Nieuwbouwproject Swath


Het Nederlands Loodswezen gaat voor het beloodsen van schepen een nieuw type schip inzetten. De betrouwbaarheid van de loodsdienst zal nog verder verbeteren door gebruik te gaan maken van SWATH's (Small Waterplane Area Twin Hull). Naar verwachting zal de loodsdienst in de toekomst nog maar een gering aantal dagen worden gestaakt vanwege slechte weersomstandigheden. (golfhoogte>3 m).

De 26 meter lange vaartuigen danken hun grote stabiliteit voor een belangrijk deel aan de twee drijflichamen. De grote zeewaardigheid komt grotendeels door de constructie zelf. Door de kleine oppervlaktewaterlijn hebben golven nauwelijks invloed op het vaartuig. Het vaargedrag wordt positief beïnvloed door het gebruik van stabilisatievinnen in de twee drijvers die computergestuurd de stamp- en slingerbewegingen dempen. De SWATH's kunnen binnen vijf minuten zo'n tachtig centimeter dieper in het water liggen (ballasten) zodat ook schepen met een laag vrijboord goed beloodst kunnen worden.

De SWATH gaat hoofdzakelijk inkomende zeeschepen beloodsen en neemt de taak van de loodsboot en jollen over. De SWATH brengt de loods naar het te beloodsen zeeschip en vaart permanent in het beloodsinggebied rond. Gedurende een proefperiode wordt het logistieke proces nauwgezet gevolgd en waar nodig bijgestuurd. Met het in gebruik nemen van de SWATH levert het Loodswezen een grote bijdrage aan de permanente toegankelijkheid van havens.

De SWATH’s worden ingezet voor de kust van Hoek van Holland, IJmuiden en in de Scheldemond.

Eind 2005 zal de eerste SWATH van de werf van scheepsbouwer ABEKING & RASMUSSEN komen.

De Cetus wordt begin oktober opgeleverd en krijgt Vlissingen als standplaats
De Perseus krijgt Rotterdam als standplaats

 

Foto's van de tewaterlating van de Cetus: