Jawa perak type 11
De jas van Peter
De advertentie
Assembleren
Keuring door RDW
Mijn buurman Peter  had een lange leren motor jas gekregen
Peter mocht hem niet aan van z'n vrouw, dus ging de jas
naar de buurman ( die kon toch van alles gebruiken)

De jas heeft jaren bij mij op zolder gehangen in afwachting
van een passende motorfiets.....

JAWA 350 cc  type 634 uit 1976 was mijn eerste motorfiets en......
Oude liefde roest niet,  deze combinatie deed mij besluiten een
antieke Jawa te kopen, liefst een model met een panzadel.
Na wat onderzoek kwam ik uit op een Jawa type 11  met de bijnaam 'perak' ( betekend  geveerde  vanwege z'n 3 dubbele vering, denk ik)
Nu nog een geschikte Jawa zien te vinden
Na enig speurwerk op internet kwam ik een advertentie tegen
waarin een gedeeltelijk gerestaureerde perak werd aangeboden

Frame gecoat, reeds professioneel gespoten, nieuw chroomwerk
kortom, we waren het over de prijs snel eens, inladen en wegwezen
'Je hoeft hem alleen nog even inelkaar te zetten', riep hij me nog na !!
Ja, Ja...even in elkaarzetten, dat viel dus tegen.
Veel kleine onderdelen waren er dus niet bij, de voorvork was wel mooi gespoten, maar totaal versleten, het chroom-werk sprong er spontaan van af  en veel delen waren van verschillende bouwjaren.
Gelukkig kan ik beschikken over moderne draai en freesmachines
zodat het produceren van assen en bussen geen problem is.
De voorvork poten zijn afgedraaid (0.5mm) en voorzien van bronsen ondermaatse loopbussen (plan is om nieuwe poten te fabriceren)
Met de hulp van Jaap Hamstra  kon ik veel delen ruilen / kopen
zodat alles qua leeftijd weer klopte, deze man heeft een enorme
voorraad van nieuwe en gebruikte onderdelen van veel type's Jawa
Na ongeveer 8 maanden ( heb niet zo veel tijd) was de Jawa klaar.
De jawa loopt goed, en het vertrouwde " ring  ding-ding-ding " klinkt
als muziek in mijn oren.
Alles wat ik had was een framenummer en een koopovereenkomst.
Jaap Bekkema (techn. vraagbaak) van de Jawa- Cz club heeft,
dmv van een register van framenummers, bepaald dat mijn Jawa
in 1952 moest zijn gebouwd .
Vervolgens heeft Jaap dit in een keurige brief aan mij bevestigd.
Gewapend met bovenstaande gegevens ben ik naar de RDW in
Schiedam gegaan om te bepalen hoe groot mijn kans van slagen
was om een nieuw kenteken te verkrijgen.....Geen probleem zei men.
Afspaak gemaakt, en na een maand was ik aan de beurt.
Inderdaad geen probleem, 2 uiterst vriendelijke en geinteresseerde
keurmeesters gingen aan de slag, vering, speling, koplampafstelling
(incl controle op NL teken op koplamglas) decibel meting, etc
alles gecontroleerd en goed bevonden.
Als laatste een rij en remtest, terwijl een groot aantal toeschouwers
naar het blokkerende achterwiel zaten te kijken trok ik aan de voorkant de rem kabel doormidden, geen hond die het zag.
De jawa was goedgekeurd, nu nog even langs de duane.
De man van de duane had , zonder dat ik het wist, staan meekijken
tijdens de keuring en remtest hij had originele details gezien zoals
NL teken op koplamp, Beers km. teller (importeur), dealer plaatje
op voorspatbord.
Dit was voor hem voldoende om de Jawa vrij te stellen van 6% BPM
Het felbegeerde kenteken was 14 dagen later in mijn bezit.....