) (Outgoing mail (SMTP)) moet je de mailserver van je provider opgeven waar je je mail naar toe stuurt.

Accountnaam (Account name) en Wachtwoord (Password) lijken voor zich te spreken, behalve dan dat met accountnaam in dit geval de gebruikersnaam bedoeld wordt (meestal het stuk voor het apestaartje in je mail-adres).

Meestal moet je geen vinkje zetten voor
Aanmelden met beveiligd-wachtwoordverificatie (Logon using Secure Password Authentication)
en wel voor
Voor deze server is verificatie vereist (My server requires authentication)
(hoewel niet waarschijnlijk ook werkt).

Als je accountnaam of wachtwoord niet correct zijn krijg je een venstertje waarin je alsnog je accountnaam en wachtwoord moet invullen. Als het venstertje weer verschijnt (nog maximaal 2 keer) betekent het vrijwel zeker dat je voor 1 van beiden iets verkeerds intikt.

Als je het 3 keer fout hebt gedaan, en daarna probeert je mail op te halen, krijg je foutcode 0x800CCC0E

Bestanden

In deze sectie bespreek ik de bestanden die belangrijk zijn voor de verschillende mail-clients. Licht voorbehoud: deze materie heeft niet echt mijn grote interesse, dus ik weet er niet alle details van, en ga het ook zeker niet tot de bodem uitzoeken.

Onderstaand voorlopig alleen de bestanden van Outlook Express en die van Outlook

Outlook Express

De mail zit in elk geval in Outlook Express 6 (de laatste versie) in de volgende map:
\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Local Settings\Application Data\Identities\Ingewikkelde_code\Microsoft\Outlook Express

De mailbestanden hebben als extensie DBX, dus bv. Postvak IN.dbx

In het begin zijn er maar 4 mail-bestanden, ook al zie je 5 mappen (Postvak IN, Postvak UIT, Verzonden items, Verwijderde items en Concepten) in je Outlook Express-venster: Postvak IN.dbx, Postvak UIT.dbx, Folders.dbx en Offline.dbx

Wat de betekenis is van die laatste 2 is me nog niet geheel duidelijk.

Het adresboek wordt gedeeld door meerdere programma's, en zit daarom in een heel ander bestand en andere map:
\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Application Data\Microsoft\Address Boook\Gebruikersnaam.wab

Als je filters (message rules) hebt aangemaakt, zitten die in het register. Zie bv. deze pagina over hoe je ze kan bewaren.

Voor nog wat uitgebreidere uitleg kan je kijken op deze pagina.

Outlook (2010)

Outlook 2010 (en hoger?) slaat alle gegevens op in bestanden met de extensie PST: mails, agenda's, contactpersonen, taken, notities en filters. (In oudere versies van Outlook waren er ook bestanden met andere extensies in gebruik.)

Die bestanden staan in:
\Gebruikers\Gebruikersnaam\Mijn documenten\Outlook-bestanden
(\Users\User_name\Documents\Outlook Files)

Ze hebben in principe de volgende naamgeving:
email_adres.pst

Op de site van Microsoft meer informatie over dit onderwerp.

Exporteren van gegevens uit Outlook Express of Windows Live Mail

Dit is alleen mogelijk als je Outlook op dezelfde PC hebt geïnstalleerd. Anders krijg je dit probleem.

Je kan wel de mails van Outlook Express overbrengen naar het vergelijkbare Windows Live Mail (Windows 7 en hoger), maar daarvoor hoef je niet eerst de gegevens te exporteren.

Je gaat gewoon naar de locatie van de Outlook Express mail-bestanden, kopiëert die naar de computer waarop je Windows Live Mail hebt draaien, en importeert ze dan in dat programma.

Als je dus mails vanuit Outlook Express op een Windows XP computer wilt overbrengen naar Outlook op een Windows 7 computer, kan je waarschijnlijk het beste Windows Live Mail als tussenstap gebruiken. Het lijkt me nl. niet aan te raden (als het al mogelijk is) om Outlook Express onder Windows 7 te installeren.

