Hier een plaatje van de binnenkant van de 750A (onder). Het chassis van
de 750A is nagenoeg gelijk aan dat van de 667A. Een AZ 1 zorgt voor de gelijkrichting.
Er wordt een EM 1 gebruikt als afstemindicator. De andere buizen zijn: Er is ook een versie met "A-buizen". |
Ik heb deze radio overgenomen van Johan Catteau. Hij kostte 65 Euro. De volgende zaken heb ik aangepakt. De elko's waren van het natte type. Ik heb de inhoud vervangen door een moderne elko. Enkele draden waarvan de isolatie was verduurd heb ik ook vervangen. De ratelcondensatoren gingen na een eerste test ook stuk, die heb ik losgeknipt. Nu bleek dat de radio wel aardig speelde, maar wat hard en het geluid klonk ook wat vervormd. Na wat metingen uitgevoerd te hebben ontdekte ik dat het rooster van de EBL1 0 Volt had. Dat moet enkele Volts negatief zijn. Dit is een onwenselijke situatie want er gaat zo een roosterstroom lopen die schadelijk is voor de buis. De koppelcondensator C45 bleek lek te zijn. Toen ik die had vervangen was de vervorming weg. En speelde de radio uitstekend. Het oog, een EM1, deed niet zo veel meer, die heb ik in 2006 vervangen door een EM4. Gewoon uit economisch overwegingen. Een nieuwe EM1 kostte toen tussen €45,- en €50,-. Een nieuwe EM4 kostte wat minder: €30,-. Later, in 2013, kon ik voor €25,- twee EM1's kopen. Het waren gebruikte buizen, maar een ervan zou nog voor 90% goed zijn. Toen ik een van die EM1's wilde plaatsen en de radio weer eens aanzette bleek dat het geluid erg hard was en niet zacht gezet kon worden. Nadere inspectie van het mechanische deel van de volumeregeling wees uit dat de bowden kabel, die een hefboompje op de volumeregelaar bedient, niet ver genoeg dichttrok. Het bleek een kwestie te zijn van het aandraaien van een nippeltje op het chassis.
Toen ik de EM1 had gemonteerd deed de buis het niet goed. Het oog bleef constant open staan. Spanningen meten op de buisvoet leverde rare resultaten op: een veel te lage anodespanning en een vrij hoge negatieve roosterspanning. Na even zoeken ontdekte ik dat R2 een oneindig hoge weerstand had. Nadat de weerstand vervangen was werkte het oog prima. Nog even de radio testen en die bleek nog steeds prima te spelen.
|
In 1937 kwam Philips met de "Symphonische serie". Deze serie radio's bestond uit de: |
Het typennummer van deze radio wordt vooraf gegaan door een "L". Dat duidt erop dat deze radio in de Philipsfabrieken in Leuven is gemaakt. Uit bovenstaande stikker blijkt ook dat de radio op 5 augustus 1944 is hersteld. |
De werking van de monoknop: |
De afstemschaal is uitgevoerd in zwart-wit en is gemonteerd in
een zogeheten klapschaal.
Je kunt de schaal inklappen of naar boven klappen. Links van de schaal
zit de afstemindicator en rechts van de schaal zit een indicatie voor
het golfbereik. Hilversum I zat toen nog op de Lange Golf en op de 20m kun je ook Eindhoven zien staan. |
De kast van deze radio zag er niet meer zo netjes uit. De gepolitoerde laag was wat beschadigd. Ook zaten er gaatjes in van houtworm. |
Hier een detail van de bovenkant van de kast. Een beetje een verweerd uiterlijk. En er zitten ook kleine barstjes in de politoerlaag. |
Philip van Apeldoorn heeft de kast opnieuw gepolitoerd. Het resultaat
is verbluffend. De tint is een slag lichter geworden. De nerf licht prachtig op.
En als je er steeds van een andere hoek naar kijkt zie je een rijke schakering
van zacht glanzende lichtreflecties. Het is net alsof het leeft! Nu snap ik pas echt wat politoer inhoudt. |
Detailfoto van de kast. Helaas is erg lastig om op de foto het effect van de zacht glanzende lichtreflecties over te brengen. Maar het verschil tussen vóór de behandeling en ná de behandeling is duidelijk. |
De radio vóór de behandeling. |
De radio na de behandeling en verdere reparatie. |