Type: Bark
(3-mast)
Rederij: Batenburg & Co.
Haven: Rotterdam
Inhoud: 503 ton, 265 last
Vaart: 1861 – 1869
Gebouwd: 1854 te IJssel
Route: Amsterdam – Java
Gezagvoerders: 1861: F.G.J. van Leent (vlag no. 172 R)
1862: idem
1863: J. Kooij (vlag no. 384 A)
1864: idem
1864: C. Dalloyaux
1865: idem
1866: idem
1867: idem
1868: idem
1869: idem
Voor 1861 voer het schip onder de naam “Per Aspera ad Astra” voor F.S.
Sparnaaij & Zn te Rotterdam.
Van 1854 t/m 1860 wordt als kapitein vermeld: J. Admiraal Jzn.
Op 6-11-1860 wordt het schip geveild te Rotterdam voor ƒ 28.500,=
Op 20 april 1869 wordt het schip geveild voor ƒ 14.500,=
(g.k.&ij.v.d.m.62-64)1)
Na 1869 gaat het schip verder onder de naam “West Vriesland” voor C. Smit
te Barsingerhorn.
Kapitein is dan: M. Thomasz.
Op 9 december 1881 wordt het schip te Den Helder voor de sloop verkocht.
Het schip was (volgens bureau Veritas) geschikt voor verre reizen (L) en
had 2 dekken (2P).
Staat in 1855: c.ch.cv.d.m*54 hetgeen betekent:
eikenhout,gebout,koper,verdubbeld,metaal, bouwjaar 1854.
Scheepsdiepgang in voeten is 17 (aan de achtersteven gemerkt als het
beladen is).
Bevrachting in juli 1868 – ƒ 93,99 2) Amsterdam – Java = Am. (F)
1)
1862-1864 geel kopervast & ijzervast, dubbeling
metaal (staat tijdens veiling).
2)
Bevracht door de Factorij op Java bevracht op Amsterdam.
Gegevens o.a. uit: H. Sweijs 1869 en 1871 en Registre Veritas.