Importeren van mail van het ene programma in het andere

Van Outlook Express naar Outlook

Ergens je op je computer heb je een aantal MBX-bestanden met mails uit Outlook Express klaar staan.

Klik in het normale venster van Outlook op Bestand (), en dan op Openen ()

Klik dan in het rechterdeel op Importeren ()

Je zit nu in het dialoogvenster Wizard Importeren en exporteren

Klik op Gegevens uit een ander programma of bestand importeren (), en dan op Volgende ()

Je krijgt een lijst met mogelijke bestandstypen waaruit je kunt kiezen. Vrij onderaan staat Outlook Express 4.x, 5.x, 6.x of Windows Mail ()

Selecteer die optie, en klik dan op Volgende

Ik krijg nu de melding Er zijn geen internetaccounts aangetroffen om te importeren. (), maar na klikken op OK komt de melding Wilt u e-mailberichten en adresssen importeren uit Microsoft Outlook Express of Windows Mail? ()

Ja, dat willen we, dus klikken we op Ja ()

Het maken van message filters

Heel veel mensen laten hun Postvak IN maar eindeloos volstromen met mail, en beseffen niet dat je heel eenvoudig een aantal extra mappen kan aanmaken, en mails van verschillende personen en instanties automatisch naar de map voor die persoon of instantie kan sturen. Dat doe je met (message) filters of (message) rules.

Outlook (2010)

Klik vanuit het normale venster op Bestand (File), en dan in het midden onderaan op Regels en waarschuwingen beheren ()

Je krijgt een nieuw venster en staat standaard al op het tabblad E-mailregels () (als het goed is). Klik op Nieuwe regel... ()

Je komt nu in een dialoogvenster met de titel Wizard Regels ()

In de bovenste helft van het venster kies je een soort basisregel (noemen ze sjabloon) of je begint met een compleet lege regel. In de onderste helft pas je de regel aan tot hij aan je eisen voldoet. Ik zal een paar voorbeelden bespreken.

Mails van een bepaalde afzender moeten in een bepaalde map belanden

Je krijgt regelmatig mails van hdalmolen@zonnet.nl, en je wilt dat die gaan naar de map Henk

De bovenste optie onder het kopje Georganiseerd houden (), nl. Berichten van iemand naar een map verplaatsen () ligt het meest voor de hand. Klik daarop, en je krijgt een lange lijst met mogelijkheden.

Als het goed is staat er al een vinkje voor afkomstig van personen of openbare groep (), en dat is ook wat je wilt.

Je moet nu in het onderste deel van het venster de fine tuning gaan doen. Klik eerst op personen of openbare groep ()

Je kan het handigste de lijst Adresboek uitklappen, Contactpersonen () selecteren, en dan in de lijst die in het grote witte vak verschijnt de naam hdalmolen@zonnet.nl selecteren.

Klik dan op Van (), waardoor de naam in het onderste witte invoervak verschijnt, en dan op OK

Je komt nu weer terug in het fine tuning venster, want je moet nog aangeven waar de mails van die figuur heen moeten. Klik dus op naam map ()

Je krijgt vervolgens een venster met een lijst van mappen, kan daarin de map Henk selecteren, en dan op OK klikken.

Maar als je die map nog niet gemaakt had is er nog geen man overboord, want je kan ook klikken op Nieuw (), en dan alsnog de nieuwe map aanmaken. Pas wel op welke map geselecteerd is als je de nieuwe aanmaakt, want de nieuwe komt binnen de geselecteerde terecht.

Voor de 3e keer kom je nu in het fine tuning venster. Klik op Volgende ()

Tenzij je nog meer regels wilt aanmaken kan je klikken op Voltooien (), en zou je als het goed is moeten zien dat er een nieuwe regel staat in het witte venster in het midden.

Je hebt meerdere accounts, maar wilt alle berichten naar 1 account doorsturen

Je hebt nog een oud mail-adres hdalmolen@zonnet.nl, en je wilt dat de spaarzame mailtjes die daar nog binnenkomen naar een map onder het account gaan dat hoort bij je recente mail-adres, dalmolen@nieuw.nl

In dit geval begin je met de 1e regel (Regel toepassen op berichten die ik ontvang ()) onder het kopje Beginnen met een lege regel ()

Klik op Volgende ()

Kies in de lange lijst met acties voor verzonden aan personen of openbare groep (), door een vinkje te zetten in het keuzevakje voor die regel.

