Reparatieverslag van de BX490A

Afstemcondensator BX490A
De afstemcondensator.
Er was iets mis met de afstemcondensator. Er zat een lamel los en de snaar voor de aandrijving ontbrak. Een vorige 'reparateur' had geen Bowdenkabeltjes en gebruikte de omhulsel van een remkabel van een fiets.
Na enige wikken en wegen besloot ik om de afstemcondensator te vervangen. Pogingen om de losse lamel weer terug te monteren bleken niet te lukken. Via het forum kon ik van Leo Soeren een andere afstemcondensator en wat Bowdenkabeltjes overnemen.
Philips bx490A schuin van voren

De afstemcondensator die ik van Leo overnam miste helaas de trommel voor de snaar. Die moest ik van de oude overzetten. Maar de soldeerverbinding kreeg ik met mijn Weller niet los. Via het forum kreeg ik wat tips. Het makkelijkste leek het me om de soldeerverbinding los te maken met een 'pencil-torch', een klein gasbrandertje. Je moet daarbij oppassen dat de as van de afstemcondensator niet te heet wordt, anders kunnen de lamellen losraken.

Het lukte prima. Daarna kwam het lastige klusje om de afstemcondensator weer terug te monteren.

De draadjes terugsolderen is niet zo moeilijk. Lastiger is om de veertjes weer helemaal goed te krijgen. Gelukkig had ik nog een andere BX490A bij de hand om te kijken hoe de veertjes precies waren gemonteerd.
Achterkant BX490A

De oude trommel op de nieuwe afstemcondensator

Ook een lastig klusje is het aanbrengen van het staalsnaar. Aan de hand van de tekening uit de documentatie lukte ook dat weer. Terwijl ik alles toch had gedemonteerd kon ik de as met het vliegwiel meteen goed schoonmaken en voorzien van nieuw smeermiddel (lagervet voor fietsen).
afstemschaal BX490A

Het chassis van de BX490A is weer in orde

Dan waren er nog wat kleinere dingetjes te repareren: Het afschermplaatje tussen de afstemcondensator en de antenne-ingang ontbrak. Op de beurs in Doorn kon ik van iemand zo'n plaatje overnemen.
Het plaatje pertinax met de antenne- en aarde-aansluiting zat niet goed gemonteerd.
En een van aansluitdraden van de antenne-ingang zat los.
Dat waren kleine dingetjes om te repareren. Daarna deed de radio het prima, alleen niet zo lang...
Toen ik een andere keer de radio wilde aanzetten bleek er geen hoogspanning aanwezig te zijn. Via het forum kreeg ik de tip om de HS-aansluitpunten van de AZ1 eens opnieuw door te solderen. Dat was een goede tip, want daarna was het euvel voorbij.
Nadat ik de schakelaar voor de golfbreiken met tuner-600 heb ingespoten deed de radio het prima op alle golfbereiken. Toch is de radio nog niet helemaal tip-top. De trafo blijkt nogal warm te worden, niet vreselijk heet, maar toch wat te warm... Daar moet ik dus nog een keer naar kijken.