Waarom een derde stadsbrug?

Rotterdam lijdt aan een verkeersinfarct. De overheid lijkt haar best te doen om de kwaal te verergeren. Het plan van eind jaren '90 om een derde stadsbrug te realiseren is daar weer een voorbeeld van. Door het aanleggen van verkeersriolen die in nota's en andere documenten met namen als "verzamelweg", "hoofdweg", "doorgaande stadsroute" worden aangeduid, wordt het autoverkeer de stad ingezogen. Hoe dichterbij de derde stadsbrug lijkt te komen, hoe serieuzer het protest ertegen wordt. Althans op de noordoever. Een aantal bewonersorganisaties in Rotterdam-Oost is onlangs gaan samenwerken om de brug tussen Feijenoord en De Esch tegen te houden. De deelnemende organisaties zijn het bewonersplatform DWL-De Esch, Bewonersvereniging Kralingen-Oost, Bewonersvereniging Kralingen (= stichting BVK), Bewonersplatform Alexanderpolder, VVE Tympanon, VTV Kweeklust, Bewonerscommissie Hoge Filters, en Bewonerscommissie 55+-flat Kralinger Esch. Is dat protest te begrijpen? De derde stadsbrug moet volgens sommige politici en hun achterban van verkeersdeskundigen, projectmanagers en bouwbedrijven het isolement van Zuid verder doorbreken. Het Platform Leefmilieu Maasboulevard vraagt zich af of zo'n, ten opzichte van het stadscentrum zeer excentrisch gelegen brug, daartoe bijdraagt. Wie met het openbaar vervoer reist via die brug komt niet uit in het centrum, maar in Kralingen. Het is niet aannemelijk dat miljoenen euro's worden uitgegeven om een brug voor uitsluitend of voornamelijk het openbaar vervoer en het langzaam verkeer te bouwen.

Waarom een derde stadsbrug op die plaats? Na wat speur­werk vermoedt het PLM de achter­liggende reden te hebben gevonden: de brug moet het groeiende auto­verkeer op de A16 verminderen

De achterliggende reden om de brug daar te bouwen is vermoedelijk: de brug moet het groeiende autoverkeer op de A16 verminderen. Automobilisten die de A16 volgen vanuit de richting Breda, Hendrik Ido Ambacht, Dordrecht, of de A15 vanuit de richting Gorinchem of de A15 vanuit Europoort en dan verder willen naar Delft, Den Haag of richting Gouda, Utrecht veroorzaken een totaal dichtgeslibde A16. Er ontstaan files over een afstand ver vóór de Brienenoordbrug tot aan het Terbregse Plein en de daarop aansluitende A20. Die files kosten niet alleen veel tijd en geld maar zullen ook bedrijven aansporen om zich niet langs de A20 bij Rotterdam te vestigen. De plannen voor 117.000 m2 kantoorruimte op Kralingse Zoom komen in gevaar, omdat dat knooppunt onbereikbaar wordt.

Wat die verbinding voor de bewoners betekent, laat zich raden. Nu al ligt het hele gebied onder een deken van lawaai. Berekeningen voor de plannen Knooppunt Kralingse Zoom hebben al aangetoond dat de luchtvervuiling en overige milieubelasting de bestaande normen gaat overschrijden. De aanleg van de derde stadsbrug doet daar nog eens een schep bovenop door het aanzuigen van autoverkeer. Ook dit plan lijkt een nieuwe aanslag op de leefbaarheid van de stad. Het verhaal over een brug vooral ten dienste van het langzame verkeer en openbaar vervoer lijkt een fopspeen.