Klik dan op personen of openbare groep () in het onderste deel van het venster.

Je hebt nu een venster waar je een mail-adres moet selecteren dat achter Aan () moet komen te staan. Je kan het er rechtstreeks intikken (in mijn geval hdalmolen@zonnet.nl), maar je kan het ook via de invoervakken Zoeken () of Adresboek () proberen.

Als het goede mail-adres achter Aan () staat, klik dan op Volgende ()

Je krijgt nu de vraag Wat wilt u met het bericht doen? (), en kan kiezen uit talloze opties. De bovenste (verplaats het bericht naar naam map ()) is in dit geval de beste. Zet een vinkje in het keuzevakje voor deze regel, en klik in de onderste helft van het venster op naam map ()

Je krijgt nu weer een lijst met mappen. Als je de bestemmingsmap nog niet had aangemaakt, ga dan op de regel voor dalmolen@nieuw.nl staan, klik op Nieuw (), maak bv. een map aan met de naam Van Zonnet, en klik 2 keer op OK

Als het goed is vormt de combinatie van de aangevinkte regel in het bovenste deel en de actie in het onderste deel nu precies wat je wilt. Klik dan op Volgende ()

Tenzij je nog meer regels wilt aanmaken kan je klikken op Voltooien (), en zou je als het goed is moeten zien dat er een nieuwe regel staat in het witte venster in het midden.



Problemen met Outlook Express

Op dit moment de volgende problemen:

Kan de host ... niet vinden (bij het ophalen van mail), foutnummer 0x800CCC0D

Beschrijving

Heb net een mail-account opgezet onder Windows XP Home. Wanneer ik een testmail probeer op te halen krijg ik:

Kan de host pop3.tomaatnet.nl niet vinden. Controleer of u de naam van de server juist hebt opgegeven. Account: 'pop3.tomaatnet.nl', Server: 'pop3.tomaatnet.nl', Protocol: POP3, Poort: 110, Beveiligd(SSL): Nee, Socketsfout: 11004, Foutnummer: 0x800CCC0D

Ik had al een vermoeden wat de oorzaak was, maar om het probleem te tackelen kan je het beste sowieso eerst een ping doen van de mailserver (pop3.tomaatnet.nl).

En als dat niet lukt (wat hier het geval zou zijn geweest), dan een ping van je router. En als dat ook niet lukt, dan is er een goede kans dat je geen verbinding met het netwerk hebt (lokaal en Internet).

De 'Socketsfout' 11004 kan je vinden in de lijst met Winsock error codes, maar helpt je in dit geval niet echt veel verder.

De foutcode aan het eind valt mogelijk terug te vinden als je gaat zoeken via mijn pagina over troubleshooting .

Oorzaak 1

Je hebt geen verbinding met Internet. In mijn geval had ik gewoon een verkeerd IP-adres ingesteld, omdat ik werkte vanaf een virtuele computer (en ik kort geleden mijn router had vervangen).

Oplossing 1

Goede IP-adres instellen.

Aanmelden lukt niet

Beschrijving

Dit probleem volgt op het vorige, d.w.z. op het moment dat ik vooor het eerst mail wilde ophalen met een nieuw account.

Ik blijf steeds het venster terugkrijgen (stuk of 3 keer) waarin ik Gebruikersnaam en Wachtwoord moet invullen.

Wat ik op de PC waar ik het het eerst probeerde niet gezien heb, is dat als er in Outlook Express er een fout optreedt, je rechts onderin het venster een geel driehoekje met een uitroepteken ziet. Als je daarop dubbelklikt, krijg je een venster met foutmeldingen.

