Het kabinet heeft in het
regeerprogramma aangegeven in plaats
van twee, vier nieuwe kerncentrales in
Nederland te willen bouwen.
Naast Borssele zijn Terneuzen, de
Maasvlakte en de Eemshaven in beeld
voor de bouw van deze centrales.
Impactrapport bouw kerncentrales Borssele
Recent is het ‘Impactrapport bouw kerncentrales Borssele, Lusten en lasten in balans’
verschenen. Het rapport is in opdracht van de gemeente Borsele en de Provincie
Zeeland opgesteld door Lysias en Hogeschool Zeeland.
Het impactonderzoek geeft onder andere antwoord op wat de verwachte impact is van
de komst van twee nieuwe kerncentrales voor inwoners binnen een straal van 9
kilometer van de beoogde centrales. Voor Driewegen zou de bouw zeker merkbare
gevolgen hebben, zoals in ieder geval veel en non-stop bouwverkeer in de directe
omgeving.
Het rapport geeft ook aanbevelingen welke (aanvullende) maatregelen kunnen worden
genomen om de welvaart en leefbaarheid in de directe omgeving en de rest van
Zeeland te waarborgen en te versterken tijdens de bouw- en exploitatiefase van de
nieuwe kerncentrales.
Voor het gehele rapport klik >> hier.
Nieuwe hoogspanningsleidingen Tennet
Het gaat hier om de aanleg van een nieuwe 380 kV-hoogspanningsverbinding naar
Zeeuws-Vlaanderen. Dit nieuwe tracé moet ergens op het huidige 380 kV-tracé tussen
Borssele en Rilland aanhaken. De kabels zullen daarna richting de Westerschelde
worden aangelegd, deze kruisen en aansluiten op een nieuw te bouwen
hoogspanningsstation in of nabij Terneuzen .
De gemeente Borsele heeft eerder bij het ministerie van Economische Zaken & Klimaat
(EZK) en TenneT aangegeven dat de gemeente zich niet kan vinden in de twee nieuwe
bovengrondse tracéalternatieven over Borsels grondgebied. TenneT heeft daarom
onderzocht of een ondergrondse 380 kV-verbinding op Zuid-Beveland naar Zeeuws-
Vlaanderen technisch mogelijk is.
De uitkomsten van dit onderzoek zijn sinds begin dit jaar bekend en gepubliceerd.
Naast de mogelijk ondergromdse verbinding op Zuid-Beveland worden ook 3
uitvoeringsvarianten voor het kruisen van de Westerschelde aangegeven:
bovengronds met masten, ondergronds middels baggeren of via een tunnel.
Via de inspraakprocedure (t/m 6 maart jl.) zijn door de gemeente Borsele, Provincie
Zeeland en veel betrokken burgers veel bezwaren aangevoerd tegen alle
bovengrondse varianten!
Producten
Lorem ipsum dolor
Commodo velit pariature
In sed adipisicing magna officia
Commodo velit pariature
Veniam dolor qui
Nostrud nisi velit aliquip
Driewegen
J.L. Verduijn
Nieuws
foto’s, documenten en illustraties uit openbare bronnen, tenzij anders vermeld
Meer info plan Tennet:
www.rvo.nl/zeeuws-vlaanderen
of klik >> hier voor het onderzoek van Tennet.