ZOEA 141 Atlantic 3 - aankomst Horta
Atlantic, 7 juni 1999
Hallo allemaal,
Als lange afstand zeiler heb je niets aan een marifoon. Een VHF
heeft maar een bereik van maximaal 30 mijl. Hoe belangrijk een
radiozender wel niet is, ondervond de bemanning van een bevriend
schip. De kapitein werd onwel en zijn lichaamstemperatuur zakte
snel. Lijkbleek, transpirerend en pijn op de borst. Via een
maritiem net konden zij Hurb bereiken en bij een van de overige
boten bleek een arts te zijn, die hun voldoende informatie en
steun kon geven om die moeilijke situatie de baas te blijven en
niet in paniek te raken. Gelukkig zijn ze gezond en wel op Horta
aangekomen.
Op de 14e dag gaat om 11.00 uur GMT de motor aan en hij is tot
aan Horta niet weer uit geweest. Er ligt een gigantisch stationair
hogedrukgebied en daar zitten we midden in. De volgende dag geeft
het weerplaatje een koufront aan die een behoorlijke deuk maakt in
het "Hoog". We hebben een goede kans dat we morgen lekker kunnen zeilen.
De windpeil heeft 2 streepjes en dat verzekert ons van 20 knopen wind.
Just forget it! 24 uur later is de tekening al weer helemaal gewijzigd.
Het "Hoog" haalt ons in aan bakboord en dat is te merken aan de
wind. De wind om een hogedrukgebied draait op het noordelijk halfrond
rechtsom en daardoor krijgen we als het naast ons zit een noordwestelijke
wind en ruimt hij later naar noord als het gebied boven ons ligt. We hebben
nu dus wind tegen maar het is minimaal.
Deze trip kenmerkt zich door de zwakke winden. Gelukkig hebben we 1100
liter brandstof meegenomen en zelfs nu ligt de calculator al op tafel.
Via de radio horen we dat vele boten liggen te drijven omdat het sap
op is. De laatste litertjes zijn voor de aggregaat om stroom te draaien
en/of om een haven binnen te lopen. Zelfs dat hebben sommige schepen niet
meer en liggen te dobberen en wachten op een zuchtje wind.
LOGFILE ZOEA - OVERSTEEK ST MAARTEN --- AZOREN
vertrek 19 mei 1999
datum | tijd(UTC) | pos Noord | pos West | gelogt | koers |
19/05 | 12.00 | 18.05.0 | 63.03.0 | 0 | - |
20/05 | 12.30 | 20.25.9 | 63.14.2 | 144,5 | 013 |
21/05 | 12.30 | 22.39.7 | 62.18.6 | 146 | 057 |
22/05 | 12.30 | 24.13.2 | 60.25.7 | 138 | 072 |
23/05 | 12.50 | 25.30.0 | 58.39.7 | 128 | 072 |
24/05 | 12.50 | 26.42.9 | 56.39.4 | 136 | 077 |
25/05 | 14.00 | 27.47.4 | 54.44.7 | 119 | 070 |
26/05 | 14.35 | 29.34.3 | 54.14.8 | 123 | 060 |
27/05 | 16.20 | 31.18.5 | 53.55.3 | 113 | 045 |
28/05 | 13.30 | 32.21.0 | 52.10.8 | 110 | 077 |
29/05 | 13.30 | 33.18.5 | 49.55.3 | 125,5 | 079 |
30/05 | 14.00 | 34.14.9 | 47.29.5 | 115 | 072 |
31/05 | 14.30 | 35.45.1 | 44.59.4 | 139* | 072 |
01/06 | 13.50 | 36.49.1 | 37.16.3 | 125 | 068 |
02/06 | 13.50 | 37.16.3 | 40.03.3 | 145 | 080 |
03/06 | 13.55 | 37.39.5 | 37.13.1 | 147* | 079 |
04/06 | 13.55 | 37.57.8 | 34.19.8 | 143 | 080 |
05/06 | 14.20 | 38.16.0 | 31.14.3 | 150 | 080 |
06/06 | 11.30 | 38.32.0 | 28.37.5 | 130 | 080 |