ZOEA 141 Atlantic 3 - aankomst Horta

Atlantic, 7 juni 1999

Hallo allemaal,
Als lange afstand zeiler heb je niets aan een marifoon. Een VHF heeft maar een bereik van maximaal 30 mijl. Hoe belangrijk een radiozender wel niet is, ondervond de bemanning van een bevriend schip. De kapitein werd onwel en zijn lichaamstemperatuur zakte snel. Lijkbleek, transpirerend en pijn op de borst. Via een maritiem net konden zij Hurb bereiken en bij een van de overige boten bleek een arts te zijn, die hun voldoende informatie en steun kon geven om die moeilijke situatie de baas te blijven en niet in paniek te raken. Gelukkig zijn ze gezond en wel op Horta aangekomen.

Op de 14e dag gaat om 11.00 uur GMT de motor aan en hij is tot aan Horta niet weer uit geweest. Er ligt een gigantisch stationair hogedrukgebied en daar zitten we midden in. De volgende dag geeft het weerplaatje een koufront aan die een behoorlijke deuk maakt in het "Hoog". We hebben een goede kans dat we morgen lekker kunnen zeilen. De windpeil heeft 2 streepjes en dat verzekert ons van 20 knopen wind. Just forget it! 24 uur later is de tekening al weer helemaal gewijzigd. Het "Hoog" haalt ons in aan bakboord en dat is te merken aan de wind. De wind om een hogedrukgebied draait op het noordelijk halfrond rechtsom en daardoor krijgen we als het naast ons zit een noordwestelijke wind en ruimt hij later naar noord als het gebied boven ons ligt. We hebben nu dus wind tegen maar het is minimaal.

Deze trip kenmerkt zich door de zwakke winden. Gelukkig hebben we 1100 liter brandstof meegenomen en zelfs nu ligt de calculator al op tafel. Via de radio horen we dat vele boten liggen te drijven omdat het sap op is. De laatste litertjes zijn voor de aggregaat om stroom te draaien en/of om een haven binnen te lopen. Zelfs dat hebben sommige schepen niet meer en liggen te dobberen en wachten op een zuchtje wind.

LOGFILE ZOEA - OVERSTEEK ST MAARTEN --- AZOREN
vertrek 19 mei 1999

datumtijd(UTC)pos Noordpos Westgelogtkoers
19/05 12.00 18.05.0 63.03.0 0 -
20/05 12.30 20.25.9 63.14.2 144,5 013
21/05 12.30 22.39.7 62.18.6 146 057
22/05 12.30 24.13.2 60.25.7 138 072
23/05 12.50 25.30.0 58.39.7 128 072
24/05 12.50 26.42.9 56.39.4 136 077
25/05 14.00 27.47.4 54.44.7 119 070
26/05 14.35 29.34.3 54.14.8 123 060
27/05 16.20 31.18.5 53.55.3 113 045
28/05 13.30 32.21.0 52.10.8 110 077
29/05 13.30 33.18.5 49.55.3 125,5 079
30/05 14.00 34.14.9 47.29.5 115 072
31/05 14.30 35.45.1 44.59.4 139* 072
01/06 13.50 36.49.1 37.16.3 125 068
02/06 13.50 37.16.3 40.03.3 145 080
03/06 13.55 37.39.5 37.13.1 147* 079
04/06 13.55 37.57.8 34.19.8 143 080
05/06 14.20 38.16.0 31.14.3 150 080
06/06 11.30 38.32.0 28.37.5 130 080

29/05/1999 op de helft

* De gelogte mijlen die hier aangegeven zijn, zijn afkomstig van het log. De ware mijlen over de bodem geeft de GPS aan en dat bedraagt voor deze dag 151 mijl. We hebben stroom mee. ** GPS 138 mijl - stroom tegen.

Na 2382 gelogde mijlen liggen we nu aan de meldsteiger van Marina da Horta. Afstand rechtstreeks is 2175 mijl. We hebben dus wat meer mijlen noordwaarts gemaakt om toch wat wind te kunnen pakken. We worden verwelkomd door de bemanning van de Relax en de Felice en er is zowaar een plaatsje in de haven voor ons. We liggen met 5 boten dik zo'n 13 rijen achter elkaar. Het lijkt Hoorn wel op een zonnige zaterdag. Heel gezellig allemaal. Eerst even een tukje doen en dan gauw naar Cafe Sport voor de post.

73/88 Glen en Margriet en Whity aan boord van de ZOEA.