En, dat is het cruciale punt, op de 2e PC waar ik het probeerde was er een nieuw venster van Outlook Express verschenen, maar op de achtergrond (ik zag het dus niet). En daarin stond een foutmelding voor alle 3 pogingen:

There was a problem logging onto your mail server. Your Password was rejected. Account: 'pop3.tomaatnet.nl', Server: 'pop3.tomaatnet.nl', Protocol: POP3, Server Response: '-ERR Authentication failed.', Port: 110, Secure(SSL): No, Server Error: 0x800CCC90, Error Number: 0x800CCC92

Na 3 keer fout invullen krijg je:

Het maken van een verbinding met de server is mislukt. Account: 'pop3.tomaatnet.nl', Server: 'pop3.tomaatnet.nl', Protocol: POP3, Poort: 110, Beveiligd(SSL): Nee, Socketsfout: 10060, Foutnummer: 0x800CCC0E (The connection to the server has failed. Account: 'account_name', Server: 'server_name', Protocol: protcol_name, Port: port_number, Secure(SSL): No, Socket Error: 10060, Error Number: 0x800CCC0E)

Het protocol is POP3 (binnenkomende mail) of SMTP (uitgaande mail), en de bijbehorende poorten zijn 110 en 25

De 'Socketsfout' 10060 kan je vinden in de lijst met Winsock error codes, en betekent 'Connection timed out'.

De foutcode aan het eind valt mogelijk terug te vinden als je gaat zoeken via mijn pagina over troubleshooting .

Oorzaak 1

Als ik de 1e foutmelding onmiddellijk gezien had was het me duidelijk geweest dat *of* de naam van het account, *of* het wachtwoord niet klopte. De foutmelding heeft het alleen over het wachtwoord, maar dat is om hackers geen onnodige informatie te geven. Je weet dus nooit zeker welke van de 2 onjuist is.

De reden dat ik (in dit geval) het account fout had ingevuld, was door de verwarrende naamgeving in Outlook Express. In het tabblad waar je deze gegevens moet instellen vragen ze om een accountnaam, maar ze bedoelen een gebruikersnaam. Vaak zijn die hetzelfde, maar ik heb in mijn normale mailprogramma, Thunderbird een andere accountnaam en usernaam.

De naam die Outlook Express nodig heeft als accountnaam is vaak het stuk voor het apestaartje (dus bv. jan.jansen als je mail-adres jan.jansen@xs4all.nl is.

Oplossing 1

Goede accountnaam en gebruikersnaam invullen.

Veiligheidsinstellingen staan fout (foutnummer 0x800CCC18)

Ik had bij het opzetten van een Outlook Express account oorspronkelijk een fout gemaakt bij het invullen van mijn accountnaam.

Nadat ik zeker wist dat dat goed was kreeg ik een nieuwe foutmelding:

Kan niet bij de server aanmelden met verificatie van veilige wachtwoorden. Account: 'pop3.tomaatnet.nl', Server: 'pop3.tomaatnet.nl', Protocol: POP3, Reactie van server: '.', Poort: 110, Beveiligd(SSL): Nee, Foutnummer: 0x800CCC18 Unable to logon to the server using Secure Password Authentication. Account: 'pop.hccnet.nl', Server: 'pop.hccnet.nl', Protocol: POP3, Server Response: '.', Port: 110, Secure(SSL): No, Error Number: 0x800CCC18

Oorzaak 1

Op het tabblad Servers van de eigenschappen van het account had ik vinkjes gezet voor zowel

(Log on using Secure Password Authentication)

als voor

(My server requires authentication)

De 1e moet blijkbaar niet. Van de 2e maakt niet uit of je hem al dan niet aangevinkt hebt.

Oplossing 1

Haal het vinkje voor de 1e weg.

Exporteren lukt niet door fout tijdens het initialiseren van MAPI

Probleembeschrijving

In XP Home probeerde ik vanuit Outlook Express mails te exporteren, om ze later in Outlook te kunnen importeren.

Ik klik daartoe op Bestand (File) - Exporteren (Export), en vervolgens op Berichten... (Messages...)

Ik kreeg de melding
Hiermee exporteert u berichten van Outlook Express naar Microsoft Outlook of Exchange
(This will export messages from Outlook Express to Microsoft Outlook or Microsoft Exchange.)

