Magneet Stirlingmotor






.

- Bouwjaar : 11-2013

- Type: Beta stirlingmotor
- Vrij bewegende verdringer
- Cilinder: Messing
- Zuiger: Grafiet rond 10 x 9 mm
- Zuigerslag: 16 mm
- Vliegwiel: rond 60 x 5 mm
- Verdringer: Grafiet met zilverstalen ring 30 x 15 mm
- Verdringerslag: ca.16-18 mm
- Meeneemmagneet: Neodyme rond 8 x 10 mm
- Glijbus: Grafiet - Top magneet: Neodyme rond 4 x 2 mm
- Lagering: 4 Kogellagers 8 x 3 x 4 mm
- Drijfstangetjes 2 kogellagers 4 x 1,5 x 2 mm
- Overbrenging: 2 tandwielen Module 0,5 40 T
- Omwentelingen/min: - 650
- Brandstoftankje: Brons, rvs
- Brandstof: ca. 8 cc ethanol 96%


Dit is een stirlingmotor met een heel bijzondere constructie.
Het model is een ontwerp van Jan Ridders en beschreven op zijn website

Kort na de publicatie van zijn ontwerp ontwiep de Duitse modelbouwer Dr. Ing. Dieter Körner zijn versie: zie: http://www.youtube.com/watch?v=dZNZh9

Omdat neodyme magneten hun magneetkracht bij ca. 80oC gaan verliezen en Jan heel dun glas gebruikt voor zijn verdringercylinder besloot ik beide modellen te combineren en nog wat verder te optimaliseren door het aanbrengen van koelribben in het koellichaam.
Ook maakte ik de verdringer langer zodat deze ook in het koellichaam bewoog. Hierdoor overlappen de slag van de werkzuiger en de verdringer elkaar en wordt hierdoor de dode ruimte verkleind en de prestatie van het beta-motortje wat vergroot.

Het toepassen van standaard tandwieltjes Module 0,5 40 T vergde ook de nodige aanpassingen van de maten van de beide drijfstangetjes.
De verstelling van het onderste tandwiel (magneet) ten opzichte van het bovenste( werkzuiger) is niet de gebruikelijke 900 maar meer wegens de massatraagheid van de verdringer. De slag van de verdringer is dan ook groter dan die van de onderste magneet.

Deze grafieten verdringer is hol en bestaat uit twee in elkaar geklemde delen met daaromheen een dun zilverstalen ringetje.
De glazen verdringercilinder is met twee o-ringen op het koellichaam geklemd.

Daarbij deed ik nog een aardige ontdekking.

De glazen cilinder was door de warmte op den duur wat naar beneden gezakt.
Toen ik de stand ervan met een schroevendraaier wat corrigeerde ging het motortje plotseling veel sneller lopen: de schoevedraaier was magnetisch en tilde de bewegende verdringer op, zodat de wrijving met het glas van de toch al gladde verdringer nog verder werd teruggebracht.
Talloze experimenten met kleine neodyme magneetjes volgden. Uiteindelijk heb ik een verstelbaar magneethoudertje met daarin een in hoogte verstelbaar neodyme magneetje gemaakt.
Het magneetveld bestrijkt op deze manier het juiste gebied om de verdringer optimaal te laten bewegen.

Het brandstoftankje wordt gevuld met ca. 6 cc ethanol 96%.

De houten voet is gemaakt van wengé (panga panga).
















Magneet Stirling - movie





terug naar gallery indexterug naar Gallery
gallery-index-gallery