Miniatuur Stoommachine "Bijou"





cilinderzijde topview vliegwielzijde



- Bouwjaar : 01-2013

- Type: enkel oscilerende stoommachine
- Stoompoortjes: 0,55 mm
- Cilinder: Brons
- Zuiger: RVS rond 3 mm
- Zuigerslag: 3,16 mm
- Vliegwiel: rond 10 mm
- Omwentelingen/min: ??? ( heel snel)
- Looptijd: ca. 10 minuten
- Ketel: brons, messing, koper
- Wand- en bodemdikte 0,4 mm
- Ketelinhoud: 12 cc
- Ketelvulling: ca. 6 cc gedistilleerd water
- Brandstoftankje: 6 cc
- Brandstof: ethanol 94%
- Werkdruk: vanaf ca. 0,3 Bar







Dit modelletje is gemaakt naar beschrijving en tekeningen van Dr. James R. Senft, gepubliceerd in het boekje:
Steam & Stirling engines You Can Build Vol I, edited by Willam C. Fitt, Village Press Publications, 1980/2000, ISBN 0-9-914104-06-3

Dit boekje en deel II zijn ook op het net als free-download te vinden.

Een duidelijke handleiding hoe de onderdelen te maken kan men hier vinden.

De bemating in de de tekeningen is in inches. Deze maten zijn zoveel mogelijk aangehouden, maar hier en daar ook aangepast naar metrische maten in verband met het beschikbare gereedschap.
Zo is bij voorbeeld de slag van de zuiger 1/8 inch (3,17 mm) gebleven, maar de diameter van de zuiger is in plaats van 1/8" 3,0 mm geworden.


onderdelen stoommachine


Volgens tekening wordt het modelletje vastgemaakt op een standaardje en kan worden aangedreven met lucht of stoom.
Evenals bij een vorig modelletje heb ik het machientje op het keteltje geschroefd en er een geheel van gemaakt.
Teflon ringetjes zorgen voor een goede afdichting.

Een passend O-ringetje rond het keteltje onder het dekseltje voorkomt warmteoverdracht, energieverlies, naar de metaaldelen van het standaardje.
In eerste instantie had ik een keteltje gemaakt dat, wat verhouding betreft, beter bij het machientje paste, maar de looptijd was hooguit 1,5 tot 2 minuten.
Het toch kwetsbare modelletje moest er telkens worden afgeschroefd om het tankje te vullen.
Daarom heb ik besloten om een groter tankje te maken met een aparte vulopening.

Het brandstoftankje wordt door het ontluchtingsgaatje gevuld met ca. 6 cc ethanol 94%.
Duitse brandspiritus (van het merk Klax, ethanol 94%), brandt aanmerkelijk schoner met een mooie blauwe vlam dan de bekende blauwe Nederlandse spiritus;
deze bevat (te)veel water, en andere toevoegingen. Bovendien is daardoor de vlam ook minder heet.
Voor het boren van de stoompoortjes van 0,5 mm in de standaard en de oscilerende cilinder moet men twee hulpstukjes maken.

Als het vlammetje niet wappert en recht onder het keteltje blijft staan, wordt er gedurende de looptijd van 10 minuten voldoende stoom met voldoende druk aangemaakt om het machientje heerlijk te laten snorren.
De afstand van de vlam tot de dunne koperbodem( 0,4 mm) heb ik gevonden met behulp van een snel te maken en te veranderen houten standaardje. (let op voor brandgevaar)

Smeren met een druppeltje olijfolie.
Spettertjes en druppeltjes water behoren evenals de stoom bij de charmes van dit kleine ding.

Als het machientje zover gereed is om te testen, kan men hiervoor ook een fietspomp(je) gebruiken.

Het houten voetje is gemaakt van wengé.






tankje 4cc standaard tankje met afsluitdopje
cilinder en holle zuiger vliegwiel/krukas/wang/pin motorblok/stoompoortjes
aantrekveertje wengé voet maatverhoudingen








"Bijou"- movie







terug naar gallery index model 54
gallery-index-model 54