Na klikken op OK kreeg ik een fout over het initialiseren van MAPI.

Het dialoogvenster had de titel Berichten exporteren (Export Messages), en de tekst:

Kan niet exporteren. Fout tijdens het initialiseren van MAPI. OK (The export could not be performed. An error occurred while initializing MAPI. OK )

Oorzaak 1

Dit probleem wordt beschreven in Microsoft artikel 179637 ( Engelse versie)

In dit geval zou de oorzaak dan zijn dat mijn MAPI-instellingen niet deugen.

Oplossing 2 is de juiste oplossing.

Oplossing 1

Zorg er voor dat Outlook Express niet de standaard MAPI-client is.

Deze oplossing slaat in mijn geval nergens op, want Thunderbird is mijn standaard MAPI-client.

Op een andere computer heb ik geprobeerd de MAPI-client te veranderen in Windows Live Hotmail, maar ook daar geen positief resultaat.

Het enige effect op die computer was dat ik na het herstarten van Outlook Express de volgende melding kreeg:

Outlook Express is niet de standaard e-mailclient. Wilt u dit programma instellen als de standaard e-mailclient?

Ik kon ook nog het volgende keuzevakje aanvinken:
Deze controle altijd uitvoeren bij starten van Outlook Express ()

Oplossing 2

Ik heb het Microsoft artikel gewoon niet goed gelezen, maar het staat ook niet in de Nederlandse versie.

Onder het kopje More information staat duidelijk:
If Outlook is not installed, and you start an import or export action, the necessary support files are not present for Outlook Express to complete the action. Then, you receive the following error message:

Het kan dus niet tenzij je Outlook op hetzelfde systeem installeert.

Server error 550

Beschrijving

De 550 server error schijnt onder allerlei omstandigheden te kunnen voorkomen. Maar vaak wordt hij vergezeld van een error code die begint met 0x8 (en dan nog 7 cijfers of letters), en een melding in leesbare tekst. Zelfs dan nog lees je op Internet fora verschillende mogelijke oorzaken.

Ik kwam echter een geval tegen dat vrij gemakkelijk oplosbaar was.

Foutnummer: 0x800CCC69, Error: message content rejected

De volledige melding is:

Er is een onbekende fout opgetreden. Onderwerp 'test', Account: 'pop.wanadoo.fr, Server: 'smtp.wanadoo.fr', Protocol: SMTP, Reactie van server: '550 Error: Message content rejected', Poort: 25, Beveiligd(SSL): Nee, Serverfout: 550, Foutnummer: 0x800CCC69 (An unknown error has occurred. Subject ' ', Account: 'pop.orangehome.co.uk', Server: 'smtp.orangehome.co.uk', Protocol: SMTP, Server Response: '550 Error: Message content rejected aeb18d4cda9ec71568544816931cf2c5>', Port: 25, Secure( SSL): No, Server Error: 550, Error Number: 0x800CCC69)

Een groot deel van deze gegevens varieert van persoon tot persoon, afhankelijk van de provider waarbij je aangesloten bent, etc. Maar de 0x800CCC69, 550 en Message content rejected zijn in alle gevallen gelijk.

Het probleem trad op toen een vriendin probeerde een mail te versturen en een soortgelijke melding kreeg. Later lukte het haar wel een mail naar mij te sturen, maar weer niet naar een 3e persoon.

Ik vond ergens dat server error 550 eigenlijk het volgende schijnt te betekenen: "Mailbox Not Found" (SMTP_550_MAILBOX_NOT_FOUND)
Maar dat gaf me nog niet echt een duidelijke aanwijzing voor de oplossing.

Die vond ik in deze thread, aan het eind van de 1e pagina.

De meest waarschijnlijke, en ook meest eenvoudig te controleren oorzaak, was dat Postvak Uit (Outbox) corrupt was geraakt (hoewel ik het dan wel vreemd vind dat ze nog een mail naar mij kon sturen).

