previous.png

overschie.jpg

Wat autoverkeer te weeg brengt. De waas op deze foto is niet te wijten aan de camera . . .

 

Eén van de drukste rijkswegen in ons land is de A13, de verbindingsweg tussen Rotterdam en Delft, Den Haag, Leiden, Amsterdam, kortom met de Randstad. Deze A13 voert het autoverkeer dwars door het dichtbevolkte Overschie en andere dicht bevolkte wijken van de stad. De gevolgen zijn al lang duidelijk. Door de toenemende verkeersdrukte kan de weg de stroom auto's niet meer verwerken. Dagelijks vormen zich files op de A13, in Overschie en op de A20. Wie in de buurt van die weg woont, is het stadium van risico lopen voorbij, hij ondervindt schade aan zijn gezondheid alsof hij 17 sigaretten per dag rookt. De overheid is er nu van doordrongen dat de situatie in Overschie tot maatregelen dwingt. Met verschillende instanties wordt gediscussieerd over de uitvoering van de A4 tussen Delft en het Kethelplein.

Geluidshinder

Om het geluid zoveel mogelijk te reduceren zullen geluidsschermen worden geplaatst en bestaande schermen worden verhoogd. Er wordt gesproken over het bouwen van woningen met een geïntegreerd geluidsscherm en over alternatieve vormen van bebouwing langs rijkswegen, d.w.z. waarvan de gebruikers minder gevoelig zijn voor de milieu-overlast. Met een geïntegreerd geluidsscherm wordt een scherm bedoeld dat bijna tegen de gevel van een woning is gesitueerd. Dit scherm zal er dan voor zorgen dat de geluidbelasting op de eigenlijke woninggevel beneden de 55 dB(A) ligt. En natuurlijk vindt men dat nieuw aan te leggen weginfra­structuur aan de voorkeurs­grenswaarden moet voldoen. Zijn dan alle problemen opgelost?

Wat opvalt in die discussie is dat er geen plannen zijn om de A13 binnen de stadsgrenzen te veranderen. De stroom autoverkeer mag blijkbaar van deze uitnodigende toegangspoort gebruik blijven maken en de bewoners daaromheen blijven bloot stellen aan de milieuoverlast. Het autoverkeer zal en moet blijkbaar de stad in kunnen. Daarop wijzen de plannen voor duizend of meer parkeerplaatsen bij het nieuw te bouwen Centraal Station. De roep van de middenstand en het overige bedrijfsleven om de automobilist de toegang naar hun bedrijf te garanderen, zijn voor het gemeentebestuur voldoende redenen om verkeersriolen in de stad als de A13 te handhaven en door de voltooiing van de A4 zelfs uit te breiden. Het veelgenoemde 'flankerend verkeersbeleid' blijft voornamelijk in rapporten aanwezig. Naast het Tramplusprogramma zijn er geen concrete plannen om het openbaar vervoer, dat nu alleen uit een autobusnet bestaat, drastisch te verbeteren. De verbindingen tussen Overschie en de omgeving voor het langzaam verkeer en voor het openbaar vervoer hebben nog weinig concrete invulling gekregen. Een metrostation bij de Doenkade, goed beveiligde fietsen­stallingen en busverbindingen tussen Kethel-Overschie en Doenkade-Schiebroek verbeteren het personenvervoer in dat gebied. Maar het realiseren van plannen wordt nu al jaren uitgesteld en daarmee ook het pareren van de voortdurende aanval op de gezondheid van bewoners. In de directe omgeving van Overschie zullen veranderingen in het rijkswegennet plaatsvinden die van belang zijn voor deze en andere deelgemeenten. In studie is of de A20 wel of niet verbreed moet worden.

Effect Snelheidsverhoging A13

Na een pilotstudie met snelheidsverlaging van 100 km/u naar 80 km/u met strikte handhaving door middel van trajectcontrole op A13 Rotterdam Overschie in 2003, is op 1 november 2005 besloten tot invoering van 80 km/u zones met strikte handhaving in meerdere steden (A10 Ring West Amsterdam, A12 Voorburg, A20 Rotterdam en A12 Utrecht). Deze maatregel heeft geleid tot een afname in de verkeersdynamiek op deze trajecten en een duidelijke verbetering van de lokale luchtkwaliteit. Per 1 juli 2012 heeft het Rijk besloten om de snelheid in de zones A13 Rotterdam Overschie, A12 Voorburg en A10 Ring West Amsterdam te verhogen van 80 km/u naar 100 km/u. Het DCMR heeft in een rapport van 9 oktober 2013 de bevindingen gepubliceerd van de consequenties van deze snelheidsverhoging voor de luchtkwaliteit in Rotterdam Overschie. Voor dit onderzoek zijn zowel gemeten verkeersdata (intensiteit en snelheid) als gemeten luchtkwaliteitsdata vergeleken over de periode vóór de maatregel (12 april 2011 - 30 juni 2012) met de periode na de maatregel (1 juli 2012 - 31 december 2012). Uit de verkeersdata blijkt dat de maatregel heeft geleid tot een beduidend hogere gemiddelde snelheid op het traject en een toename in verkeersdynamiek. Er is geen significant verschil gevonden in de verkeersintensiteit tussen de twee perioden. Uit de luchtkwaliteitsdata blijkt dat de berekende verkeersbijdrage van NOx, NO2 en EC gemeten op station Overschie beduidend hoger is na de snelheidsverhoging ten opzichte van de onderzochte periode ervoor. De snelheidsverhoging heeft geleid tot hogere verkeersemissies op de A13 die aantoonbaar leiden tot verhoging van de gehaltes aan luchtverontreiniging. Dit heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van de leefomgeving, waaronder de gezondheid van de bewoners in de omgeving van de A13.

Transferium Overschie

Het PLM heeft één en andermaal gewezen op de noodzaak om het autoverkeer zoveel mogelijk buiten de stad te houden. Met name het woon-werkverkeer en het recreatieve verkeer moet opgevangen worden in transferia. Bij de Doenkade, langs de A13 zou een transferium voor 6.000 plaatsen goede diensten kunnen bewijzen. Een voorwaarde is dan wel dat het transferium vanaf de rijksweg, bijvoorbeeld via een fly-over, gemakkelijk te bereiken is. Het openbaar vervoer heeft vervolgens de opdracht de automobilisten met betrouwbaar en hoogwaardig vervoer op te halen waar die zich aandienen. In de nabijheid van de stad wordt de A13 terug gebracht van 2 x 3 naar 2x 2 rijstroken. De 3de rijstrook tussen Delft en de Doenkade gaat dienst doen als doelgroepstrook om snel het transferium te bereiken. Om het metrovervoer in de zuidvleugel van de Randstad een substantieel aandeel in het personenvervoer te geven, is een snelle metroverbinding nodig tussen de twee universiteitssteden Delft en Rotterdam. Een aanzienlijk deel van het woon-werk verkeer kan dan op een transferium ter hoogte van de Kruithuisweg in Delft en op het transferium knooppunt A13/Doenkade worden 'opgehaald'. Na vijf à zes minuten staan de metrogangers dan op CS/Thalys of in de binnenstad. Deze metroverbinding kan ten noorden van Blijdorp op de in uitvoering zijnde Randstadrail-verbinding worden aangesloten. Door bovendien het zware vrachtverkeer en de gevaarlijke-stoffen route van de A13 door Overschie af te halen kan deze weg de status van 'stadsweg' krijgen. Vrachtverkeer dat richting Maasvlakte wil, rijdt dan vanaf de A13, via de Kruithuisweg en de toekomstige A4 richting Kethelplein.