Over het Requiem
Frigyes Hidas
Sabine Kirsten, sopraan
Mariëtte van Dam, alt
Paul Erkamp, tenor
Martin Tzonev, bas
Verwijzingen



Over het requiem

Ter herdenking aan de opstand tegen het communistische regime in Hongarije in 1956 heeft Hidas dit circa een uur durende requiem gecomponeerd, dat in makkelijk begrijpbare muziek het grote thema nieuw gestalte geeft.
Het Requiem van Frigyes Hidas is het enige Requiem dat speciaal gecomponeerd is voor symfonisch blaasorkest, vierstemmig gemengd koor en vier zangsolisten. In Nederland is deze indrukwekkende compositie tot op heden slechts driemaal uitgevoerd.
Dit Requiem volgt de traditionele dodenherdenkingsrituelen zoals deze door componisten als Mozart en Verdi reeds werden getoonzet. Deze composities werden gerekend tot de hoogtepunten van de muziekgeschiedenis. Componist Frigyes Hidas gebruikte de traditionele vorm voor een prachtige compositie met een uitgebalanceerd samenspel tussen solisten, koor en orkest.

De premiere van dit stuk vond plaats op 3 november 1996, in de Bakats-plein kerk in Budapest, door het Budapester koor en het symfonisch blaasorkest Budapest, onder leiding van Lásló Marosi.

terug

Biografie van Frigyes Hidas

Frigyes Hidas is geboren in Budapest in 1928. Hij studeerde compositie aan de Ferenc Liszt Academie voor Muziek met János Visky. Gedurende vijftien jaar was hij muzikaal directeur van het Nationale Theater (1951-1966) en tussen 1974 en 1979 had hij dezelfde functie bij het gemeentelijke Operette Theater. Sinds hij dit instituut verlaten heeft, is hij free-lance componist. Hidas is een productieve componist met een sterke overtuiging in traditionele melodieen en harmonieen en schrijft altijd in een makkelijk toegankelijk idioom. Zijn œoevre omvat het gehele spectrum van genres: opera, balletten, concerten, orkest-, kamer-, solo- en koormuziek. Hij geniet in het bijzonder bekendheid voor zijn hout en koper kamermuziek en vanwege zijn werken voor blaasorkesten. Hidas heeft een groot aantal opdrachten ontvangen van ballet gezelschappen, het Staats Operahuis, radiozenders, universiteiten en diverse muzikale gezelschappen.

terug
Lijntje

Sabine Kirsten, Sopraan

Sabine Kirsten begon haar zangcarrière op 15 jarige leeftijd bij Tica Giel. Daarna studeerde zij solozang aan het Alkmaars Conservatorium. Zij studeerde bij Maria Rondèl. In 1998 sloot zij haar opleiding met succes af. Op dit moment studeert zij bij Wout Oosterkamp. Sabine werkte mee aan diverse concerten in binnen- en buitenland met verschillende koren en orkesten. Zij is o.a. met de KLM-Harmonie op tournee geweest en is te beluisteren op hun laatste cd. Sabine werkt regelmatig samen met diverse harmonie- en fanfareorkesten. Ze is lid van het Bachkoor Holland en zong sopraansoli in diverse missen. Momenteel toert Sabine door het land met een operavoorstelling voor kleuters onder de titel: De tranen van de koning. Sinds november 1999 maakt Sabine deel uit van Tri Colore, een trio voor klarinet, zang en piano.

terug
Lijntje

Mariëtte van Dam, Alt

De alt Mariëtte van Dam heeft al geruime tijd les bij Maria Rondèl. Zij maakt sinds 1992 deel uit van het ensemble Poldervokaal, welke dit jaar een CD heeft uitgebracht met werken van Felix de Nobel. Verder zingt Mariëtte geregeld als soliste bij diverse koren. Zo heeft zij de altsoli in de Mattheüs-Passion (Bach) , de Messe Solennelle (Rossini), de Stabat Mater (Pergolesi) delen uit de Elias en de Paulus (Mendelsson) gezongen en afgelopen jaar de Maria-rol in Passie 2000 (Daan Bakker). Naast geestelijk werken heeft Mariëtte een uiteenlopend repertoire, variërend van de Ernste Gesänge van Brahms tot aria’s uit Orpheus en Euridice(von Gluck) en het mountainduet uit de musical Chess.

terug
Lijntje

Paul Erkamp, Tenor

Klassieke concerten, tekenfilms, oratoria, en musicals: het brede vakgebied van tenor Paul Erkamp. Zo zong hij de Evangelist in J.S.Bach’s Johannes- en Matthäus-Passion, kantaten, madrigalen, litanieën en aria’s in Mozart- en Bach-missen, speelde in ‘Die Zauberflöte’ en ‘Carmen’, in operettes als ‘La belle Hélène’, ‘Yeomen of the Guard’ en ‘Eine Nacht in Venedig’, en in musicals als ‘Evita’ en ‘Miss Saigon’ bij Joop van den Ende Producties in Nederland. Verder zong Paul de tenorpartijen in de Nederlandse versie van vrijwel alle Disney-, Colombia tri-star-, 20th Century Fox-, Warner Bros.-, en Steven Spielberg- tekenfilms. Bij internationale musicalgala’s was hij betrokken als solist; soms ook als casting- director en zang-coordinator, zoals bij The Dutch Musical Company. Paul ging een seizoen mee op tournee met Het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht, en zong daarna in Wenen-Oostenrijk een jaar lang in Roman Polanski’s ‘grusical’ "Tanz der Vampire". Sinds 1999 geeft Paul naast losse concerten workshops in musicalinterpretatie en auditievoorbereiding. In 2000 verhuisde Paul naar Berlijn, naar de Disneymusical "Der Glöckner von Notre Dame", waarin hij naast Swing ook de rol van Clopin bezet.

terug
Lijntje

Martin Tzonev, Bas

De Bulgaarse bas Martin Tzonev ontving zijn muzikale opleiding in Rousse, waarna hij zijn studie afrondde aan het Conservatorium van Sofia. Nadat hij de eerste prijs had behaald op het Internationale Vocalisten Concours in Sofia, kreeg hij de gelegenheid zijn studie voort te zetten aan het Conservatorium van Graz en vandaar kwam hij terecht in Amsterdam, waar hij dit seizoen lid is van het Internationaal Opera Centrum Nederland. Vooral als operazanger heeft Martin inmiddels internationale ervaring opgedaan. Hij zong niet alleen in Bulgarije, maar maakte uitvoerige tournees met de Donau Opera door Frankrijk, Portugal, België en Nederland en zong ook in enkele producties bij de Nationale Reisopera. Naast zijn activiteiten als operazanger treedt Martin graag op als liederenzanger en met orkest, maar ook is hij regelmatig in verschillende oratoria te beluisteren.

terug
Lijntje

Verwijzingen

Een stukje muziek uit het Requiem, gekoppeld aan de website van Print Music Dokkum

Een aantal links en verwijzingen naar eerdere uitvoeringen van het Requiem van Frigyes Hidas:
Verslag van de Acher und Bühler Bote 28 Maart 2000
Konzert in der Pfarrkirche St. Josef, Pfaffenrot, 5. Juni 1999
Uitvoering door de Mako Symphonic Band

De uitvoering van het requiem in verband met de herdenking van de Hercules ramp:
Persbericht van het Min van Defensie van 14 juli 1997
Eindhovens Dagblad 15 juli 1997
Persbericht 14 juli 1997 van de Nieuwsbank

terug


NedStat Rating


Lijntje
Terug naar de thuispagina van de Shell Harmonie
Terug naar vorige pagina