Vlamhapper





cilinderzijde zijaanzicht vliegwielzijde



- Bouwjaar : 10-2012

- Cilinder: messing 45/38 x 51,5 mm
- Boring 22,0 mm
- Inlaatopening: Ø 10,5 mm
- Inlaatschuifje: gietijzer Ø 14 x 1,5 mm
- Zuiger: gietijzer Ø 22,0 x 12,5 mm
- Zuigerslag: 35,5 mm
- Cilinderinhoud: 14,0 cc
- Vliegwiel: brons/messing- Ø 80 x 20 mm
- Inhoud brandstoftank: 12 cc ( ca. 12 cc vloeistof)
- Brandstof: ethanol 96%
- Omwentelingen/min: ca. 240- 650
- Afmetingen: ca. 125 x 85 x 260 mm





Deze Vlamhapper is een ontwerp van Heribert Midderhoff en gebouwd naar tekeningen verkrijgbaar in de VTH-Shop van VTH Verlag , Baden Baden.

midderhoff vlamhapper

Een uitgebreide beschrijving met aanwijzingen voor de bouw is gepubliceerd in het Tijdschrift Maschinen im Modellbau 4/2004
Het model heeft forse afmetingen en daarom heb ik het uitgevoerd in schaal 2:1, met hier en daar de noodzakelijke aanpassingen. In het oorspronkelijke ontwerp is uitgegaan van een ventilatorvliegwiel. Hoewel het motortje zonder dit vliegwiel flink heet wordt, blijft alles goed draaien, zonder vast te lopen. Regelmatig af laten koelen en het smeren van de zuiger is wel noodzakelijk.

De aandrijving met een hevel is bijzonder evenals de decompressiesleuf aan de binnenzijde van de cilinder. Bij een traditionele vlamhapper worden de afgekoelde vlamgassen via de inlaatopening naar buiten geduwd; hierdoor ontstaat het bekende plop-plop-plop-geluid. Een nadeel is de remmende werking die hierdoor ontstaat. Als de bovenzijde van de zuiger in neerwaartse richting de top van de sleuf bereikt valt de overdruk weg en ontwijkt het vlamgas grotendeels via deze sleuf. In opwaarse richting wordt de sleuf ook op het juiste moment door de zuiger gesloten. De cilinder wordt aan de onderkant op het juiste moment gesloten door een gietijzeren schuifje, waardoor als gevolg van afkoelend vlamgas het vacüum ontstaat.

Aan de zuigerstang zitten aan beide zijden kogelgewrichtjes, zodat de vrij korte zuiger soepel blijft bewegen.

beitelplaat

De sleuf in de cilinder is gestoken met een aangepaste beitelplaat gemonteerd op de voorkant van een stukje zilverstaal.
Verder is dit motortje te bouwen met standaard draai- en freeswerk.
Maatvastheid van de onderdelen, nauwkeurig werken en zorgvuldig uitlijnen zijn natuurlijk belangrijk alsmede de afstelling en het instellen van de juiste veerspanningen.

De aluminium grondplaat heeft ook een koelende werking.
De houten voet is gemaakt van notenhout.







decompressiegleufkogelgewricht zuigerstang ophanging
ophanging zuigercilinder/zuigeräandrijfmechanisme"
spanveerinstellingverstelbare brander/tankdeksel met ontluchting







Vlamhapper movie







terug naar Gallery index model 52
gallery-index-model 52