In de combinatie Outlook Express en Windows XP zitten alle mailtjes van een mailmap in 1 bestand, dus bv. die van Postvak In (Inbox) of Concepten . Als je zo'n bestand weggooit en Outlook Express opnieuw start, wordt de mailmap opnieuw aangemaakt. Dat kan in principe geen kwaad, als er tenminste geen mailtjes in staan die je nog wilt bewaren.

Door dus Postvak Uit weg te gooien en opnieuw aan te laten maken zou je in principe de corruptie kwijt moeten raken. En dat was ook zo. In elk geval werkte alles na deze actie weer probleemloos.

Breng evt. waardevolle mailtjes uit Postvak Uit over naar een andere map.
Sluit dan Outlook Express en evt. openstaande mailtjes af.
Alle mailmappen staan in de volgende map: C:\Documents and Settings\gebruikers_naam\Local Settings\Application Data\Identities\lange_naam\Microsoft\Outlook Express
Je kan daar met Verkenner (Explorer) naar toe gaan en gewoon het bestand Postvak Uit.dbx (Outbox.dbx) weggooien. Voorwaarde is misschien wel dat je verborgen bestanden kunt zien.
Start dan het mailprogramma weer op, en het probleem zou verholpen kunnen zijn (als je geluk hebt).


(Problemen met) Outlook 2010 (versie 14)

Eerlijk gezegd vind ik Outlook zeer onoverzichtelijk, en dat is met latere versies (2010, 2013) nog erger geworden dan met eerdere. Je kan niets vinden, het scherm is een chaos, en nog veel erger, het programma is zeeeeer gevoelig voor corruptie en andere problemen.

Persoonlijk zou ik sterk een andere mail-client (zoals Thunderbird) aanraden. Ik gebruik dat programma (net als Firefox als browser) al wel 10 jaar. Je hoort mij niet zeggen dat Thunderbird perfect is, maar naar mijn bescheiden mening ben je er een stuk beter mee af dan met de Microsoft-produkten.

Op dit moment de volgende problemen:

Meldingen dat de mailbox bijna (of helemaal) vol zit

Je kan het beste eerst via de webmail interface (naar de site van de provider gaan, en dan ergens klikken op webmail) kijken of de mailtjes die je opgehaald hebt nog steeds op de site van de provider staan.

Als dat niet zo is, dan zou het kunnen zijn dat het om een incidentele storing gaat (tenzij je de meldingen continu krijgt).

Als de mailtjes er nog wel staan is er iets mis met je instellingen in Outlook 2010.

Klik op Bestand (File) - Accountinstellingen () - - Accountinstellingen... ()

Er wordt een venster geopend met de titel Accountinstellingen ()
Als het goed is sta je nu op het 1e tabblad, E-mail

Klik op het account dat je wilt controleren, en dan op Wijzigen... () (net onder de lijst met tabbladen)

Je krijgt weer een nieuw venster met de titel Account wijzigen ()
Klik rechtsonder op de knop Meer instellingen ... ()

Er wordt een nieuw venster geopend (Instellingen voor internet-e-mail ()), en klik daarin op het tabblad Geavanceerd (Advanced)

Het gaat om het laatste onderdeel van dit venster, onder het kopje Bezorging ()

Als het goed is behoort er geen vinkje te staan voor Een kopie van berichten op de server achterlaten

Als dat wel zo is, en je hebt er niet bewust voor gekozen (omdat je bv. dezelfde mails later ook nog een keer op een andere computer wilt ophalen), haal het vinkje dan weg, klik een paar keer op OK, en het probleem zou over moeten zijn.

IMAP server heeft verbinding verloren

Beschrijving

Iemand die ik ken heeft Outlook 2010 onder Windows 8 draaien, en krijgt regelmatig de melding:

Your IMAP server closed the connection. This can occur if you leave the connection idle for too long. Lost mailbox lock Protocol: IMAP Server: pop.sci.kun.nl Port: 143 Error Code: 0x800CCCDD

In het Nederlands luidt de 1e zin: Uw IMAP-server heeft de verbinding verbroken.

