Het
Nederlands Loodswezen gaat voor het beloodsen van
schepen een nieuw type schip inzetten. De betrouwbaarheid van de loodsdienst
zal nog verder verbeteren door gebruik te gaan maken van SWATH's
(Small Waterplane Area Twin Hull).
Naar verwachting zal de loodsdienst in de toekomst nog maar een gering aantal
dagen worden gestaakt vanwege slechte weersomstandigheden. (golfhoogte>3
m).
De 26 meter lange vaartuigen danken hun grote stabiliteit voor een belangrijk
deel aan de twee drijflichamen. De grote zeewaardigheid komt grotendeels door
de constructie zelf. Door de kleine oppervlaktewaterlijn hebben golven
nauwelijks invloed op het vaartuig. Het vaargedrag wordt positief beïnvloed
door het gebruik van stabilisatievinnen in de twee drijvers die
computergestuurd de stamp- en slingerbewegingen dempen. De SWATH's kunnen binnen vijf minuten zo'n
tachtig centimeter dieper in het water liggen (ballasten) zodat ook schepen
met een laag vrijboord goed beloodst kunnen worden.
De SWATH gaat hoofdzakelijk inkomende zeeschepen beloodsen en neemt de taak
van de loodsboot en jollen over. De SWATH brengt de loods naar het te
beloodsen zeeschip en vaart permanent in het beloodsinggebied rond. Gedurende
een proefperiode wordt het logistieke proces nauwgezet gevolgd en waar nodig
bijgestuurd. Met het in gebruik nemen van de SWATH levert het Loodswezen een
grote bijdrage aan de permanente toegankelijkheid van havens.
De SWATH’s worden ingezet voor de kust van Hoek
van Holland, IJmuiden en in de Scheldemond.
Eind 2005 zal de eerste SWATH van de werf van scheepsbouwer ABEKING
& RASMUSSEN komen.
De Cetus wordt begin
oktober opgeleverd en krijgt Vlissingen als
standplaats
De Perseus krijgt
Rotterdam als standplaats
|