Oorzaak 1

Je hebt (voor inkomende mail) POP3-accounts en IMAP-accounts. In principe zou je als thuisgebruiker moeten kunnen volstaan met POP3, maar de melding lijkt er op te wijzen dat er ook IMAP-accounts aanwezig zijn.

Oplossing 1

Na een vraag aan de helpdesk bleek dat de instellingen verkeerd waren. IMAP is wel een mail protocol, maar wordt bijna alleen binnen bedrijven gebrukt.

Als server voor binnenkomende mail stond imap.telfort.nl ingesteld, en dat moest pop3.telfort.nl zijn.

Oplossing 2

Voordat we de hele simpele oplossing 1 probeerden, had ik eerst al heel veel op Internet gezocht en onderstaand info gevonden. Kan misschien voor anderen toch nog nuttig zijn.

In Outlook Express moet je zelf actief je mail ophalen, Outlook kan zelf om de zoveel minuten controleren of er nieuwe mail is.

Ik heb een paar oplossingen gelezen waarin wordt aangeraden om automatisch verzenden/ontvangen uit te zetten voor de IMAP-accounts (of zelfs voor alle?). Alleen geven ze niet heel duidelijk aan waar je die dan zou moeten vinden. Maar misschien speelt daarbij mee dat ik blijkbaar zelf niet dat soort accounts heb.

Je kan volgens mij het beste de volgende dingen proberen.

Klik op Bestand (File) - Accountinstellingen () - - Accountinstellingen... ()

Als het goed is sta je nu op het 1e tabblad, E-mail

In het grote witte vak in het midden staan de accounts, en bij elk account staat ook het type protocol voor verzenden en ontvangen, bv. POP/SMTP

Als je IMAP-accounts hebt zou er voor en/of achter de '/' IMAP moeten staan.

Als je IMAP-accounts hebt kan je gaan kijken naar de instellingen voor verzenden/ontvangen voor dat account.

Klik op Bestand (File) - Opties (Options) - Geavanceerd (Advanced)

Scroll dan in het rechtervak een beetje naar beneden, en klik op de knop Verzenden/ontvangen ()

Bij mij staat er onder Groepsnaam () Alle accounts ()

Dat betekent dat de instellingen in de onderste helft van dit dialoogvenster op alle accounts worden toegepast, en je moet er voor zorgen dat het keuzevakje Automatisch verzenden/ontvangen elke xx minuten () niet is aangevinkt voor de IMAP-accounts.

Als dat niet helpt kan je het zelfs ook weghalen voor de POP-accounts.

Ik weet nog niet of dit werkt bij het "slachtoffer", maar deze info wordt spoedig aangevuld.

Font veranderen

Je probeert het lettertype van een stuk tekst te veranderen, maar het lukt niet.

Oplossing

Klik op Tekst opmaken (Format Text) (menukeuzes bijna bovenaan).
N.B.: Hou er rekening mee dat je deze keuzes *alleen* ziet als je bv. bezig met met een antwoord op een andere mail, zodat je ook iets kunt bewerken. Als je puur een mail bekijkt van iemand, of in de lijst met mailtjes zit, dan heb je deze keuze niet!!

Waarschijnlijk zijn nu boven de kolom Opmaak (Format) de woorden Tekst zonder opmaak (Plain Text) gemarkeerd. Je moet kiezen voor Tekst met opmaak (HTML)

Corruptie van Outlook-bestanden

Outlook gebruikt in elk geval voor mail, en volgens mij ook nog voor andere zaken (adresboek?) bestanden met extensie PST

Die bestanden schijnen nogal snel corrupt te raken, zoals ik zo met een voorbeeld zal demonstreren. En corruptie kan tot allerlei soorten fouten leiden. Daar kan je wel een hele site op zich aan wijden, maar ik heb geen intentie in die richting.

Vrienden van mij liepen tegen foutcode 0x800ccc81 aan. Hoewel ik al een zeer uitgebreide sectie aan o.a. dit soort foutcodes heb gewijd, kon ik deze nergens terugvinden. Maar een hoop mensen op Internet hebben hetzelfde fenomeen mogen ervaren.

Scanpst (om corrupte PST-bestanden mee te herstellen)

Gelukkig wordt er met Outlook een tool meegeleverd om corrupties te herstellen. Het schijnt dat je die tool soms wel 5 keer moet uitvoeren voor alle problemen verholpen zijn. Dat heb ik niet zelf meegemaakt, maar heb ik uit betrouwbare bron vernomen (alleen de 1e tool in het artikel is gratis, de andere 4 zijn behoorlijk prijzig).

Het programma zit in de map Program Files\Microsoft Office\Office14 of in Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14

Start het programma SCANPST.EXE

Afhankelijk van je situatie zal je 1 of meerdere PST- bestanden hebben. Ik heb speciaal om mensen te kunnen assisteren net Outlook 2010 geïnstalleerd, en heb om de situatie enigszins na te bootsen 2 accounts aangemaakt.

Als je niet het goede bestand ziet staan onder Geef de naam op van het bestand dat u wilt controleren: (), klik dan op Bladeren... (Browse...) en ga naar het goede bestand.

Klik dan op Starten ()

In 1 van de 2 accounts heb ik nog maar ca. 3 mailtjes, en het meer interessantere (met 37 mailtjes, bestaat nog maar 1 dag) heb ik laten controleren.

Het lachwekkende is dat ik in een vers geïnstalleerde Outlook, met slechts ca. 40 mailtjes van 1 dag, al de volgende melding krijg:

Het volgende bestand is gecontroleerd: C:\Users\Henk\Documents\Outlook-bestanden\mail-adres.pst Er zijn alleen kleine inconsistentiefouten gevonden in dit bestand. Het bestand hoeft niet te worden hersteld. Klik op Herstellen als u het bestand wilt herstellen. Mappen gevonden in dit bestand: 17 Items gevond in dit bestand: 45

Er staat als het goed is standaard een vinkje in het keuzevakje Een back-up maken van het gecontroleerde bestand voor herstel ()
De naam van dat bestand heeft als extensie BAK i.p.v. PST

Het lijkt me zeer wijs om dat vinkje te laten staan (of er neer te zetten), en dan te klikken op Herstellen ()

Je krijgt dan (hoop ik) de melding Reparatie is voltooid ()

Vervolgens probeer ik exact hetzelfde nog een keer, maar de situatie is nog slechter geworden!!!:

Het volgende bestand is gecontroleerd: C:\Users\Henk\Documents\Outlook-bestanden\mail-adres.pst Er zijn fouten gevonden in dit bestand. Klik op Herstellen als u dit bestand wilt herstellen. Mappen gevonden in dit bestand: 17 Items gevond in dit bestand: 45

Nog maar een keer Herstellen dan. Een beetje humor kan nooit kwaad.

En weer SCANPST.EXE uitvoeren.

He, nu ineens: Er zijn geen fouten gevonden in dit bestand

Conclusie

Volgens de auteur van bovengenoemd artikel heeft hij al vaak succes geboekt met deze tool, al moet je hem soms meerdere keren (tot wel 5) uitvoeren.

Maar de tool zal zeker niet altijd helpen. En bovendien vind ik het een beetje eng dat ik niet weet wat die tool allemaal uitspookt. Ik kom er later op terug.


Gmail shortcuts

Een volledige lijst kan je hier vinden.

? Overzicht van alle shortcuts
r Reply
a Reply all
f Forward
# Delete
z Undo last action
x Select conversation
Maak een nieuwe tweet
R Reply (beantwoord de geselecteerde tweet)
F Favorite (maak van de geselecteerde tweet een favoriet)
T Retweet (retweet de geselecteerde tweet)
G - F Ga naar favorieten
G - H Ga naar Home
G - D Ga naar Discover
G - P Ga naar Profile (profiel)
. Open More menu
G - L Ga naar Lists (lijsten)

Zo haal je meer uit je Gmail inbox met labels (Webwereld, 8-11-2019)
9 tips om labels goed te gebruiken in Gmail.


    Tweeten

© Henk Dalmolen
Reageer via E-mail (dalmolen@xs4all.nl)

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op: 29-04-20 17:38:05